Twinkle | Digital Commerce

Enhanced Campaigns: nieuwe advertentieopties en -extensies

2017-05-28
180101
  • 5:44

Met de introductie van de Enhanced Campaigns stond de AdWords-wereld even op zijn kop. Deze nieuwe campagnes zijn namelijk één van de grootste aanpassingen aan het AdWords-systeem sinds vijf jaar. Tijd om eens te kijken naar alle wijzigingen en nieuwe opties in de Enhanced Campaigns.

Tekst: Ulco Keegstra

In dit artikel leest u over de nieuwe advertentieopties en advertentie-extensies die beschikbaar zijn in deze geoptimaliseerde AdWords-campagnes.

Advertenties
Met de introductie van de geoptimaliseerde campagnes in Google AdWords is het niet meer mogelijk om een aparte mobiele campagne in te stellen. Om ervoor te zorgen dat u toch het mobiele verkeer naar uw mobiele website kunt sturen is het mogelijk om in een advertentiegroep een specifieke mobiele advertentie in te stellen. Dit doet u door bij de advertentie ‘mobiel’ aan te vinken. Op die manier geeft u aan dat die advertentie de voorkeursadvertentie is voor mobiele apparaten. Mocht u bij alle advertenties aangeven dat deze op mobiel kunnen worden weergegeven, dan worden deze advertenties ook gebruikt voor desktops, laptops en tablets. Het instellen van een mobiele advertentie is niet alleen aan te raden wanneer u een mobiele website heeft. Een mobiele zoeker kan immers een andere behoefte hebben dan iemand die zoekt via een desktop of laptop. Met het instellen van een mobiele advertentie kunt u dus beter inspelen op de behoefte van de mobiele bezoeker.

Voorbeeld
U heeft een schoenenwinkel in Apeldoorn en target ook mobiele apparaten. Als iemand in Apeldoorn zoekt op het woord ‘herenschoenen kopen’ dan wilt u de desktop-, laptop- en tabletgebruiker een advertentie voorschotelen die gericht is op uw webshop. Maar een mobiele gebruiker stuurt u natuurlijk liever naar uw schoenenwinkel, want de kans is groot dat hij meer behoefte heeft aan een winkel dan een webshop. Met het instellen van een aparte advertentie kunt u dus in de tekst sturen op uw webshop of fysieke winkel.

Advertentie-extensies
Advertentie-extensies geven u de mogelijkheid tot meer ruimte in de advertentie door bijvoorbeeld sitelinks. Maar ook een locatie-extensie of een call-extensie kan waardevol zijn voor uw campagne.
Het nadeel van advertentie-extensies waren altijd dat u deze alleen op campagneniveau kon instellen en dat u weinig inzicht had in de resultaten. Met de geoptimaliseerde campagnes is daar verandering in gekomen. Laten we eens kijken naar de verschillende extensies en de nieuwe opties.

Sitelinks
In de geoptimaliseerde campagnes zijn er een aantal nieuwe opties gekomen voor de sitelinks. Zo is het mogelijk om sitelinks in te stellen per advertentiegroep en zijn er meer targetingmogelijkheden.

  • Sitelinks per advertentiegroep
    Het instellen van sitelinks kan dus sinds de geoptimaliseerde campagnes ook op advertentiegroepniveau. Dit geeft u de mogelijkheid om sitelinks in te stellen die passen bij de advertentie en zoekwoorden binnen de betreffende advertentiegroep. Het instellen van sitelinks per advertentiegroep doet u via het tabblad ‘Advertentie-extensie’. Zorg er wel voor dat u een advertentiegroep heeft geselecteerd en dat u niet op campagneniveau zit. Door te kiezen voor ‘Sitelinkextensie voor advertentiegroep gebruiken’ in het bewerkscherm, kunt u sitelinks instellen voor de geselecteerde advertentiegroep.

  • Nieuwe targetingopties
    Andere nieuwe opties zijn de targetingopties. Zo is het mogelijk om, net als bij advertenties, aparte sitelinks in te stellen voor mobiel. Op die manier heeft u de mogelijkheid om de mobiele sitelinks aan te laten sluiten bij de mobiele advertentie. Daarnaast kunt u met aparte sitelinks de mobiele bezoekers laten landen op uw mobiele website. Naast de mobiele targeting is het mogelijk om een planning in te stellen voor elke sitelink. Dit kan door een begin en einddatum in te stellen, maar ook een planning per dag en tijdstip. Met het opgeven van een begin- en einddatum heeft u de mogelijkheid om specifieke acties te communiceren in de sitelinks op de dagen dat deze actie geldt. Met de dag- en uurplanning heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid om andere sitelinks te tonen tijdens kantooruren dan buiten kantooruren. Denk hierbij aan een sitelink als: ‘We zijn nu bereikbaar.’ Of voor een winkel: ‘Vandaag open tot 5u’.

  • Meer statistieken
    De geoptimaliseerde campagnes brengen ook meer statistieken met zich mee. Zo is het (eindelijk) mogelijk om op sitelinkniveau inzicht te krijgen in de resultaten en met het toevoegen van de conversiekolommen geeft dit een mooi overzicht van de prestaties per sitelink. De resultaten zijn inzichtelijk op zowel campagne- als advertentiegroepniveau.

Handig om te weten
Heeft u de campagne overgezet van een verouderde naar een geoptimaliseerde, dan zult u eerst moeten overstappen naar ‘bijgewerkte sitelinks’ voordat de nieuwe opties zichtbaar zijn. Overstappen kan in het tabblad ‘Advertentie-extensies’ en dan ‘Extensies voor sitelinks’. Een nadeel van de nieuwe sitelinks is dat het maximaal aantal tekens verlaagd is van 35 naar 25. Handig om te weten, natuurlijk.

Oproepextensies
De oproepextensie is binnen Google AdWords geen nieuwe functie, maar heeft net als de sitelinks een aantal nieuwe opties gekregen. Deze nieuwe opties komen erg overeen met die van de sitelinks. Zo is het mogelijk om een oproepextensie (telefoonnummer) per campagne en advertentiegroep in te stellen of een specifiek telefoonnummer voor mobiele apparaten.


Ook nieuw is het instellen van een specifieke planning wanneer uw telefoonnummer wel en niet bij uw advertenties mag worden vermeld. Dit is natuurlijk erg handig als u een winkel of een klantenservice heeft die tot een bepaald tijdstip bereikbaar is. Of als het nummer alleen op bepaalde dagen bereikbaar is. Hierdoor kunt u teleurgestelde (potentiële) klanten en het mislopen van verkopen/leads voorkomen.

Een nieuwe interessante optie is het kunnen meten van telefoongesprekken met geavanceerde oproeptracking. Met deze geavanceerde manier van meten is het mogelijk om telefoongesprekken te meten als een conversie binnen AdWords. Het bijhouden van deze conversies doet u door het toevoegen van een doorschakeltelefoonnummer van Google. Of een telefoongesprek als een conversie mag worden geteld is zelf in te stellen aan de hand van de duur van het gesprek. Als u bijvoorbeeld weet dat een telefoongesprek van zestig seconden of langer vaak tot een conversie leidt, kunt u zestig seconden instellen als conversie.


Handig om te weten
De oproepextensie is sinds een aanpassing aan het beleid nog de enige toegestane plek voor het vermelden van een telefoonnummer. Een nummer in een advertentie of sitelink mag dus niet meer.
De geavanceerde oproeptracking is momenteel alleen nog beschikbaar in Duitsland, de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk.

App-extensie
De app-extensie zal binnen AdWords door velen nooit worden gebruikt. Maar als u een eigen app heeft, is dit zeker een toevoeging. Met deze extensie kunt u in uw advertentie direct uw app promoten en stuurt u de zoeker direct naar de Google Play Store of App Store. De app kan dus direct worden gedownload. Met de geoptimaliseerde campagnes is deze extensie makkelijker te beheren en is er een meer gedetailleerde rapportage voorhanden. Zo kunnen de app-downloads worden gemeten als conversies. Dit geldt voor zowel Android- als iOS-apps.

Aanbiedingsextensie
Met het instellen van een aanbiedingsextensie is het mogelijk om kortingsbonnen, kortingen en andere acties te laten zien die uw klant offline kan gebruiken. De aanbiedingsextensie wordt weergegeven bij tekstadvertenties op alle apparaten.


Handig om te weten
De aanbiedingsextensies worden momenteel alleen nog weergegeven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • aparte advertentie en advertentie-extensies in te stellen voor mobiele apparaten
  • instellen van advertentie-extensies per advertentiegroep
  • mogelijkheid om advertentie-extensies te plannen op datum, dag van de week en/of tijdstip van de dag
  • meer inzicht in de resultaten van advertentie-extensies
  • mogelijkheid om telefoongesprekken te meten als conversies
  • het kunnen meten van app-downloads als een conversie

Ulco Keegstra is SEA-specialist bij het fullservice internetbureau Invest Online.