Twinkle | Digital Commerce

‘Een op de vijf winkels al voor 2020 leeg’

2017-11-08
180101
  • 1:47

De winkelleegstand in binnensteden zal in 2020 ongeveer 20 procent bedragen. Daar ging Detailhandel Nederland althans tot voor kort van uit. Door de btw-verhoging zal dat percentage al veel sneller worden bereikt. ‘Winkelgebieden lopen het risico massaal spookgebieden te worden.’

Door het lage consumentenvertrouwen en de groei van internet als verkoopkanaal wordt bijna één op de tien vierkante meters winkelvloeroppervlak (9,7 procent) op dit moment niet gebruikt volgens Detailhandel Nederland. De organisatie hield al rekening met een verdere afkalving van het winkelaanbod, maar de leegstand zal volgens de belangenclub razendsnel oplopen door de geplande btw-verhoging: op 1 oktober stijgt het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent, een verhoging die overigens ook webwinkeliers treft.

'Contraproductief en onverantwoord’
Detailhandel Nederland noemt de btw-verhoging ‘contraproductief en onverantwoord’. De belangenbehartiger van 110.000 winkeliers wil op zijn minst dat de verhoging pas op 1 januari ingaat: ‘Talloze artikelen die na 1 oktober worden aangeboden, zijn reeds ingekocht en beprijsd’, aldus de organisatie in een verklaring (pdf). ‘De btw-verhoging komt daardoor volledig voor rekening van de winkeliers.’ Detailhandel Nederland oppert verder dat het kabinet de norm van 3 procent voor het begrotingstekort loslaat om de consumptie aan te jagen.

Leegstand
Over de leegstand schrijft Detailhandel Nederland: ‘Wanneer niet zou worden ingegrepen, zou de leegstand in 2020 kunnen oplopen naar 20 procent in binnensteden.Detailhandel Nederland verwacht dat als gevolg van de btw-verhoging en de daaraan gekoppelde bedrijfsbeëindigingen, de leegstand veel sneller toeneemt. Door die versnelling kan nauwelijks nog geanticipeerd worden. Ook winkelgebieden in buurten, wijken en aan de randen van de gemeenten lopen het risico massaal spookgebieden te worden. De winkelvastgoedmarkt zal de kantorenmarkt achterna gaan.’

Opkomst internet
Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing & DistanceSelling, was begin dit jaar een stuk pessimistischer over de toekomst van fysieke retailers. Nog voor de aangekondigde bezuinigingen voorspelde hij dat één op de drie winkels voor 2016 de deuren zal sluiten. Volgens hem is de grootschalige winkelopheffing niet zozeer het gevolg is van de crisis, maar vooral van de opkomst van internet als koop- en oriëntatiekanaal.

Lees ook: