Twinkle | Digital Commerce

Centraal Boekhuis stapt in mode en zorgproducten

2017-05-27
180101
  • 1:41

Het Centraal Boekhuis stapt als logistiek dienstverlener in nieuwe productcategorieën. Het bedrijf, dat negen op de tien Nederlandse online boekbestellingen verwerkt, mikt op retailers in mode en zorgproducten. ‘We kunnen met name voor multichannel retailers van meerwaarde zijn.’

Het Centraal Boekhuis in Culemborg fungeert als het centrale voorraadpunt voor boeken in Nederland en België. In opdracht van uitgevers verwerkt het bedrijf orders van boekhandels (b2b) en webshoppers (b2c). Tot het dienstenpakket van het Centraal Boekhuis behoren warehousing, picking & packing, transport, retourverwerking, facturatie en informatie.

Van boeken naar e-books
Met de opkomst van e-books staat de omzet uit de verwerking van boekorders onder druk. Uit het jaarverslag blijkt dat het Centraal Boekhuis zelf ook inkomsten genereert uit de distributie van e-books, maar daarnaast wil het nieuwe markten aanboren. ‘We hebben een groot fysiek distributieapparaat staan waar volume doorheen moet’, zegt commercieel directeur Melbert Visscher, verantwoordelijk voor new business: ‘Ons streven is dat in 2015 een kwart van de omzet uit markten buiten mediaproducten komt.’

Winkels en woningen
Het Centraal Boekhuis zoekt de nieuwe verdiensten in eerste instantie in de mode en in de zorg. Visscher verklaart: ‘We zijn bewezen goed in de winkelstraat, met fijnmazige distributie voor boekhandels. De modewinkels in die gebieden kunnen we ook beleveren, terwijl we tegelijkertijd fulfilment van consumentenorders kunnen verwerken. Die koppeling bieden we voor aanbieders van zelfzorgmiddelen ook: we kunnen ziekenhuizen en verpleegtehuizen bedienen, maar ook patiënten thuis. Verder hebben we met boeken ruime ervaring opgedaan met retourlogistiek. Ook weten we om te gaan met seizoensinvloeden.’

Pure players
Het Centraal Boekhuis gaat aldus met een multichannel propositie de markt op, maar het denkt vooral in de modebranche ook pure players aan zich te kunnen binden. Visscher: ‘We werken natuurlijk al voor zo’n tweehonderd webwinkels die boeken verkopen, dus we kennen het landschap vrij goed. We zijn bezig om de cut-off tijden, het moment waarop webshoppers voor het laatst kunnen bestellen, naar veel later in de avond (nu 18.30 uur) te verschuiven. Daar zullen we later dit jaar nader over communiceren’