Twinkle | Digital Commerce

In Scandinavië is niemand thuis

2017-05-26
180101
  • 2:23

Wel eens nagedacht over de Nordics als gebied voor uw online activiteiten? Veel Nederlandse webondernemers zijn blind voor landen als Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. ‘Te kleine markten’, hoor ik regelmatig, of ‘Nee, doe maar Duitsland’. Onterecht vind ik.

Ik zal niet zeggen dat de Scandinaviërs online shopping hebben uitgevonden, maar het zit er wel dicht tegenaan. Nergens ter wereld is het kopen online zo ingeburgerd en is de internetdichtheid zo hoog. Op zich logisch dat ze er veel online bestellen; het eerst volgende dorp met een winkel ligt van 80 kilometer verderop. Gemak is dus een belangrijke drijver, maar dat is het niet alleen. De Scandinaviër is een harde werker. De meeste mannen en vrouwen werken 40 uur per week. Dit kan ook vanwege de perfecte kinderopvang (gratis). Afleveren aan huis heeft weinig zin, want overdag is er niemand thuis. Ze pikken het pakket wel op bij een afhaalpunt onderweg naar het werk.

Harde werkers
Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom mannen en vrouwen fulltime werken in Scandinavië? Kijk dan eens naar het prijsniveau. Nergens in Europa is het leven duurder dan in de Nordics. De btw ligt rond de 25 procent, de kosten van een gemiddelde medewerker beginnen rond de 3.500 euro bruto. Nergens ter wereld kun je een halve komkommer kopen, behalve op de markt in de Nordics. Domweg omdat een hele te duur is.

Vergelijkbare cultuur
Scandinaviërs lijken daarnaast erg op ons Nederlanders. Het is niet voor niets dat Scandinavische voetballers zich hier in Nederland zo snel aanpassen en thuisvoelen. Scandinaviërs houden ook van trendy kleding, leuke woonaccessoires, bakfietsen en merkkinderkleding en ze voelen zich thuis in gespecialiseerde webshops.

Direct competitief
Stel u hebt een mooi product, dat online in Nederland goed verkoopt. Vergelijk uw prijs dan eens met de concurrentie in Denemarken of Zweden. U zult waarschijnlijk versteld staan. Ik schat in dat u er erg goed uitspringt en dat u direct competitief bent. Ook zult u waarschijnlijk ontdekken dat het aanbod aan concurrenten erg meevalt. Zeker als u dit vergelijkt met de overspoelde markten als de UK en Duitsland. Daar zijn ook de marketingkosten torenhoog, wat in de Nordics niet het geval is. 

25 miljoen mensen
Zijn er dan alleen maar voordelen? Nee, u spreekt waarschijnlijk niet de taal en het vervoer van een pakket naar de Nordics loopt vaak in de papieren. Ook zijn de afzonderlijke markten niet erg groot: Denemarken heeft circa 5,5 miljoen inwoners, Zweden 9 miljoen, Finland 5 miljoen en Noorwegen ook ongeveer 5 miljoen.

Maar toch zijn er zeker kansen. De totale markt is met zo’n 25 miljoen mensen het overwegen waard. Met het aanbieden van creditcard maakt u een goede start, maar als u ook op rekening kunt leveren en betaalmethode Dankort (de ‘Deense iDeal’) kunt aanbieden, dan maakt u reuzenstappen. Logistieke afspraken zijn goed te maken met lokale partijen als Direct Link en Posten. De vijver is misschien niet groot, maar de vissen bijten wel!