Twinkle | Digital Commerce

Durk Jan de Bruin: 'Go mobile or die!' - deel II

2017-05-28
180101
  • 4:27

De tablet is de vervanger van de desktop en wordt vooral thuis, in de avonduren, gebruikt. Producten verkopen via de tablet gaat goed. Wehkamp.nl verwacht dat binnen twee jaar de helft van hun omzet via tablets komt. De smartphone is een ander verhaal, met andere spelregels.

Zaken die goed werken op de tablet, werken niet altijd goed op de smartphone en andersom. In dit tweede deel van ‘Go mobile or die’ gaat internetondernemer Durk Jan de Bruin in op de strategie voor de smartphone.
 
Tekst: Durk Jan de Bruin
Beeld: Thomas Fasting

Deel 2: maak een smartphonestrategie
Er zijn meer mobiele telefoons op de wereld dan toiletten, namelijk zes miljard. Een gigantisch aantal - zeker als u het vergelijkt met het aantal pc’s: één miljard. Meer en meer worden deze mobiele telefoons vervangen door smartphones, waar gebruikers op kunnen internetten en shoppen. In Nederland alleen al is het aantal smartphonebezitters in 2012 met ruim 1 miljoen toegenomen tot ruim 7 miljoen. Deze consumenten gebruiken hun telefoon intensief; tweederde van al het verkeer bij Nu.nl komt nu al via de mobiel. Hoe kunt u deze miljoenen mensen verleiden om bij u (mobiel) te kopen?

Succesvolle voorbeelden
Ondanks dat de banken de mobiele variant van iDeal nog niet hebben gelanceerd, zijn er wel bedrijven succesvol op de smartphone. Hierbij enkele voorbeelden:

- Thuisbezorgd.nl
Thuisbezorgd.nl haalt tientallen procenten van hun omzet binnen via de smartphone. De app werkt met locatiegegevens; u ziet direct welke bezorgrestaurants er in uw omgeving open zijn.
- Pathé Mobiel
Tickets zijn ideaal om te verkopen via de smartphone. Pathé Mobiel heeft al meer dan 1 miljoen kaartjes verkocht via hun app. Het mooie is dat u met deze app ook uw stoel vast kunt leggen.
- Marktplaats.nl
Via uw huidige locatie kunt u snel zien wat er te koop is bij u in de buurt. En wat is er nu makkelijker dan een advertentie te plaatsen door louter, binnen de app, enkele foto’s te maken van uw fiets?
- Greetz.nl
Als u zich, net terug van uw werk, herinnert dat uw moeder morgen jarig is, kunt u makkelijk met uw smartphone een kaartje maken tot acht uur ’s avonds. Het kaartje ligt de dag erna bij uw moeder in de brievenbus. Eventueel met een foto. Ook handig als u op vakantie bent.
- Parkmobile
Vaak weet u van te voren niet hoe lang u ergens geparkeerd zult staan. Ideaal daarvoor is Parkmobile (of Parkline voor zakelijke klanten). Gewoon in- en uitchecken op uw mobiel. Een bijkomend voordeel is dat u uw auto ook altijd terug kunt vinden met deze app.
 
Deze voorbeelden gebruiken vaak de locatiebepaling of de camera van de smartphone. Maar als u een gewone, rechttoe rechtaan webwinkel heeft, hoe kunt u dan succesvol zijn op de smartphone?
 
Focus op oriëntatie en inspiratie
Het geeft een vertekend beeld om alleen maar te kijken naar het aantal bestellingen dat binnenkomt via de smartphone. Die liggen bij Bol.com, Wehkamp.nl, de Bijenkorf en V&D ook niet bijster hoog. Wat belangrijk is, is dat de beslissing om iets te kopen tegenwoordig veel beter wordt overwogen dan vroeger. Dit wordt ook wel ‘Zero Moment of Truth’ genoemd. En daar is de smartphone ideaal voor. Als er een koopprikkel is, pakt de consument vaak de smartphone en gaat daarop zoeken. Is het ergens goedkoper te krijgen? Zijn er recensies over het product? Komt er binnenkort een nieuwer model? Om deze vragen goed beatwoord te krijgen, moet u als webwinkelier ervoor zorgen dat u waardevolle content heeft én dat u goed wordt gevonden door Google. Nu al loopt 30 procent van de zoekopdrachten via mobiel en dat percentage stijgt alleen maar. U kunt dus niet achterblijven met uw smartphonewebsite.
 
Stap 1: maak een smartphonewebsite
De eerste stap is om goed na te denken over wat u wilt dat uw klant met de smartphone kan gaan doen. Ligt de focus bij inspiratie? Maak een simpel smartphone-ontwerp. Als dit ontwerp te veel afwijkt van het ontwerp van de tablet- en desktopsite, is het niet aan te raden om te kiezen voor één gemeenschappelijke code voor de desktop, tablet en smartphone - ook wel responsive design genoemd. U kunt dan beter een aparte smartphonesite maken, zoals Bol.com en Wehkamp.nl dat hebben gedaan. Deze site kunt u dan optimaliseren voor een snelle performance. Ook bent u flexibeler om te experimenteren tegen lagere kosten - en experimenteren zal heel belangrijk voor uw smartphonestrategie blijken, omdat de toekomst van de smartphone nog behoorlijk onduidelijk is.
 
Stap 2: maak de nieuwsbrief geschikt voor de smartphone
Waarschijnlijk verstuurt u regelmatig een nieuwsbrief. Deze wordt steeds vaker op de smartphone gelezen; bij jongeren is dat al 45 procent. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw nieuwsbrief goed te lezen is op de smartphone en dat de pagina’s die erachter liggen ook geoptimaliseerd zijn voor mobiel (stap 1).

Stap 3: wel of geen native app?

Voor de smartphone is een native app, die wordt opgenomen in de App Store of Google Play, alleen aan te raden als u veel geld heeft. Of als u iets met de camera of locatie kunt doen, zoals Marktplaats.nl en Thuisbezorgd.nl. Voor bedrijven met een fysieke vestiging kan een native app ook zinvol zijn. U kunt dan experimenteren met scannen, klantenkaarten en couponcodes, zoals ook H&M, McDonald’s en Hunkemöller doen.
  
Durk Jan de Bruin is internetondernemer via E-diensten.nl en oprichter van Startpagina/mijnWinkel.nl.
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2013. Deel I van deze reeks vindt u hier.

NB: In Twinkle 6-2013 wordt in het afsluitende deel III dieper ingegaan op de smartphonerevolutie die nog gaat komen en de vraag of de smartphone de brug wordt tussen online en offline.