Twinkle | Digital Commerce

Van freebee naar betaald

2017-05-26
432238

Een tijdje geleden, toen ik een Facebook fanpage aan het opmaken was voor Allergysupermarket.com, stuitte ik op een oplossing van Wilco de Kreij. Hij had een gratis WordPress plug-in ontwikkeld.


Met de plug-in kon je eenvoudig een iFrame maken voor in je fanpagina op Facebook. Leuke tool, maar het maakte nog niet echt gebruik van alle mogelijkheden die Facebook je te bieden heeft.

Nadat deze gratis versie ruim tweeduizend keer gedownload was, heeft Wilco een nieuwe versie laten ontwikkelen. ‘Op basis van de feedback op de eerste versie heb ik een compleet nieuwe versie ontworpen en uitbesteed aan een team developers. Dit keer niet iets wat "simpel in Facebook past", maar écht gebruik maakt van wat Facebook te bieden heeft. Zo zitten er diverse virale features in die de fanpages zéker gaan helpen om meer exposure en fans te krijgen', aldus Wilco.

Betaalde upgrade
Wat ik leuk vond aan dit verhaal is de manier hoe hij deze nieuwe versie in de markt heeft gezet. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de in-apps van Apple: je geeft een gratis versie weg en als mensen meer willen (levels, tools etc) dan kunnen ze een upgrade doen. Wilco heeft voor de lancering heel eenvoudig een event aangemaakt - uiteraard op Facebook - en daar alle mensen voor uitgenodigd die al een keer het programma hadden gedownload. Op het moment dat ze 'lid' worden van het event wordt die handeling direct op hun Facebook wall geplaatst, waarna een gedeelte van de mensen ook weer hun vrienden uitnodigt. Gratis een extra stukje exposure dus!

Met boeken net zo
Binnen AllergiePlatform werken we hetzelfde met de boeken die we schrijven. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan drie e-books voor mensen die net weten dat ze een allergie hebben. Recepten, tips, boodschappenlijstjes et cetera, alles staat erin per allergie. Het downloaden is gratis. Wanneer ze toch liever een ‘echt’ boek willen hebben kan dat ook, dan kunnen ze een gedrukte (= betaalde) versie aanschaffen. We hopen dat het net zo’n succes wordt als de plug-in van Wilco! Kennen jullie meer van dit soort acties?