Twinkle | Digital Commerce

Kleding.nl breidt uit naar het buitenland

2017-05-27
180101
  • 1:37

De kledingzoekmachine Kleding.nl heeft in zijn eerste jaar ruim 7,5 miljoen euro omzet geboekt voor de aangesloten webwinkels. Het bedrijf wil de komende periode uitbreiden naar Duitsland, België en Groot-Brittannië.

Kleding.nl presenteerde zich begin 2012 bij de lancering als het nieuwe startpunt voor het kopen van kleding op internet. De affiliatesite toonde toen ruim vierduizend artikelen van 95 webwinkels op het platform. ‘Momenteel zijn dit 2.360 merken uit 129 winkels’, zegt directeur Peter Langenkamp tegen Twinkle. ‘Het aantal aangesloten winkels lijkt weinig in een jaar tijd, maar dit zijn 217 winkels geweest. Wij selecteren onze partners zorgvuldig en hebben ook de samenwerking met verschillende webwinkels verbroken als zij bijvoorbeeld failliet waren gegaan of als er door consumenten nauwelijks naar de kleding van een shop werd gezocht op de site. Het hoogtepunt in het aantal aangesloten webwinkels was afgelopen december, toen waren 175 shops tegelijk vertegenwoordigd op ons platform.’

Buitenland
Nu wil Kleding.nl uitbreiden naar het buitenland. Als eerste staat Duitsland op de planning waar volgens Langenkamp ‘binnen een maand’ een Duitse shop wordt geopend. België en Groot-Brittannië volgen later dit jaar. ‘In Duitsland hebben we al zestig tot zeventig webshops als partners aangetrokken. We willen met lokaal personeel zo goed mogelijk inspelen op de trends en ontwikkelingen van de buitenlandse markten. In Nederland willen we het platform Kleding.nl verder gaan optimaliseren’, zegt Langenkamp.

Mobiele site
Ook zijn er plannen voor een mobiele site. Langenkamp: ‘Deze zal binnen een paar weken klaar zijn. De mobiele site is geschikt voor smartphones en is hoofdzakelijk bedoeld voor het oriënteren, en opslaan en delen van de content van de site. Niet zozeer op het bestellen van kleding dus. Maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat consumenten overgaan tot aanschaf.’

Groei
Kleding.nl heeft als doel om in 2013 de omzet voor de aangesloten webwinkels te laten groeien tot 11,5 miljoen euro. In 2014 moet 50 procent van de omzet in het buitenland worden gerealiseerd.