Het zogenoemde cookie-icoon biedt geen legitimatie voor internetexploitanten om cookies te plaatsen. Sterker nog: het icoon schept verkeerde verwachtingen en kan tot schade leiden voor zowel webgebruikers als adverteerders.
Dat stelt een onafhankelijke privacywerkgroep in een advies aan de Europese Commissie. Veel grote internetexploitanten in ons land kwamen een vorm van zelfregulering overeen, die ook in andere Europese landen en in de VS is opgetuigd: gebruikers komen via een cookie-icoon bij webadvertenties terecht bij een volg-me-niet register op Youronlinechoices.com.
Namens de privacywerkgroep heeft Jacob Kohnstamm, tevens voorzitter van het College bescherming persoonsgegevens, al eerder per brief (pdf) laten weten dat het cookie-icoon niet volstaat om aan het wettelijke toestemmingsvereiste te voldoen. In het nieuwe advies (pdf) herhaalt de werkgroep die interpretatie. Het icoon, dat betrekking heeft op de plaatsing van third party cookies, zou zelfs schadelijk kunnen zijn voor adverteerders.
Verkeerde voorstelling van zaken
De werkgroep stelt dat Youronlinechoices.com onterecht suggereert dat webgebruikers niet meer geconfronteerd zullen worden met cookies tijdens het surfen. Uit het advies: ‘Adherence to the EASA/IAB Code on online behavioural advertising and participation in the website www.youronlinechoices.eu does not result in compliance with the current e-Privacy Directive. Moreover, the Code and the website create the wrong presumption that it is possible to choose not be tracked while surfing the Web. This wrong presumption can be damaging to users but also to the industry if they believe that by applying the Code they meet the requirements of the Directive.’
'Icoon is leuk, maar biedt geen dekking '
Op zijn weblog Ius mentis schrijft Arnoud Engelfriet van ICTRecht over het advies van de privacywerkgroep. Het volg-me-niet register voldoet duidelijk niet aan de Europese privacyregels, constateert de jurist: ‘Het cookie-icoon is leuk, maar wie zich aan de nieuwe privacywet wil gaan houden heeft er niets aan. Dat is ongeveer de samenvatting van het advies dat de Europese privacytoezichthouders vorige week uitbrachten.’
Opt-out versus opt-in
Voor de plaatsing van onder andere third party cookies is een opt-in vereist, waar het cookie-icoon alleen een opt-out biedt. Eerder deze week liet minister Verhagen weten dat de nieuwe Europese regels, die in Nederlandse wetgeving moeten worden verankerd, in beginsel ruimte laten voor cookie-acceptatie via browser-instellingen. Maar zolang de huidige browsers niet voldoen, moet het toestemmingsvereiste op een andere manier worden ingevuld. Daarnaast moeten adverteerders zelf met vriendelijke oplossingen komen voor het verkrijgen van de vereiste toestemming.
Zie ook:
- Moet u straks steeds vragen: 'Wilt u een cookie?' (15-6-2011)
- Cookiewetgeving: impact en oplossingen voor webwinkels (2-8-2011)
- ICTRecht bundelt cookietips in factsheet (29-8-2011)
Misschien nog wel even goed om expliciet te vermelden (omdat verschillende stellingnames anders suggereren) dat de cookiewet in Nederland nog niet van kracht is, sterker nog, nog door de Eerste Kamer goedgekeurd moet worden.
Met andere woorden: advertentienetwerken hoeven nog niet aan de beoogde wetgeving te voldoen.
@Eimert: dank voor de verheldering. Klopt inderdaad.