Twinkle | Digital Commerce

7 valkuilen van relatiemanagement met affiliates

2017-05-27
180101
  • 3:55

Binnen affiliatemarketing heeft u te maken met verschillende belangen; enerzijds met de wensen van de organisatie, anderzijds met de wensen van de affiliates (de publishers). Voor een succesvolle affiliatecampagne is een goede samenwerking tussen alle partijen een vereiste.

Tekst: Emilia Palka

Veel bedrijven hebben vooral contact met de topaffiliates en besteden minder aandacht aan de kleinere partijen. Dit terwijl deze zeker van belang kunnen zijn voor de campagne. Een geweldige incentive en superieure vergoedingen geven nog steeds geen garantie op succes. Zonder goede relatie en communicatie kan het succes weleens wegblijven. Affiliatemarketing wordt ook vaak actiemarketing genoemd. Een andere mogelijke dimensie zou relatiemanagement, oftewel relatiemarketing, kunnen zijn. Welke factoren kunnen bijdragen aan een uitstekend relatiemanagement met affiliates?

1. (On)persoonlijke communicatie
Dit is een van de belangrijkste punten en staat aan het begin van een goede relatie. Ken uw affiliates niet alleen bij de aantallen transacties die zij maken, maar ook bij de naam. Stuur geen onpersoonlijke tickets of e-mails, maar kijk even goed naar de website en probeer in te spelen op de specifieke behoeften van die affiliate. Een standaardtekst zal niet altijd voldoen. Wellicht hebben niet alle affiliates behoefte aan een persoonlijke en uitgebreide e-mail, dus hou deze zo kort mogelijk. Affiliates krijgen vaak veel berichten, dus om een heel boekwerk door te sturen heeft weinig zin. Probeer te voorkomen alleen met standaardteksten te werken en onpersoonlijke berichten te sturen. Pas op dat u niet naar een verkeerde affiliatesite in het bericht refereert.

2. (Geen) inzicht in businessmodel
Affiliates vragen regelmatig om exclusieve acties of actiecodes, niet alleen omdat zij dit leuk vinden, maar omdat hun verdienmodel daarop is gebaseerd. Door hun ervaring weten ze wat wel en niet werkt. Probeer dus om het businessmodel van de affiliate te begrijpen. Op het moment dat u hun behoeften begrijpt, kunt u goed inschatten of deze relevant kunnen zijn voor uw business. In affiliatemarketing groeien affiliates samen met de organisaties. Zij dragen namelijk regelmatig ook het risico dat er geen conversie plaatsvindt.

3. Monoloog of dialoog
Dit punt sluit aan op het voorgaande. Affiliatemarketing wordt vaak gezien als zenden en niet als zenden en ontvangen. Sta dus open voor discussie en eventuele testen. Probeer samen met de affiliate uit te zoeken hoe u elkaar kunt helpen. Een mailing die in het verleden niet het gewenste resultaat heeft gebracht, hoeft niet opnieuw te mislukken. Wellicht is het promotiemateriaal of de vergoedingsstructuur nu aangepast. Waar voorheen bijvoorbeeld alleen sales werden vergoed, is het nu ook mogelijk om inschrijvingen te vergoeden. Dit kan interessant zijn voor de partijen die eerder geen interesse hadden. Via 'mutual engagement’ zullen de resultaten van de campagne een oppepper krijgen, zonder inspanningen van beide partijen is dit onmogelijk.

4. (On)betrouwbare partner
Gezien het feit dat binnen affiliatemarketing ook affiliates risicodragend zijn, is het van groot belang dat u uw afspraken nakomt. Het kan nooit de bedoeling zijn dat wanneer u bijvoorbeeld exclusieve deals of kortingscodes zegt te kunnen verzorgen, deze vervolgens bij een andere partij worden ondergebracht. Of dat een andere partij een exclusieve code krijgt met nog meer korting. Vertrouwen is belangrijk binnen elke relatie, dus ook binnen affiliatemarketing.

5. (On)realistische planning
Zoals eerder genoemd, bestaat het grootste gedeelte van affiliatemarketing uit actiemarketing. Het kan weleens voorkomen dat er spontaan acties worden gepland. In dat geval wilt u in zo kort mogelijke tijd, zo veel mogelijk affiliates aansluiten en exposure genereren. Hou er rekening mee dat affiliates ook hun eigen planning hebben en vaak met meerdere partijen samenwerken. Probeer daarom zo goed mogelijk te plannen. Communiceer de acties ruim op tijd. Een handig hulpmiddel is bijvoorbeeld het gebruik van een actiekalender.

6. (Geen) feedback
Affiliates zijn niet alleen volwaardige businesspartners, maar ook een bron van informatie. Vaak hebben zij goed inzicht in het verloop van de campagne en kunnen zij advies geven met betrekking tot de verbeterpunten. Kijk hierbij niet alleen naar de reeds actieve affiliates, maar ook naar de affiliates die wel zijn aangesloten maar nog geen sales genereren. Vraag naar het waarom, naar hun mening en inventariseer hun behoeften. Wellicht vinden zij het programma wel interessant, maar sluit het promotiemateriaal niet aan op hun website. Probeer nieuwe kansen te ontdekken, soms kan een kleine aanpassing veel teweeg brengen.

7. (On)professionaliteit
Waar het uiteindelijk om draait is dat de samenwerking op een professioneel niveau plaatsvindt. Het idee dat alle affiliates nog steeds op hun zolderkamer zakendoen is al lang achterhaald. En al zou het wel zo zijn, het zijn volwaardige partners waarmee u zaken doet, al dan niet op een performance based niveau. Zij nemen risico op zich, om zo samen met de klant verder te groeien.

Geen garantie voor succes
De genoemde factoren dragen bij aan een succesvolle samenwerking. Hopelijk geeft deze lijst meer inzicht in wat het managen van een affiliateprogramma inhoudt en hoe u de relatie met uw affiliates nog beter kunt opbouwen. Deze lijst is een uitgebreide versie van het artikel ‘5 things to avoid when buildig affiliate relationships’.

Emilia Palka is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Conversive bv.