Nederlanders kopen relatief weinig bij webwinkels over de grens. Het gemis aan een Europese online betaalstandaard doet zich voelen. Daarom moet zo’n standaard er snel komen, concludeerde het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer in zijn halfjaarlijkse vergadering.
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), waarin aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer zitting hebben, noemt het in een beknopt vergaderverslag ‘opvallend dat veel Nederlanders voor het betalen van grensoverschrijdende online aankopen een veilige en goedkope betaaloplossing missen die gebruik maakt van het internetbankieren van hun eigen bank’.
9 procent haakt af
Het overleg refereert daarbij aan een consumentenonderzoek (pdf, Engelstalig) dat MOB-voorzitter De Nederlandsche Bank (DNB) eerder dit jaar hield. Daaruit blijkt onder meer dat het betaalproces voor 9 procent van de Nederlanders reden is om af te zien van een aankoop in een buitenlandse webwinkel:
Perfect payment
De ideale betaalmethode voor crossborder shoppng is volgens de Nederlandse consument bovenal veilig. Een directe betalingsbevestiging wordt erg belangrijk gevonden en betalen in de webomgeving van de eigen bank scoort ook hoog:
Liever anders
Hoewel de creditcard het meest wordt gebruikt bij aankopen in een buitenlandse webwinkel, scoort die betaalmethode slecht als consumenten gevraagd wordt naar de veiligheid en kosten van de betaling. In zijn onderzoek concludeert De Nederlandsche Bank dat 55 procent van de Nederlandse crossborder shoppers een andere betaalmethode had gebruikt als die voorhanden was geweest, getuige ook deze taartdiagrammen:
Europees iDeal
Een Europese variant van iDeal, door het MOB overigens niet bij naam genoemd, zou een oplossing kunnen bieden voor het genoemde gemis. Pogingen van beheerder Currence om de betaalmethode bij Europese banken aan de man te brengen leverden de afgelopen jaren weinig op. Reden voor Currence om iDeal te koppelen aan soortgelijke systemen in het buitenland. Het initiatief wordt gesteund door de European Payments Council, die een SEPA e-Payment Framework zal ontwikkelen.
Door de koppeling van iDeal aan EPS en Giropay kunnen inwoners van respectievelijk Oostenrijk en Duitsland straks via hun bank afrekenen in Nederlandse webwinkels. Andersom kunnen shoppers uit ons land met iDeal over de grens betalen. Aangetekend moet worden dat EPS en Giropay in hun landen een aanzienlijk kleiner marktaandeel hebben dan iDeal heeft in ons land.
Nieuwe pilot van Europese banken
Thuiswinkel.org, dat is aangesloten bij het MOB, is in ieder geval verheugd met de proof of concept voor het Europese raamwerk. Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging, wees onlangs in een blog-posting op nog een ander signaal dat een Europese iDeal-variant dichterbij komt: de European Banking Association (EBA) heeft bekendgemaakt over een jaar een Europese OBeP pilot (Online Banking ePayments) te willen starten.
Jongen: ‘Daarmee wordt gehoor gegeven aan een van de belangrijkste wensen van Europese online merchants, zoals verwoord in de laatste draft van het position paper (pdf). Namelijk aan de wens van webshops om te komen tot een pan-Europees e-payment systeem gebaseerd op internetbankieren.’
dus als ik het goed begrijpt, haakt 9% van de mensen af vanwege het betaalproces?
Waarin zit dat echt die dringendheid om een europese betaaloplossing te krijgen?
Want blijkbaar vindt 91% van de mensen het geen probleem om in het buitenland te kopen? Ofwel ze kopen niet vanwege taalproblemen e.d.
Maar om nou voor 9% een hele nieuwe betaaloplossing te gaan creëren, dat lijkt me gedoemd om te mislukken?
In feite is er toch al zo'n systeem, namelijk Paypal?
Ik bedoel, mijn bedrijf heeft sites in 6 landen, en op de meeste draait 1 betaalprovider, die voor elk land de juiste betalingen aanbiedt. En ik zie op elk van de sites ook kopers uit andere landen, die net zo vrolijk met Paypal of credit card betalen.
Dus ik zie niet zo de noodzaak...
@Rob van Hoof: Het is het MOB dat letterlijk spreekt van de 'dringende' behoefte. Hoewel inderdaad maar 9 procent zegt helemaal van een aankoop af te zien bij gebrek aan een betaalmethode die voldoet, is er mogelijk (ik speculeer hier) nog een groot aantal mensen dat minder over de grens koopt dan wanneer bijvoorbeeld iDeal zou worden aangeboden. Deze mensen laten een aanbod niet lopen als ze écht iets willen hebben en betalen dan maar met andere methoden.
Meneer Jongen doet alsof hij allerlei signalen ontvangt maar deze signalen creeert hijzelf met duurbetaalde consultancy-clubjes. Het paper voor EBA is daar zo'n voorbeeld van, geschreven door zo'n Nederlandse club, aangestuurd door meneer Jongen en zn Thuiswinkel.org. Deze meneer zou onafhankelijk naar zn leden moeten zijn maar is dat niet. En iDeal krijgen de banken al jaren niet aan de straatstenen in Europa gesleten dus no chance!
Thuiswinkel.org doet onderzoekjes en heeft praatclubjes waaruit precies komt wat Thuiswinkel.org wil, iDeal voor heel Europa. Vervolgens wordt er vanuit de "autoriteit" van Thuiswinl.org wat PR rondom gegenereert. Oude beproefde marketingtechnieken, maar wel wat doorzichtig.
Het punt is dat iDeal het niet gaat redden in Europa. Oplossingen als Maestro worden voorlopig nog door de Nederlandse Banken, medebelanghebbenden in iDeal, tegegengehouden. Over een jaar zijn er 200 miljoen Maestro kaarten beschikbaar in Europa waarmee iedereen overal in Europa met zijn bankpas kan betalen behalve in Nederland omdat Thuiswinkel.org iDeal zo lekker blijft promoten. Nu kan het trouwens ook al probleemloos, eenvoudig en veilig met PayPal.
Het zou mooi zijn als een belangenvereniging wat onpartijdiger zou zijn..........