Met Koopzeker lanceert Centraal Beheer Achmea vandaag een verzekering voor online aankopen. Het bijbehorende logo moet webshoppers zekerheden bieden over ‘tijdige en correcte levering’ van orders tot 2.500 euro. Het is aan webwinkeliers een polis af te sluiten.
Centraal Beheer Achmea belooft shoppers feitelijk op te treden als bemiddelaar, voor gevallen waarin een online gekocht product om welke reden dan ook niet goed wordt geleverd en de klant er met de webwinkel niet uit komt. ‘Is de webwinkelier niet in staat het product te vervangen of repareren, dan ontvangt de consument via Koopzeker van Centraal Beheer Achmea het aankoopbedrag terug’, stelt de verzekeraar in een persbericht.
Koopzeker-logo
Webwinkels die de verzekering hebben afgesloten (momenteel 10) zijn te herkennen aan het Koopzeker-logo. Centraal Beheer Achmea zegt bij te willen dragen ‘aan de betrouwbaarheid van webwinkels, ten gunste van de consument en de ondernemer.’ En passent denkt het bedrijf een graantje mee te kunnen pikken uit de groeimarkt die e-commerce nog altijd is. Poliskosten zijn afhankelijk van de omzet en bedragen minimaal 43 euro per maand.
Kredietwaardigheid
Centraal Beheer Achmea, zelf houder van het Thuiswinkel Waarborg, zegt webwinkels te controleren voor het Koopzeker-logo te verstrekken. Daarbij worden volgens de verzekeraar onder andere de leveringsvoorwaarden en de kredietwaardigheid gecheckt:
‘Het is niet alleen een keurmerk, maar een verzekering die bijdraagt aan de betrouwbaarheid van webwinkels’, zegt directeur Zakelijk Roland Keim namens Centraal Beheer Achema over Koopzeker. ‘Stel dat je een nieuwe koelkast hebt besteld, maar de webshop waar je hem kocht gaat onverwacht failliet. Koopzeker biedt je de garantie dat je in zo’n geval je geld terug krijgt.’
Waaier aan keurmerken
Grote en minder grote verenigingen, stichtingen en bedrijven werpen zich op als hoeder van veilig online shoppen, wat heeft geleid tot een waaier aan keurmerken en andere betrouwbaarheidsindicatoren (van bijvoorbeeld review-verzamelaars) in Nederlandse webwinkels. Met Koopzeker krijgt ons land er weer een logo bij. In de VS is Google met zijn keurmerk Trusted Stores (ook met kopersbescherming) breed actief geworden. Een lancering in andere landen is een logisch vervolg, maar ze is nog niet aangekondigd.
leveringsvoorwaarden zegt weinig als je failliet gaat. kredietwaardigheid,.. dat is een moment opnamen. eisen voegen weinig toe. ik zie het als het zoveelste (commercieel) zegeltje waarmee je een webwinkel kunt volhangen en schijnveiligheid geeft. enige wat interesant is is de verzekering. maar waarom moet dit bijna 500 euro per jaar kosten ? ofwel 1% van je omzet bij 50k omzet. vind de prijs vrij fors en zie liever een combinatie geschillen commisie traject en verzekering bij faillisement.
Ik hou niet van de aggressiviteit waarmee ze zich profileerde op de webwinkelvakdagen '13. "Verhoog je omzet met 10%!" - was het gezegde.
Naar mijn mening is er naast thuiswinkelwaarborg geen enkele andere noemenswaardig label dat webwinkels moeten hebben. Wel vind ik de kosten van deze logo's echt buiten proporties. Zo betalen wij honderden euro's om dit logo te mogen voeren.
Ik ben voor een overheidsinitiatief die veilig en betrouwbaar online ondernemen stimuleert.