Twinkle | Digital Commerce

Fab wil fysieke winkels openen in Londen en Berlijn

2017-11-08
180101
  • 1:32

Fab wil fysieke winkels gaan openen in Berlijn en Londen. De winkels zullen, anders dan de kleinere shop in Hamburg, een flagship store-oppervlakte hebben.

Begin mei maakte de vanuit de VS opererende online pure player Fab bekend een stap te zetten op de fysieke retailmarkt. De online winkel opende een showroom in Hamburg waar onder andere producten van een eigen label worden getoond. Deze ‘Exclusively Fab’-collectie bestaat voor een belangrijk deel uit meubilair, dat op maat door het overgenomen Duitse bedrijf Massivkonzept wordt geproduceerd. Ook bevat de collectie een aantal artikelen die in samenwerking met de Andy Warhol Foundation zijn gemaakt.

High street
De winkels in Berlijn en Londen krijgen dezelfde functie als die in Hamburg, namelijk die van een toonzaal. De getoonde producten kunnen in de fysieke shop online worden gekocht. ‘We zijn op zoek naar locaties in high street areas’, zegt Maria Molland, chief European officer van Fab in de Financial Times. ‘Op dit moment zijn we in Londen en Berlijn druk op zoek naar een geschikte plek en voeren we gesprekken met diverse makelaars.’

New York
De fysieke winkels zijn vooral een aanvulling op de online shop, zegt Molland. Om die reden is het nog de vraag hoeveel stenen winkels er in de toekomst zullen worden geopend. Molland: ‘Ik weet niet hoeveel winkels we over vijf jaar zullen hebben. We kunnen er vijfhonderd hebben, of nul of misschien tien.’ Wel laat Molland doorschemeren dat New York een potentiële locatie is voor een Fab-store.

Flash sales
Fab.com is inmiddels een jaar open voor Nederlandse shoppers. Het bedrijf is volgens Goldberg nog maar voor 40 procent afhankelijk van flash sales, waar het eerst geheel op draaide. De voormalige homocommunity liet de registratieverplichting afgelopen najaar los, eerst in de VS en later ook daarbuiten. Afgelopen oktober werd de ‘Fab app’ gelanceerd om de mobiele verkopen te stuwen.