Twinkle | Digital Commerce

‘Mondiale e-commerce volgend jaar groter dan een biljoen euro’

2017-05-28
180101
  • 1:32

De online consumentenbestedingen in de wereld zullen dit jaar uitkomen op 1,22 biljoen dollar, ofwel 933 miljard euro bij de huidige wisselkoers. De grens van een biljoen euro wordt volgend jaar gepasseerd. Azië draagt zowel in relatieve als absolute zin het meest bij aan de groei.

Dat stelt eMarketer in een analyse. Het bureau koppelde data van verschillende onderzoeksbureaus aan demografische ontwikkelingen en prognoses over de adoptie van technologie in landen.

De totale online consumentenbestedingen bij retailers, reisorganisaties, download-platforms en ticketverkopers komen dit jaar 17 procent hoger uit dan vorig jaar volgens eMarketer, op de genoemde 1,22 biljoen dollar. Voor volgend jaar rekent het bureau op 1,44 biljoen b2c webomzet, ofwel 1,10 biljoen euro. De groei vlakt, globaal gezien, de komende jaren langzaam af.

Dubbelcijferige groei
Het zijn met name de Aziatische landen die blijven zorgen voor de dubbelcijferige groeipercentages tot en met in ieder geval 2017, zoals blijkt uit onderstaande tabel van eMarketer:

 

In de tabel is te zien dat Japan dit jaar een enkele uitzondering vormt op de positieve groeicijfers. De online consumentenbestedingen nemen er af, aldus eMarketer, dat voor komende jaren wel weer groei verwacht voor het land. Ook maakt de tabel duidelijk dat de online markten in Centraal- en Oost-Europa, Midden- en Oost-Afrika en Latijns-Amerika voorlopig flink blijven groeien. 

Nominaal
Hieronder ziet u de nominale ontwikkeling van de e-commerce omzet in de verschillende delen van de wereld:

 
Top 10
Uit de data van eMarketer kan een top 10 van e-commerce landen naar omzet worden gedestilleerd. Achter de naam van het land en de verwachte online consumentenbestedingen dit jaar (in miljarden dollars) vindt u de procentuele groeiprognose voor 2013:


Op de site van eMarketer vindt u meer informatie.