De meeste grote retailketens (60 procent) verwachten in de toekomst meer fysieke winkelruimte nodig te hebben als gevolg van online winkelmogelijkheden. In hun visie komen er meer winkels bij, die vaak ook groter zijn dan de huidige winkels.
CBRE ondervroeg vijftig internationale retailketens, samen goed voor een bestand van ruim dertigduizend winkels, naar de rol die fysieke winkels in de toekomst zullen spelen. De opkomst van e-commerce en cross-channel retail zal in hun ogen eerder leiden tot meer dan tot minder vestigingen: 72 procent van de respondenten zegt over twee jaar hetzelfde aantal of meer winkels te hebben dan nu.
Click & collect
Fysieke winkels worden steeds belangrijker als afhaalnetwerk voor online orders, blijkt uit het rapport (pdf) van adviesbureau CBRE. Tweederde van de retailers verwacht over twee jaar click & collect aan te bieden. Ze denken dat 41 procent van de online orders tegen die tijd in de winkel zal worden opgehaald.
Grotere winkels
Opvallend is dat bijna de helft van de retailers uit het onderzoek verwacht dat hun winkels over twee jaar groter zullen zijn dan nu, onder andere door de ruimte die afhaalbalies innemen. Door de mogelijkheid te bieden online te bestellen in de winkel, een thema waar CBRE de ketens niet naar vroeg, kunnen retailers in theorie juist toe met minder vloeroppervlak; wat ze niet hebben is direct online te bestellen en kan de volgende dag worden bezorgd of klaargelegd.
Toch een vreemd bericht. Mag ik daar eens tegendraads op reageren. Ook al zeggen al die bedrijven dat ze meer winkelruimte nodig hebben vanwege hun online activiteiten zeg ik hierbij dat dit NONSENS is. Als de bestedingen verschuiven van off line naar online (en dat is zeker) dan betekent dit simpelweg dat de consument minder in winkels gaat kopen. Winkels die nu nog rendabel zijn zullen onrendabeler worden en zullen we eens wedden dat deze onrendabele winkels dan gewoon gesloten gaan worden, ook van grote retailketens. Misschien dat bepaalde Flag Stores groter worden vanwege de toevoging van een afhaalbalie, maar kleinere gaan dan gewoon dicht.
Lijkt me een onzin verhaal,
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/1888322/2011/02/04/Leegstand-winkels-loopt-in-rap-tempo-op.dhtml
Ter verheldering: in dit onderzoek gaat het niet om alle, maar om hele grote retailers, met gemiddeld 640 winkels. De meeste daarvan denken zelf (want: enquête) dat ze eerder meer dan minder fysieke winkelmeters nodig hebben.
Wat mij opvalt is de grootte van de winkels: ik zou verwachten dat er misschien wel meer winkels komen per keten, maar dat die dan kleiner zijn. Dat ze, met andere woorden, dienst gaan doen als afhaalbalie en als showroom annex bestelpunt; de klant kan getoonde producten via een bestelzuil aanschaffen met de specificaties van zijn voorkeur (kleur, maat, opties e.d.) en vervolgens thuis laten bezorgen of de volgende dag oppikken.
Met name in Groot-Brittannië spelen ketens daar al op in: John Lewis boekt de meeste omzetgroei in winkels met een klein assortiment en een online besteloptie op de winkelvloer. House of Fraser experimenteerde een klein jaar geleden zelfs met een winkel zonder waren.
Meer Kiala-afhaalpunten e.d. kan ik wel begrijpen omdat het de transportkosten verlaagd en je tevens het betaalmoment kan verplaatsen naar het afhaalmoment. Er zullen altijd klanten blijven die dat willen. Bezorgen heeft ook het nadeel dat het vaker niet dan wel op een moment gebeurt dat de klant thuis is. Maar een afhaalbalie is nog geen winkelruimte met displays van producten en voorraden. De basis van het verhaal zal wel een slecht gestelde vraag zijn. Dus meer afhaalpunten ja, meer winkels nee.
Heel herkenbaar:
Volg de klant: opzet van toonzaal, pak en afreken deel, eventueel cassiere apart en vergroot af te scheiden en af te sluiten opslaggedeelte en wachtgedeelte (met of zonder koffie etc.)
Volg het product: het goed werd gehaald, getoond, bekeken en ingepakt (of teruggezet).
En de klant wacht geduldig en staat in de rij en wellicht stapt naar buiten met het product onder zijn arm.
Interessant artikel en eens met de voorgaande commentator van Warenmagazijn. Las het artikel van de week ergens al in de vastgoednieuwsbrieven. CBRE is niet de minste vastgoedpartij en heeft goede contacten met retailers (expansie, uitbreiding van winkels, ontwikkeling van winkelcentra), dus ik mag aannemen dat er goed over nagedacht is wat men ging vragen en hoe ze dat hebben gevraagd.
Dan worden er opmerking gemaakt over alles verschuift van offline naar online. Dat is grotendeels waar, maar dat is voor sommige productgroepen aan het kenteren (denk aan elektronica zoals Coolblue, maar ook Bol.com). M.i. is het enige wat in de nabije toekomst zal gaan werken omnichanneling (een volledig geiintegreerde variant van online winkels gecombineerd met fysieke verkooppunten /afhaalpunten/ showrooms/ servicepunten/ brandstores of een combinatie van beide). Feit is dat pure online playes ook een gezicht moeten en willen hebben (i.v.m. brandbuilding, imago. merkbeleveing) in de binnensteden, winkelcentra, retailparks, warenhuizen etc. Waarom denk je dat Coolblue fysieke punten opent, waarom Bol.com graag ook een plekje en een logo zou willen krijgen in winkels van Ahold (naast dat men meer non-food bij AH wil gaan verkopen en dat men verwacht dat er impulse-aankopen zullen gaan ontstaan bij de AH's omdat mensen hun Bol.com paketten daar komen afhalen). Zichtbaar, zichtbaar zichtbaar en of mensen nu bol.com op internet bekijken en of ze het nu in het straatbeeld zien. Mensen zien Bol.com en daar gaat het om. Dus dat winkels uitsterven dat lijkt met stug. De merkbeleving, het gevoel, de winkels, de sfeer dat hoort naast een goede e-commerce omgeving er zeker bij. Dat kan niet zonder elkaar, want zonder fysieke aanwezigheid verlies je het gevoel met de consument/ markt en verlies zij jou uit het oog. Alleen dat zou al een reden moeten zijn retailers fysieke winkels zouden moeten aanhouden.
Kijk ook naar het aantal webwinkels, het is zo ontzettend moeilijk om door de massale brei van vele vele webwinkels door te komen. Je gezicht daar als pure online player te laten zien. Je moet van goede huize komen met een hele goede allround (e-)marketeer om je als pure player te laten zien, te onderscheiden, vindbaar te zijn en je consument te bereiken. Dat gaat veel beter als je in "beide" werelden vindbaar, zichtbaar en bezoekbaar bent. Beide werelden vind ik ook absoluut de verkeerde benaming. Het is 1 detailhandelswereld en die dient ervoor om de klant te bedienen en dat maakt niet uit hoe, als we ze maar bedienen. Want de concurrentie om de euro ligt om de hoek (zeker in deze tijden), zoals de horeca, zorg, ontspanning, reizen, leisure. Laat de consument in ieder geval de euro's uitgeven in de detailhandel.
Ik ben zelf toevalligerwijs actief in het winkelvastgoed, maar daarnaast ook in de e-commerce en start ups. Had er ook over zitten denken, maar misschien is het niet eens zo'n gekke opmerking van CBRE dat reatailers verwachten dat ze meer winkelruimte nodig hebben en met name anderssoortige grootschalige/ grotere winkels t.o.v. van kleinere winkels nu.
Immers je wil de vandaag de dag grillige consument op alle manieren bedienen. Zowel via internet alsmede in de fysieke winkels. Dat kan via grote monobrand of flagshipstores, beleveniswinkels (geef het beestje een naam), waarbinnen de consument ook een online bestelmogelijkheid heeft (bijv. via je telefoon bestellen in de winkel en afrekenen in de winkel aan de balie en het direct 2 meter verderop bij de balie of gewoon uit het winkelrek meenemen en hup naar huis). Maar ook om de thuis of op het werk online bestelde producten direct af te halen in de winkel en dat is dus niet bij één of andere weggestopte afhaalbalie ergens in de hoek of achterin de winkel, misschien verdrijft die afhaalbalie wel de traditionele plaats van de kassa, immers consumenten bestellen thuis via internet, via de mobiele telefoon, via computers / tablets in de winkels (en ga zo maar door) en hebben dan ook al afgerekend, dus waarom die dure winkelmeters gebruiken voor een kassa, maak er een mooie balie van zoals in hotels, aantrekkelijk, servicegericht.
Om een lang verhaal kort te maken, om op een dergelijk systeem over te stappen, moet je volgens mij in veel meer winkels een heel breed en diep assortiment invoeren en dus ook meer voorraad aanhouden, de voorraadsystemen van de winkels zelf maar ook de centrale magazijnen aan elkaar koppelen zodat je de consument real time kunt laten zien waar het product op voorraad ligt in de winkel of bij het betreffeden afhaal / servicepunt, maar dat betekent dus ook dat je hele grote winkels en meer winkels krijgt met meer voorraad. Even kort door de bocht, je kunt daarnaast als retailer ook een hoop kleine winkels erbij houden als service / afhaalpunten, maar ook gewoon omdat veel retailers die winkels al hebben. Die bedienen ook een bepaald marktgebied.
Dan heeft de retailer zijn gewenste hybride model met exposure online en offline. En daar is men best bereid voor om huur voor te betalen. Maar in plaats van puur huur betalen op basis van marktgebied met eigenschappen, aantal passanten, captive rates en conversion rates zals ook het verdienmodel en dus ook het huurmodel aangepast moeten worden. Online omzet wordt vandaag de dag immers vaak nogsteeds als separate business gezien, terwijl er wel steeds meer daarvan zich ook afspeelt in winkels (al is het maar het afhalen een retourneren vooralsnog). Maar in the end is het vestzak-broekzak en als we tot dat hybride model kunnen komen, dan zitten we denk ik gebakken. Dan kunnen we gaan beginnen met dynamische prijsstelling (wanneer het druk of rustig is in de internetwinkel en/of in de fysieke winkels) etc.
Mooi al die ontwikkelingen, dat geeft weer stof tot ondernemen! Tot verniewen, tot nadenken over hoe we de business gaan veranderen i.p.v. alleen maar te praten dat omzetten onder druk staan en dat half Nederland leeg komt te staan en / of dat alle winkels in Nederland zullen verdwijnen. Vergeet niet, de detailhandel is in fysieke winkels ontstaan, zou zonde zijn als dat niet meer is.
Beste Kaskades, ik begrijp je reactie maar ik ben bang dat het niet klopt. De Euro wordt of online of off line besteed. Het kan niet zo zijn dat off line winkels nog meer gaan verkopen waardoor die extra ruimte nodig is. Of ze moeten denken dat ze de real online players wel even weg kunnen blazen. En dat lijkt me meer wishfull thinking.
Beste Paul,
Ik ben het niet met je eens. Uit jouw reactie maak ik op dat jij je focust op het transactie moment. Dat is alleen belangrijk in geval van concurrentie tussen online en offline. Bij multi channel bedrijven is de concurrentie echter weer teruggebracht tot de normale verhoudingen namelijk concurrentie tussen winkel A vs winkel B. Waar de daadwerkelijke transactie plaats vindt, online of offline, zal die winkels een zorg zijn als het maar bij de eigen winkel is.
Door een combinatie van offline en online kan men meer variaties in het bedieningsconcept aanbieden. Hierbij zijn de trajecten voor (promotie) en na (logistiek) de transactie veel belangrijker geworden dan het transactiemoment zelf.
Vier bedieningsconcepten ipv een.
<ol>Hoe dat zit met de extra winkelruimte, dat kan ik niet direct benoemen. Mijn aanname is dat de voorraadfunctie van de offline winkels veel minder wordt. Men heeft tenslotte de voorraad ergens in een centraal magazijn liggen. De presentatiefunctie wordt daarentegen veel belangrijker. Dit kan leiden tot een veel uitgebreider assortiment maar ook een uitgebreidere presentatie die meer ruimte vergt ofwel Shopping as an Experience.
Wat betreft het wegblazen van de real online players. In een huidige opdracht in de modewereld zie ik dat de trend zeer sterk neigt naar de combinatie van online en offline. Deze trend zie je bij zowel pure offline players die ook online gaan als pure online players die ook offline gaan. Uiteindelijk levert de combinatie meer omzet, afzet en winst op dan als pure online cq offline player.
Er zullen ongetwijfeld grote real online players overblijven. Maar de potentiele dominantie die in het verleden aan de real online players werd toegedicht zie ik voor veel branches toch niet komen.
Ben het eens met Paul Haarhuis. Het _kan_ niet anders dan dat er een heleboel winkels gaan verdwijnen, kan gewoon niet meer uit, en er zijn allerlei goed onderbouwde onderzoeken die dat laten zien. Niet toevallig is dit onderzoek uitgevoerd door een vastgoedclub. En niet toevallig geeft Kaskades aan zelf ook in de vastgoedbranche werkzaam te zijn. Lijkt mij een gevalletje wishful thinking, en marketing natuurlijk.