Econsultancy.com heeft een overzicht samengesteld met voorbeelden van partijen die actief zijn op het gebied van f-commerce. In dit artikel wordt een aantal van deze voorbeelden uitgelicht.
1. Ticketmaster
Facebook heeft zelf al eens aangegeven dat als een consument op zijn Facebook-pagina bericht over de aanschaf van een ticket via Ticketmaster, zijn vrienden gemiddeld 5,30 dollar extra besteden op een ticket voor hetzelfde event. Op basis van het succes hiervan heeft Ticketmaster onlangs zijn Facebook-app geüpgrade. De nieuwe app is geïntegreerd met Spotify, waardoor optredens op basis van luisterhistorie worden aanbevolen. Daarnaast biedt de app de optie om direct een aankoop te doen.
2. Delta Airlines
Het voorbeeld van Delta’s Airlines is niet nieuw, maar wel goed. De luchtvaartmaatschappij stelt consumenten namelijk in staat om vluchten te zoeken, te boeken en te betalen binnen Facebook. Daarnaast is de app ook ‘portable’ – hij kan worden ingebed in advertentieblokken op sites van derde partijen, waardoor social networking, e-commerce en adverteren bij elkaar komen.
3. Hallmark
De Social Calender app van Hallmark is ook een simpel maar populair voorbeeld, dat al langere tijd wordt gebruikt (voor f-commerce begrippen). Je kunt hierbij namelijk aangeven van welke Facebook-vrienden je de verjaardag niet wil vergeten (maar je kunt ook handmatig andere speciale gelegenheden toevoegen). Je ontvangt dan herinneringen aan het begin van elke week en maand. Vervolgens kun je een gepersonaliseerde fotokaart, een virtueel cadeau of gewoon een persoonlijk berichtje sturen.
4. Heinz
Heinz zet Facebook onder meer in voor het promoten van nieuwe producten. Zo heeft het merk eerst een app gelanceerd om een nieuwe smaak Ketchup naar fans op Facebook te verzenden – dit is na een succesvolle testfase is Groot-Brittannië uitgerold naar de Verenigde Staten (meer). De gepersonaliseerde soepblik-app van Heinz gebruikt een soortgelijke theorie: gepassioneerde fans houden van unieke en exclusieve producten. Zo kunnen consumenten via deze app op Facebook bijvoorbeeld de naam van een zieke vriend invoeren en hem een soepblik sturen met ‘Get well soon’ erop. Hij kan hierbij kiezen uit de drie populairste smaken van het merk:
5. Odeon
In november heeft bioscoopketen Odeon een Event Organiser-app gelanceerd, waarmee gebruikers de mogelijkheid hebben om via de Facebook-pagina van het bedrijf films te kiezen, aanvangstijden te bekijken en tickets te kopen. Consumenten kunnen tevens een ‘Facebook-event’ creëren rondom een film en hun vrienden uitnodigen om deel te nemen, zodat ze gemakkelijk een bioscoopbezoek met elkaar kunnen afstemmen.
6. Oscar de la Renta
Het modemerk Oscar de la Renta heeft in december een tweede f-commerce shop gelanceerd om vier bijzondere armbanden exclusief te verkopen op Facebook. Het merk had zijn eerste shop een maand eerder gelanceerd voor de verkoop van de Esprit d’Oscar parfumring, ook exclusief op het sociale netwerk. Beide apps zijn onderdeel van een bredere strategie van het merk om consequent nieuwe producten te introduceren via Facebook, waarbij de focus ligt op het creëren van een kleine groep van zeer betrokken gebruikers.
7. Burberry
Scott Galloway, marketingprofessor aan de New York University en medeoprichter van Luxury Lab, zei eind vorig jaar tegen Wwd.com dat bijna 100 procent van de merken Facebook noemt als een bron voor upstream traffic. Zo krijg Burberry bijvoorbeeld meer verkeer vanuit Facebook dan via Google. Burberry behoort ook tot de absolute voorhoede wat betreft social media-innovatie. Een voorbeeld hiervan is de lancering van een nieuw luchtje afgelopen jaar. Hiervoor werd een video gemaakt met in de hoofdrol CCO Christopher Bailey waarin hij het nieuwe luchtje bekend maakte. Consumenten konden via Facebook een aanvraag doen voor een gratis monster. Burberry bouwde dit vervolgens uit door de mogelijkheid te bieden om het luchtje ook daadwerkelijk te bestellen – en met groot succes.
8. Pink Floyd
Platenmaatschappij EMI heeft recentelijk een Pink Floyd Facebook-winkel gelanceerd, waardoor consumenten albumbundels kunnen kopen binnen het sociale netwerk. Het label heeft dit al vaker gedaan met The Beatles, The Prodigy en anderen. Maar de shop van Pink Floyd is de eerste Facebook-winkel van EMI waar consumenten een aankoop kunnen voltooien zonder Facebook te hoeven verlaten.
9. Woolworths
Woolworths wilde zijn community van ruim 144.000 Zuid-Afrikaanse Facebook-fans de mogelijkheid geven om te winkelen binnen Facebook en ontwierp daarom een paar weken geleden een vrij eenvoudige f-commerce app. Nikki Cockcroft, hoofd online van het bedrijf, zegt: ‘F-commerce maakt deel uit van ons huidige driejarenplan om winkelen bij ons nog gemakkelijker te maken’.
Bron: Econsultancy.com
Waarom zijn dit 9 _goede_ voorbeelden? Delta's toepassing is niet zo heel origineel, dat van Woolworths is ronduit een kopie van http://www.woolworths.co.za. Dat is echt alles behalve een goed voorbeeld van f-commerce.
Ticketmaster en Hallmark daarentegen zijn wel uitstekende voorbeelden van hoe je het unieke karakter en mogelijkheden van een medium benut.
Burberry is een merk van wereldklasse dat de introductie van hun nieuwe geur goed uit heeft gevoerd. Maar was de actie heel veel minder succesvol geweest als het luchtje (niet het monster) op een actiesite te koop zou zijn geweest?
@Michel Hendriks: de voorbeelden zijn illustratief voor de mogelijkheden van f-commerce, inspirerend in sommige gevallen, maar inderdaad misschien niet allemaal 'goed'. Het (overigens multi-interpretabele) bijvoeglijke naamwoord is geschrapt.
Heb je zelf nog goede voorbeelden trouwens?
leuk overzicht!. Geeft goeie (nieuwe) inzichten in hoe merken/diensten het f-commerce domein verkennen. (Of ze daar nu al succesvol in zijn of niet :). Ik heb zelf als freelance digitaal strateeg / design director gewerkt aan de nieuwe Oililyworld facebook omgeving. Daarin hebben we ook gezocht naar een mooie mix van soft-selling e-commerce, merk historie, inspiratie en behind the scenes onderdelen waarmee we 'de dialoog' via facebook konden voeden. Zonder marketing campagne ondersteuning werd dat goed gewaardeerd door de fans. Het merk ging in 2 weken tijd van 1800 fans naar 8500. Het is nu zaak om de content strategy roadmap verder in te vullen. Wie meer wil weten, contact me. :)