Verkopers van producten voor de woninginrichting zijn begonnen aan het vierde opeenvolgende jaar van krimp, becijferde het Economisch Bureau van ING. Vernieuwing is noodzakelijk: ‘Net als in bijvoorbeeld kleding, schoenen en elektronica zijn online pioniers nodig.’
Door de economische crisis en de stagnatie van de woningmarkt geven consumenten structureel minder uit aan woninginrichting. Volgens ING is de krimp dit jaar 2 procent, waar Nederlanders vorig jaar 3 procent minder uitgaven.
In onderstaande figuur vindt u een afbeelding van de omzetontwikkeling en een opsomming van trends in de markt voor woninginrichting:
Forse sanering onvermijdelijk
De leegstand binnen de branche loopt op en ING stelt in zijn nieuwe rapport dat een ‘forse sanering’ onder meubelboulevards en woonwinkels ‘onvermijdelijk’ is. De rol van internet, nu nog relatief beperkt in vergelijking met andere productcategorieën, zal zeker toenemen. De ING-economen schrijven: ‘De mogelijkheden van internet en webshops om zich verder te ontwikkelen in woninginrichting zijn legio. Professionele webshops zullen hierin een belangrijke rol vervullen en ook voor retailers en fabrikanten zal dit de komende jaren zeker een punt van aandacht worden.’
Groespiraal
Volgens ING is het wachten op een pionier: ‘De sector kent nog geen Zalando-achtig initiatief waar de markt op internet mee wordt opengebroken. Het online aandeel biedt nog veel potentie tot groei in vergelijking met andere retailsegmenten.’
Naarmate meer partijen in internet investeren zal het niveau stijgen volgens ING: ‘Webshops zullen net als in andere retailsectoren steeds professioneler worden, waardoor consumenten op termijn weer vaker naar het internet worden getrokken. Dit leidt tot een groeispiraal waarbij het internetkanaal verder aan marktaandeel zal winnen.’
Samenwerking in woonboulevard 2.0
Volgens ING wordt de komende jaren het uiterste gevergd van ondernemers in de woonbranche. Realiteitszin, creativiteit, beleving, transparantie en samenwerking zijn nodig voor de ‘woonboulvard 2.0’ die ING voor zich ziet (zie afbeelding hieronder). Over het laatste element, samenwerking, schrijft ING: 'Veel zelfstandigen hebben niet de mogelijkheid een professionele website of webshop neer te zetten en deze op de juiste manier te marketen. Verder worden ook ICT en logistiek meer complex. Door op dit vlak bijvoorbeeld vanuit een woonboulevard een gezamenlijk initiatief op te zetten kunnen kosten en expertise gedeeld worden. Ook kan gedacht worden aan samenwerking met online spelers.'
'De pure online spelers', vervolgt ING, 'beschikken over de nodige ervaring om online traffic te genereren, maar missen crosschannel mogelijkheden. Vice versa hebben meubelboulevards en woonwinkels niet altijd de capaciteiten om zich online te onderscheiden, maar wel mogelijkheden voor crosschannel activiteiten. Door samen te werken, zoals bijvoorbeeld Wehkamp doet, kan men elkaar juist versterken. Ook fysieke winkels kunnen op deze manier te werk gaan. Samenwerking op internet tussen retailers en fabrikanten kan het kanaalconflict helpen tegengaan. Wanneer de fabrikant zelf een webshop start bestaat de kans dat dealers zich afkeren. Omgekeerd kan ook aversie ontstaan. Door samen te werken op dit vlak kan een sterk crosschannel concept worden neergezet.'
Sectorvisies
In eerdere sectorvisies nam ING onder andere de schoenen-, de kledingbranche en de autobranche onder de loep. De bank voorspelde enige tijd geleden dat 35 procent van de schoenen en 40 procent van de kleding in 2020 online zal worden gekocht. In dat jaar zou een kwart van alle retailaankopen online plaatsvinden. De kansen voor e-commerce in automotive zouden met name liggen in aftersales.
ING’s Sectorvisie Woninginrichting draagt als kop: 'Woonboulevard 2.0: Vernieuwing noodzaak in woninginrichting.' U kunt het rapport downloaden via onderstaande link (pdf):
NB: Het Bredase internetmarketingbureau Marconcepts bracht vorige week ook een rapport uit over 'digitale kansen in de woonbranche'. Meer daarover leest u hier.
Een heel goed rapport van ING. Wij zagen vorig jaar al dat er weinig vernieuwends gebeurde in deze branche. Daarom zijn wij er met Uwkastopmaat.nl ook vol ingedoken.
Ik denk dat wij een erg goed voorbeeld zijn van de meubelmaker 2.0. Wij zijn vooral erg benieuwd naar nieuwe initiatieven die gaan starten! Ik denk dat er erg veel mogelijkheden liggen. Er zijn al wel bedrijven die een eerste poging ondernemen, maar die hebben dan bv lege webshops en social media wordt al helemaal vergeten. We zullen zien wat 2012 gaat brengen.
De komst van online woonwinkels zal alleen maar meer druk leggen op de marges van winkeliers. Omdat banken niet makkelijk een hypotheek verstrekken zit de woningmarkt op slot en daarmee dalen de omzetten in de woning branche.
Importeurs gaan steeds meer zelf online aanbieden omdat winkeliers niet meer (op tijd) betalen. De kredietkraan zit ook op slot. Mede daar door komen panden leeg te staan en is een aantal woonboulevards niet meer aantrekkelijk voor de consument.
Ik denk dat de ING zelf een sleutel in handen heeft maar de deur gesloten houd. Niet zo slim, want ze zijn vaak (mede) eigenaar van de meubel boulevards.
Zalando achtige initiatieven vereisen een groot kapitaal, met name voor marketing. De consument wil de meeste meubels toch graag zien en voelen. Een doosje schoenen retour zenden kost 6.75 maar een bankstel retour sturen kost 100,=
2012 gaat zeker nog een shakeout van meubelzaken brengen. Zeker onder de ondernemers die niet op internet zitten.
Mee eens. Overigens een heel mooi rapport van de ING