Twinkle | Digital Commerce

Veel groei en groeipotentie voor e-commerce in Spanje

2017-05-27
277281
  • [nieuws]
  • 1:04

De Spaanse e-commerce uitgaven kwamen afgelopen jaar uit op ongeveer 2 miljard euro, een kwart van de online consumentenbestedingen in Nederland. Maar met ongeveer drie keer zoveel inwoners is het groeipotentieel in het land groot.

Volgens Michael Page International groeide de e-commerce omzet in Spanje het afgelopen jaar met 30 procent. Vooral in het drukbevolkte Madrid en Catalonië wordt relatief vaak gekocht op internet. Aangenomen mag worden dat webwinkels juist voor consumenten in meer rurale gebieden uitkomst kunnen bieden, maar vooral daar is de penetratie van breedband nog beperkt (cijfers Eurostat).

Ervaring met internet
Precies een kwart van alle weborders in Spanje kwam van mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar, die een relatief hoog bestedingspatroon koppelen aan ervaring met internet. Volgens Michael Page kocht 15,7 procent van de Spanjaarden tussen 16 en 74 jaar in het kwartaal voor de enquête iets online.

Minder dan EU-gemiddelde
Eerder becijferde Eurostat dat in heel vorig jaar 25 procent van de Spanjaarden tussen 16 en 74 een aankoop deed op het web. Dat is aanzienlijk minder dan het gemiddelde in de Europese Unie (meer hier):