Twinkle | Digital Commerce

Leclerc opent hybride supermarkt

2017-11-08
180101
  • 1:03

Leclerc introduceert een nieuwe manier van boodschappen doen. Klanten in de buurt van het Franse Quimper kunnen online kruidenierswaren bestellen en klaar laten zetten om op te pikken. Bij het afhaalpunt bevindt zich een versspeciaalzaak voor de bederfelijke waar. 

De Leclerc Frais in Bretonse Quimper biedt een assortiment dat voor 80 procent uit versproducten bestaat, schrijft de Levensmiddelenkrant. Voor de kruidenierswaren kunnen bezoekers eventueel terecht in een soort magazijn, van waaruit de internetorders worden klaargemaakt. Bij de verssupermarkt is een Leclerc Drive geplaatst, een afhaalpunt voor weborders zoals Leclerc die meer heeft.

Met het nieuwe concept koppelt Leclerc tijdbesparing op bulkaankopen (online) aan de klantwens om versproducten zelf te kunnen selecteren (offline).



Click & collect
Afhalen van boodschappen is in Frankrijk populair. Uit cijfers van GfK blijkt dat 21,5 procent van de Fransen vorig jaar een bestelling plaatste en afhaalde bij een van de verschillende supermarkten met drive throughs. Dat is drie keer zoveel als het jaar ervoor. Inmiddels is door het succes een nieuw concurrentieveld ontstaan, schrijft de Levensmiddelenkrant; Carrefour, Auchan en Leclerc openen momenteel afhaalpunten (stand alone) in de nabijheid van elkaars hypermarkten.