Twinkle | Digital Commerce

'We besparen één miljoen seconden'

2017-05-27
180101
  • 3:51

Verpakkingsmanagement is een ondergeschoven kindje onder webwinkeliers. Dat zegt Marcel van de Kimmenade van Janssen Packaging. In acht jaar tijd wist de groothandel zich een marktleiderspositie te verwerven als leverancier van verzendverpakkingen aan webwinkels.

Sinds kort werkt Janssen Packaging ook voor Paradigit. Door een kortere inpaktijd van negen seconden per doos maakt de computerwinkelketen een flinke efficiencyslag.

Tekst: Jaap van Sandijk

Marcel van de Kimmenade was salesmanager voor een Duitse golfkartonproducent toen hij in contact kwam met Ben Janssen, eigenaar van de verpakkingsgroothandel Janssen Packaging. ‘Wij leverden dozen aan Janssen Packaging. Omdat ik in de gaten had dat het realiseren van verpakkingen voor webwinkels een gat in de markt was, heb ik na overleg met Janssen de overstap naar zijn bedrijf gemaakt. Sindsdien focussen we ons als verzendverpakkingsbedrijf op de webwinkelbranche.’



Noodzakelijk kwaad
De dozen voor het bedrijf uit Waalwijk zijn nog steeds afkomstig van het Duitse bedrijf - alleen de hoeveelheden zijn groter. Met toonaangevende klanten in de fulfilment- en retailbranche is Janssen Packaging de laatste acht jaar enorm gegroeid. In 2011 groeide het bedrijf nog met dertig procent. ‘Verpakkingsmanagement krijgt niet genoeg prioriteit bij webwinkelbedrijven’, verklaart Van de Kimmenade, inmiddels mede-eigenaar van Janssen Packaging. ‘Je ziet bijvoorbeeld vaak dat de magazijnmanager de verpakkingen bestelt. Terwijl dat eigenlijk de taak van inkoop moet zijn.’ Bob van Hest, operationeel manager bij Paradigit, onderschrijft dit. ‘Verpakking wordt gezien als een noodzakelijk kwaad.’ Bovendien, zo voegt Van de Kimmenade daaraan toe, verpakking heeft raakvlakken met verschillende bedrijfsonderdelen - van inkoop tot voorraadbeheer en supply chain. En dat maakt het verbeteren van verpakkingsmanagement er niet beter op. ‘Je staat op veel tenen tegelijk’, aldus de mede-eigenaar.

Appels en peren
De acquisitiewijze van Janssen Packaging is bijzonder. ‘Mijn collega’s en ik plaatsen zeer regelmatig online bestellingen’, vertelt Van de Kimmenade. ‘Dat doen we om de verpakkingen te bekijken.’ Ook bij Paradigit deed Van de Kimmenade een bestelling. ‘Paradigit wint al jarenlang de ING Retailprijs in de eigen categorie en ik was benieuwd of dit bedrijf het verpakkingsmanagement goed op orde had. Toen ik ontdekte dat het producten verzond in zogeheten Amerikaanse vouwdozen, wist ik dat het een verbeteringsslag kon maken. Amerikaanse vouwdozen vergen namelijk meer inpaktijd dan autolockdozen - dozen met een zelfsluitende bodem. Daarmee breng je het inpakproces terug naar negen seconden.’

Paradigit had wel oren naar het verhaal van Van de Kimmenade, vertelt Van Hest. ‘Maar we zijn niet direct met hun in zee gegaan. We hebben eerst een request for proposal uitgeschreven naar vier leveranciers, waaronder Janssen Packaging.’ In dat offertetraject liggen de belangrijkste learnings van deze case, stelt de operationeel manager. ‘Je moet oppassen dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Daar leek het aanvankelijk op stuk te lopen, doordat we offertes kregen die waren gebaseerd op verschillende kwaliteiten karton. Gelukkig hebben we op tijd eensluidende criteria op het gebied van de samenstelling van het karton ingezet voor de vier mededingers. Door bijvoorbeeld uit te gaan van FEFCO, de standaardnorm voor golfkartonverpakkingen, konden we een eerlijke aanbesteding doen.’ Janssen Packaging kreeg uiteindelijk de order. Van de Kimmenade: ‘We zijn eerst meegelopen op de verpakkingsafdeling van Paradigit. We hebben gekeken naar de manier van werken en het aantal handelingen die nodig zijn.’ Vervolgens werd samen met de computerwinkelketen een dozenplan opgesteld. Dit bestaat uit autolockdozen in tien verschillende maten. Van Hest: ‘We leveren van kabeltje tot computer.’

Winst
En waar zit de winst van de nieuwe werkwijze? ‘De nieuwe doos is stevig en ziet er mooi uit. Dat vinden we belangrijk, want het is het visitekaartje van het bedrijf’, zegt Van Hest. En in cijfers? ‘De overstap van Amerikaanse vouwdozen naar autolockdozen scheelt tien seconden per order. Wij versturen honderdduizend orders per jaar, dus dat is een besparing van één miljoen seconden.’ Hij pakt zijn smartphone erbij en slaat aan het rekenen: ‘Dat komt neer op 277 uur, oftewel 35 mandagen. We kunnen nu in minder tijd, méér doen op fulfilmentgebied. Deze afdeling telt bij ons overigens vier fte’s, verspreid over twintig medewerkers.’ Omdat het aantal online bestellingen flink in de lift zit, is het voor Paradigit nu vooral de uitdaging om de voorraad dozen goed op orde te houden. In de nabije toekomst wil het bedrijf de verzendverpakkingen ook inzetten voor klantbeleving. Een bruine doos blijft een bruine doos, erkent Van Hest. ‘Maar die klantbeleving kun je aan de binnenkant bieden door bijvoorbeeld een folder toe te voegen.’

____________________

Over Paradigit
Paradigit Retail levert onder de handelsnaam Paradigit Computers een uitgebreid assortiment notebooks, desktopcomputers en randapparatuur in 21 winkels verspreid over Nederland. Paradigit Retail is onderdeel van De Paradigit Groep en is sinds 1992 actief in de computerbranche met de verkoop aan consumenten, bedrijven, overheid en onderwijs. De Paradigit Groep heeft een omzet van 120 miljoen euro (boekjaar 2009) en verkoopt 150.000 computers per jaar. Bij de Paradigit Groep zijn ruim 600 medewerkers in dienst.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2012.

NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.