De Spaanse e-commerce uitgaven kwamen afgelopen jaar uit op ongeveer 2 miljard euro, een kwart van de online consumentenbestedingen in Nederland. Maar met ongeveer drie keer zoveel inwoners is het groeipotentieel in het land groot.
Volgens Michael Page International groeide de e-commerce omzet in Spanje het afgelopen jaar met 30 procent. Vooral in het drukbevolkte Madrid en Catalonië wordt relatief vaak gekocht op internet. Aangenomen mag worden dat webwinkels juist voor consumenten in meer rurale gebieden uitkomst kunnen bieden, maar vooral daar is de penetratie van breedband nog beperkt (cijfers Eurostat).
Ervaring met internet
Precies een kwart van alle weborders in Spanje kwam van mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar, die een relatief hoog bestedingspatroon koppelen aan ervaring met internet. Volgens Michael Page kocht 15,7 procent van de Spanjaarden tussen 16 en 74 jaar in het kwartaal voor de enquête iets online.
Minder dan EU-gemiddelde
Eerder becijferde Eurostat dat in heel vorig jaar 25 procent van de Spanjaarden tussen 16 en 74 een aankoop deed op het web. Dat is aanzienlijk minder dan het gemiddelde in de Europese Unie (meer hier):
Ls,
Ik denk dat de groeipotentie voor webwinkeliers in Spanje al veel langer bekend was. Dit geldt voor veel meer landen rond de Middellandse zee, maar zeker ook oost Europa zal zich de komende jaren gaan ontwikkelen.
Het is tijd voor de Nederlandse webwinkelier om de grenzen te gaan oversteken, de Nederlandse handelsgeest past prima in de e-commerce.
We zijn zelf ook bezig met de voorbereidingen voor een shop in Frankrijk en daarna in Spanje.
Let wel op de talloze valkuilen die er zijn. Elk land heeft zijn eigen regelgeving, cultuur en manier van communiceren. Om succesvol te kunnen worden heb je echt een lokale partij nodig, het vertalen van de teksten is echt niet voldoende.
Daarbij worden wij ondersteund door een partner (Salesupply) die in veel landen binnen Europa kantoren heeft. Hierdoor kunnen wij bezig blijven met onze eigen werkzaamheden in Nederland.
Met een webwinkel zou het juist makkelijker moeten zijn om grensoverschrijdend te verkopen, dit gebeurt (zoals de cijfers dat aantonen) nog maar weinig.
Ben erg benieuwd welke Nederlandse webwinkelier binnenkort succesvol in Spanje is! Dat we het in de Twinkle mogen lezen.... :)
De Spaanse Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (CMT) heeft cijfers over e-commerce in Spanje gepubliceerd. Die duiden erop dat de markt daar al een stuk groter is dan Michael Page eerder becijferde.
Volgens CMT zou de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar zijn uitgekomen op 2,0554 miljard euro (meer in pdf-rapport), 23,1 procent meer dan vorig jaar. Afgaande op deze cijfers van CMT, waarin reizen zijn meegenomen, is de Spaanse e-commerce markt ongeveer net zo groot als de Nederlandse. Blijft staan dat Spanje drie keer zoveel inwoners heeft als ons land en daarmee beschikt over een groot groeipotentieel voor online shopping.
@Arjan,
Mooi dat een dergelijk rapport online beschikbaar is, wel jammer dat het alleen in het Spaans is..
Mijn Spaans is niet heel goed meer :)