Twinkle | Digital Commerce

Van e-commerce naar s-commerce: 8 tips

2017-05-27
180101

In 2010 zei Mark Zuckerberg: ‘If I had to guess, social commerce is next to blow up.’ En hij heeft gelijk gekregen. Social shopping, ofwel s-commerce, is sterk in opkomst. Eline Hengeveld van Onetomarket bespreekt 8 praktische tips met concrete voorbeelden uit de fashionwereld.
 
Tekst: Eline Hengeveld
 
Waar e-commerce nog vrij onpersoonlijk is, geeft s-commerce fashion retailers de mogelijkheid de interactie met hun doelgroep aan te gaan en de band met hun fans (nog) persoonlijker te maken. En bovendien: sales te generen via social media. Maar hoe vindt u als fashion brand de juiste balans tussen social en sales? Hieronder vindt u tips die u helpen om van uw brand een social brand te maken.

1. Shop met vrienden
Het grote nadeel van online winkelen is dat het minder gezellig is dan op zaterdag de stad in gaan met een vriend(in). Maar hoe vertaalt u de beleving van real life shopping naar online?

Wehkamp.nl heeft al een aantal jaren de ‘samen shoppen’ functie op de website staan die het mogelijk maakt om samen met je vriendin, moeder of zus te winkelen op de website. Een gemakkelijke manier om elkaar om advies te vragen en producten met elkaar te delen.

Op het platform ShopWithYourfriends.com kunt u samen met uw vrienden kledingadvies en ideeën delen en inspiratie opdoen. U creëert lookbooks, publiceert deze op Facebook en koopt de outfits die u mooi vindt.

Het in Amerika nieuw gelanceerde Motilo.com is een webshop die u de mogelijkheid biedt om samen met vrienden in real time en via video te shoppen. Motilo.com gebruikt tevens Facebook Connect, waardoor de activiteiten van de shopper getoond worden op zijn of haar timeline.



2. Organiseer exclusieve / eenmalige sales
Pop-up stores en flash sales zien we zowel on- als offline steeds vaker. Door de unieke formule (als eerste toegang tot unieke producten en speciale promoties) wordt deze manier van online kopen steeds populairder. Bovendien kan het virale karakter van social media ervoor zorgen dat deze pop-up stores door de doelgroep zelf als een viral worden verspreid.

Oscar de la Renta plaatste vrijwel direct na een modeshow dit voorjaar een item uit de collectie online op The Fancy. Het item, een sweater ter waarde van 2.490 dollar, was hierdoor ruim een half jaar eerder te koop dan de rest van de collectie en hij vond dan ook gretig aftrek bij de duizenden fans die de show live hadden gevolgd.



3. Creëer een eigen platform rondom uw merk
User generated content wordt steeds vaker gebruikt om de interactie met de doelgroep en tevens de mate van participatie te verhogen. Bezoekers bepalen grotendeels zelf de inhoud van de website. Enerzijds een voordeel doordat u inzicht krijgt in wat er leeft onder uw doelgroep. Anderzijds een nadeel omdat u minder controle hebt over het beeld dat anderen hebben van uw bedrijf.

Een al wat ouder voorbeeld is Burberry Art of the Trench, een website waarop bezoekers een foto van zichzelf en hun trenchcoat kunnen plaatsen. Een ijzersterk concept dat onlangs door Jimmy Choo in een nieuw jasje, of eigenlijk schoentje, is gestoken. Iedereen in het bezit van een paar Jimmy Choo's kan op Choo247.com een outfit met haar Choo's uploaden. Bij elke foto staat bovendien een link naar de webshop van Jimmy Choo waar een (soortgelijk) paar pumps te koop is.



4. Stimuleer social sharing
Mond-tot-mond reclame blijft een krachtig marketinginstrument. Stimuleer social sharing door op (product)pagina’s social buttons toe te voegen. Naast de bekende Facebook, Twitter, Google+, Pinterest en Fancy button, zijn steeds vaker ook gepersonaliseerde buttons te zien.

Oscar de la Renta heeft op elke productpagina in de webshop de buttons ‘Need’, ‘Obsessed’ en ‘Own’ toegevoegd. Na het klikken op één van de buttons wordt de koppeling gemaakt met Facebook, waarna het product op uw timeline aan uw vrienden wordt getoond.





5. Maak shoppen persoonlijker en relevanter
Een unieke online shopping experience, afgestemd op de behoeften van uw bezoeker wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan relevante informatie (de laatste mode trends, inspiratie), maar ook aan gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen.

Lyst is een gepersonaliseerde social shopping site waarop u uw eigen persoonlijke 'lijst' van favorieten samenstelt. Van ontwerpers en shops tot bloggers, stylisten en mode items. Aan de hand van de door u geselecteerde producten krijgt u vervolgens aanbevelingen voor andere producten die passen bij uw stijl en die u weer aan uw Lyst kunt toevoegen.

ASOS Fashion Finder, van de Britse webshop Asos.com is een online community waar modeliefhebbers samenkomen om inspiratie op te doen en ideeën te delen. Bezoekers plaatsen outfitfoto’s, creëren moodboards van hun favoriete Asos-items en delen adviezen en tips.



6. Maak de koppeling tussen social en e-commerce
Aanwezigheid op social media is bijna een must. Vooral online retailers die een visueel product aanbieden, zoals mode en meubelen, kunnen hiervan profiteren. Door bovendien de koppeling te maken tussen social en e-commerce bereikt u beide doelen: engagement en sales.

Het merk Nordstrom is met ruim 1,5 miljoen volgers één van de populairste merken op Pinterest. Door de overzichtelijke boards en de goede kwaliteit van de foto's is Nordstrom op Pinterest enerzijds inspirerend voor zijn doelgroep en anderzijds een perfect uithangbord voor de webshop. Alle productfoto's zijn namelijk aanklikbaar en ze leiden je direct naar de productpagina op Nordstrom.com. Bovendien worden veel foto's van Nordstrom, en ook andere merken, ruimschoots gedeeld ('repinned') waardoor uw foto's niet alleen op uw eigen board, maar ook op die van uw doelgroep, verschijnen.

Het high-end fashionmerk Gucci combineert sinds een paar jaar haar print advertentiecampagnes met een shoppable video. In deze click-to-buy video kunnen fashionista's tijdens het bekijken van de video direct de accessoires online kopen.

7. Behandel uw fans als vips
Benadruk hoeveel u de relatie met uw klanten waardeert en beloon uw fans voor hun loyaliteit door ze iets extra’s of iets exclusiefs te bieden. Dit kan in de vorm van een leuke aanbieding, een event of een item uit de collectie.

Op de Facebook pagina van het luxueuze merk Oscar de la Renta is er voor de fans een extra tabje met ‘Shop Exclusives’ waar fan only items worden verkocht. De exclusieve items variëren van armbanden tot notebooks en ze zijn exclusief verkrijgbaar voor de fans van de Oscar de la Renta op Facebook.



8. Laat de klant beslissen
Eén van de belangrijkste aspecten is om uw fans actief te laten meedenken en te betrekken bij uw merk. Dit kan door de interactie aan te gaan en gericht vragen te stellen (bijvoorbeeld via Facebook), maar ook door uw fans actief te laten maken meedenken over acties, nieuwe producten en meer.

Modcloth.com vraagt in Be the Buyer de klant mee te beslissen welke items binnenkort te koop zijn in de webshop. Door eenvoudig te kiezen voor ‘Pick it!’ or ‘Skip it!’ beslist u mee welk jurkje of topje in productie wordt genomen. De cijfers bewijzen het succes van Be the Buyer: meer dan 11 miljoen keer is er al gestemd en Be the Buyer items worden 2,4 keer meer verkocht dan andere items uit de webshop (bron: eFashion 2012,  presentatie Susan Gregg Koger).



Eline Hengeveld is werkzaam als SEO consultant bij online marketingbureau Onetomarket. Ze doet regelmatig onderzoek naar de online fashion branche.