Twinkle | Digital Commerce

‘Ik heb het niet meer, kijk maar op de webshop’

2017-11-08
948549

Cross-channel is met vijf maanden op de teller het absolute modewoord van 2012. Logisch. Lange tijd heeft de fysieke retailer de vragen van zijn klanten weten te ontwijken, maar anno 2012 kan dat niet meer: online en offline zijn voor de consument hetzelfde.

Het lijkt zo vanzelfsprekend: online is hetzelfde als offline. Want of je nou langsgaat, belt of mailt: het gaat toch allemaal om dezelfde producten? Voor de consument zouden er dus geen onlogische blokkades opgeworpen moeten worden. Feit is echter wel dat online en offline hun eigen karakteristieken hebben, waar rekening mee moet worden gehouden.

Productbeschikbaarheid
Een van de belangrijkste karakteristieken van zowel e- als irl-commerce (in real life) is productbeschikbaarheid: online kunnen twee klanten het laatste product in hun winkelwagen hebben, in de fysieke winkel betekent dit slaande ruzie. Om nog maar te zwijgen van cross-channel: ‘Sorry hoor, maar dat pak melk heb ik net online verkocht’, terwijl je het uit het winkelwagentje grist.

Nu vormen pakken melk geen groot risico; de omloopsnelheid van melk is hoog, waardoor je extra melk op voorraad kan nemen. Bij fashion is dat anders. Een typische fashion cycle is een product dat ongeveer 12 weken in de winkel ligt waarvan een week of 6 tegen de volledige prijs. Daarna wordt het product afgeprijsd tot wel 70 procent korting in de laatste weken. Koop je teveel voorraad in? Dan verlies je daar dus fors op en sta je bekend als die zaak die altijd uitverkoop heeft. Koop je te weinig in, dan ben je een dief van je eigen portemonnee en heb je ontevreden klanten.

Maatje 52 liever thuis
Als je dan ook nog eens een webwinkel hebt en je wilt niet de winkelwagens van je klanten leeghalen, dan heb je een afgepaste hoeveelheid voorraad voor je directe verzendorders. Online worden echter andere producten verkocht als offline. Het klassieke voorbeeld is dat je als vrouw een maatje 52 liever thuis past dan in een winkel, maar uit ervaring kan ik ook zeggen dat schoenmaat 46 vaak net niet meer in de winkel te vinden is. Online geef ik gewoon op dat ik alleen maat 46 wil zien. Daardoor blijf je echter in de winkel zitten met al die maat 52 jurken en maat 46 herenschoenen, terwijl die online niet aan te slepen zijn. Vervolgens gaan die dus in de sale, terwijl je online al weken uitverkocht bent.

Geld brandend in de zakken
Tot voor kort viel dit niet zo op: de online klant kwam nooit in de winkel en de winkelklant keek alleen op de site voor de openingsuren. Dat verandert echter in rap tempo: klanten die naar je winkel komen, kijken online alvast even en zien dan dat het product er niet meer is. Terwijl dat product misschien wel in groten getale in de winkel ligt! Ook komt het regelmatig voor dat klanten met het geld brandend in hun zakken in de winkel staan, terwijl de winkelbediende doodleuk verkondigt dat ze misschien maar even op de site moeten kijken of er daar nog wel voorraad is. Verkoop dan gewoon die webvoorraad!

Voorraden koppelen
De enige oplossing is het koppelen van je voorraden. Dat is niet makkelijk maar wel de belangrijkste randvoorwaarde voor cross-channel commerce. Of vergeet ik er dan een?