Iedere webwinkelier is het er wel over eens dat een webwinkel zonder afbeeldingen geen webwinkel is. Goed gebruik van productfoto’s verfraait webshops niet alleen, het heeft direct ook positieve invloed op je omzet. Maar soms zoek je net even meer.
Soms wil je net iets laten zien, uitbeelden of illustreren dat niet in eigen materiaal te tonen is. Een van de mogelijkheden die je dan hebt is het gebruik van zogeheten stockfoto’s.
Voor- en nadelen van stockfoto's
Uit onderzoek blijkt dat foto’s waar mensen het meest naar kijken scherp en kleurrijk zijn, datgene tonen wat relevant is, eenvoudig te gebruiken zijn, in relatie staan met de inhoud en ‘magnetisch’ zijn. Eigenschappen die foto’s magnetisch maken en je als het ware naar het beeldscherm toetrekken zijn lachende en toegankelijke gezichten, mensen die naar de camera kijken, sexy lichamen en lichaamsdelen, lekker eten en duidelijke instructies of informatie.
Dat soort foto's heb je niet altijd op voorraad en ze zijn soms niet te betalen. Met stockfoto's heb je dat probleem niet. Ze zijn vrijwel altijd betaalbaar en alle genoemde eigenschappen zijn meestal prima in stockfoto's verwerkt. Je website wordt al snel warmer, prettiger en mooier met zo'n stockfoto.
Het grootste nadeel is dat je de kans gaat lopen de boel te bedriegen. Dat is niet alleen vervelend voor de klant, het kan je ook extra retouren en negatieve feedback opleveren. Op Dutchcowgirls staat bijvoorbeeld een mooi voorbeeld omschreven wat er kan gebeuren als je iets anders toont dan de klant krijgt. Vaststaat dat de foto’s bij de producten ook daadwerkelijk díé producten moeten bevatten.
Voor alle foto’s in je webwinkel die niet dienen als productfoto kun je zogeheten stockfoto’s gebruiken. Let dan wel op de volgende valkuilen.
Vermijd clichés
Het laatste wat je wilt is je webwinkel een uitstraling meegeven waarbij klanten denken: 'Hé, dat heb ik al eens gezien.' Vermijd dus de clichématige stockfoto’s zoals deze elf. Naast de plekken waar je standaard stockfoto's vindt, zijn eigenlijk altijd de eerste paar resultaten op generieke zoektermen verkeerd. Gebruik zoekopties, zoek wat verder dan de eerste vijf resultaten op je zoekterm en neem er even de tijd voor om een goede foto te vinden.
Let op de licenties
Denk niet dat je vrij foto’s kan gebruiken als er ‘royalty-free’ bij staat. Stocksites gebruiken tegenwoordig een model zonder royalties, oftewel vaste bedragen voor elke kopie of publicatie van een foto. Maar gebruikers dienen nog steeds, hetzij eenmalig, te betalen voor het gebruik van de foto. En daarna zijn ze ook niet altijd zomaar van jou. Je mag ze misschien gebruiken, maar lang niet altijd onbeperkt bewerken. Kijk dus goed naar de aanwezige licenties en voorwaarden voordat je een stockfoto kosteloos gebruikt voor je webwinkel.
Te perfect
Pas op met stockfoto's die te ideale situaties tonen. Op stockfoto's worden groepsfoto's standaard van verschillende nationaliteiten getoond, zien alle oudere mensen er nog fit en gelukkig uit en zijn alle kinderen blij en lief. Dat is mooi om te zien, maar geeft mensen die al een tijdje op het internet rondkijken soms een wat te perfect gevoel, en hoeft natuurlijk ook helemaal niet aan te sluiten bij jouw webwinkel. Amerikanen zijn er soms gek op, maar in Nederland vinden we perfectie soms best een beetje gek eigenlijk.
Laat ze matchen met je website
Bij veel stockfoto-websites kan je kiezen om bij bepaalde zoekresultaten alleen foto’s met een bepaalde kleur of vorm te tonen. Maak gebruik van deze vaak verborgen optie en laat zo je stockfoto’s goed matchen met andere foto’s en de rest van je website.
Gebruik ze alleen aanvullend
Het is prima om een gevoel te creëren, maar verander niet de werkelijkheid. Om een voorbeeld te noemen: een stockfoto is prima om een klant uit te beelden, maar gebruik nooit een stockfoto om jezelf, je bedrijfspand of je eigen product te laten zien want daarbij ga je bijna altijd in de fout.
Gebruik ze niet te veel
Daarmee vervallen wij al in herhaling, op onze vorige tip. Als je dat al vervelend en saai vindt dan wil je niet weten hoe mensen het ervaren als ze na drie pagina's van je website, naar de zesde stockfoto zitten te kijken. Het is bijna drank. Eentje per dag is prima, maar bij zes per dag heb je professionele hulp nodig...
Wij van FotoCube zijn natuurlijk tegen het gebruik van stockfoto's. Het zou weliswaar een aanvulling op het geheel kunnen zijn, maar je wilt in je webshop uniformiteit uitstralen lijkt mij.
Een verzameling van stock en leveranciers foto's zal niet bijdragen aan de uniformiteit van de webshop. Steeds meer leveranciers en fabrikanten besteden aandacht aan hun productfoto's, dit merken wij aan de verschuiving van het type klant die bij ons besteld.
Maar dan nog heb je geen eigen uitstraling bij je productfoto. Daarnaast zal elke leverancier op haar eigen manier de foto's maken (afstand tussen camera en product, invalshoek, vrijstaand gemaakt etc etc). Bijkomend nadeel is dat uw concurrent gebruik zal maken van dezelfde foto's.
Een succesvolle webshop zal zich moeten onderscheiden van de rest, aansprekende productfoto's zal hier aan bijdragen. Het etaleren van een etalage is een vak apart, het etaleren van de etalage van de webshop ook.
Dit wordt nog steeds door velen onderschat.
Goed artikel, stock foto's zijn zeker een uitkomst in bepaalde gevallen. Ze voldoen echter niet voor productfoto's omdat je dan, zoals Jeroen van Fotocube aangeeft, geen uniformiteit hebt. Je hebt dan een serie foto's waarbij elke foto een andere belichting, contrast, achtergrond of persoon.
ik heb zelf foto's gemaakt met behulp van de spullen van fotocube. Het eerste resultaat vind ik zeer goed.
succes iedereen met zijn foto's
Vind zelf 360 graden foto's erg mooi. Het voegt voor koffiepakken niet veel toe, maar de extra beleving en het gevoel dat je erbij geeft wel mooi.
Heb al maanden de camera, lichttent en draaischijf thuis liggen maar ben nog niet begonnen. Ben bang dat het vele honderden uren gaat kosten om de foto's te maken (en bewerken). Iemand goede tips?
Voor onze nieuwe webshop, welke eind dit jaar gereed zal zijn, wordt overwogen om met eigen productfotos te komen. Het probleem is echter dat het bij ons om ca. 12.000 producten gaat. Hiervan hebben sommige ook nog eens bijna 50 verschillende kleuren. Het is wel leuk met een lichttent, datgene wat www.minifotostudioo.nl aanbied is weliswaar prijziger maar lijkt mij persoonlijk prettiger om mee te werken.
Mocht er nog iemand zijn met suggestie om grote hoeveelheden fotos te kunnen produceren en vervolgens te verwerken in een CMS (Drupal/Ubercart), wij houden ons graag aanbevolen.
@Bart, Bedankt voor je compliment.
@Koffievergelijk, het maken van veel 360 graden foto's met een draaischijf is inderdaad een tijrovende klus. Dit kan natuurlijk geautomatiseerd worden door 360 graden software te gebruiken waar alle gewenste instellingen op te geven zijn, die de camera en tevens een draaitafel aanstuurt.
Het bewerken van foto's zal niet meer nodig zijn.
@Frits, de genoemde minifotostudio is een mooi product, maar zijn van alle producten 360 graden animaties gewenst? Mocht het om enkelvoudige productfoto's gaan is een FotoCube opnametent een prima hulpmiddel ongeacht het aantal opnames. Wel zou je kunnen kiezen om software te gaan gebruiken die de camera aanstuurt waardoor je productiviteit flink zal toenemen.
Wij verkopen dergelijke software niet, maar kunnen hier wel in adviseren. Indien gewenst neem ik contact met je op, je mag me ook een e-mail sturen: jeroen@fotocube.nl
In onze optiek is het gebruiken van stockfoto's in een website wel te gebruiken. Maar de het mag het werkelijke missie en doel van een website niet ondermijnen. Onze website www.recreatiewoning.nl richt zich op particulieren maar ook zakelijke partijen zoals makelaars en verhuurorganisatie's welke een aanbod van vakantiehuizen en tweede woningenen in de verhuur danwel verkoop hebben. De adverteerders plaatsen zelf de advertentie op onze website en dus ook het fotomateriaal is afkomstig van de adverteerder. Wij kunnen er dus van uitgaan dat het desbetreffende vakantiehuis of 2e woning in de advertentie correct (en dus uniek) is.
@Jeroen gezien je eerste zin had ik een kritischere reactie verwacht. ;-) Denk dat als we het bespreken met een kop koffie erbij, het wel eens zullen worden met elkaar.
@Bart Dankjewel voor je reactie! Jij ook succes!
@Koffievergelijk 360 fotos zijn de doorslaggevende fotos voor je sales. Je USPs en daar mag je eigenlijk nooit stockphotos overwegen. Met het artikel proberen we meer de mogelijkheden te omschrijven voor het beeldmateriaal dat overblijft, nadat je de werkelijke verkooptrajecten hebt afgerond.
@Frits Ik begrijp je punt. Niet voor niets zie je daarbij, inclusief de grootste webwinkels, juist vaak standaardmateriaal. Wij als bedrijf zijn daar minder positief over en hebben er een andere kijk op. Ook bij grote aantallen is het aan te raden unieke fotos te maken. Een enorme tijdrovende klus, maar (zeker na Panda) je zult merken dat het in zoekmachines zijn vruchten afwerpt na verloop van tijd. Uniek beeld- en tekstmateriaal bij de producten zelf is voor de echte ondernemer, die wel durft te investeren, eigenlijk een vereiste.
@Recreatiewoning De reactie aan Frits is ook voor jou van toepassing. Veel van die toeristische websites gebruiken beeld en tekstmateriaal dat door de leverancier/producent (in dit geval de eigenaar van het huisje?) wordt aangeleverd. Die levert zijn materiaal ook aan andere vergelijkings- en overzichtsites. Alsnog merkt Google dat jij hergebruikt materiaal gebruikt. In theorie niets mis mee want het gebeurt overal en is afhankelijk van je budget en tijdschema. Maar wij persoonlijk, als onderneming, raden altijd aan om toch ook uniek materiaal te overwegen. Onze mening is dat voor datgene dat je echt verkoopt, uniek materiaal zichzelf uiteindelijk altijd terugbetaalt. En die kans is met de laatste paar updates in bijv. Google, alleen maar groter geworden.
@Dirkjan, kijkend naar je reactie richting de rest weet ik dat wel zeker! De koffie staat al klaar voor je ;)
Dat geldt ook voor de rest hoor.
Goede stockfoto's zijn niet eens zo goedkoop. Op de bekendere sites zelfs reteduur aan het worden! Een echt mooi shot van bv een vrouwelijk model met object X (auto,kerstboom,dekbed,bank,etc.) valt als snel in de "gold", "excelent", "plus" of hoe-het-ook-heet top categorie. En kost als snel meer dan $100,- voor webwaardige kwaliteit.
Kennis van me had goede actie: neem "blad met mooie dames" van jaar oud als aandacht verslapt is, google betreffende dame, bespreek een vergoeding en verwachte kleding en regel een fotograaf of goede camera. In dit geval kwam de dame op locatie voor 40,-/uur in een mantelpakje. Fotos zelf genomen met Pentaxje, voor paar 100,- unieke foto's!
Meestal maken wij onze eigen foto's, maar heel af en toe gebruiken wij wel eens een stockfoto. We doen dit alleen als we zelf geen geschikt beeld hebben en dat ook niet kunnen maken.
De look and feel van een website is gewoon heel belangrijk. Daar horen foto's bij. De opname en beoordeling door een bezoeker op basis van illustraties en foto's gaat ruim 10x sneller dan geschreven informatie. De indruk die een website maakt wordt dus vooral gevormd door foto's en plaatjes en nauwelijks door de tekst.
Dat kan ook bijna niet want een bezoeker bepaalt binnen een paar seconden of de webpage hem/haar aanstaat of niet.