Kassa stond dit weekend bijna geheel in het teken van online-betaalmethode PayPal. Het consumentenprogramma stelde drie verschillende praktijken van de eBay-dochter aan de kaak. PayPal zou te weinig doen om fraude te voorkomen.
‘Online betalingssysteem PayPal niet veilig genoeg’, zette presentatrice Brecht van Hulten afgelopen zaterdag de toon aan het begin van Kassa.
Aan de hand van voorbeelden van gedupeerden en mede op basis van input van veiligheidsdeskundigen constateert Vara's consumentenprogramma achtereenvolgens dat:
- PayPal te weinig doet om kopersfraude via nep-mails te voorkomen;
- De verkoper bij PayPal niet optimaal beschermd is als de koper zijn geld terugvordert;
- Bankgegevens bij PayPal slechts zijn afgeschermd door een gebruikersnaam en wachtwoord.
Derk Wagelaar, marketingmanager van PayPal in de Benelux, gaat in de studio per punt in op de kritiek. Hij wijst er bij herhaling op dat PayPal weinig fraude kent en veel doet om dit te voorkomen: ‘Fraudebestrijding is de kern van ons bedrijf’, zegt hij onder meer.
PayPal was een half jaar geleden al het mikpunt van kritiek van gratis krant Metro. Uit de reacties onder een bericht daarover op deze site blijkt dat webwinkeliers wisselend denken over de prestaties van het bedrijf.
U kunt de Kassa-uitzending van afgelopen zaterdag hier terugkijken:
UPDATE: reactie PayPal
PayPal heeft na het verschijnen van dit bericht een e-mail gestuurd naar de redactie van Twinkle. Daarin wijst het bedrijf naar een officiële reactie op de uitzending van Kassa.
Uit die reactie:
' Afgelopen zaterdag was Derk Wagelaar, marketing directeur van PayPal, te gast in het VARA programma Kassa. Op basis van klachten over oplichting is PayPal uitgenodigd een reactie te geven. PayPal is van mening onvoldoende de mogelijkheid te hebben gehad om in de uitzending uit te leggen wat u kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van fraude.'
De hele reactie, waarin PayPal tips geeft om slachtofferschap van oplichting te voorkomen, vindt u hier.
M.i. slaat Kassa hier volledig de plank mis. Een beetje wantrouwen als verkoper tegenover een Nigeriaanse koper die de nieuwprijs voor je 2e hands product bied, terwijl je je produkt op het volledig Nederlandse Marktplaats.nl verkoopt kan geen kwaad.
De VARA lijkt met zijn kritiek op Paypal alleen te staan. Check bijv. ook maar GeenStijl (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/03/kassa_vara_paypal_is_evil.html) of zoek op Twitter naar hashtag #kassa.
Amateuristische stukje televisie zeg. Iemand aanvallen en vervolgens niet laten uitpraten.
Ik heb met Paypal nog nooit gehad dat een betaling fout ging.
De fout ligt meer bij de gebruikers. Lezen de voorwaarden en vooral de waarschuwingen niet die Paypal geeft.
Gebruik je verstand en vooral blijf zelf oplettend wat en waar je koopt.
John Vissers
Enorm slechte uitzending, schadelijk voor de eCommerce branche, omdat mensen banger worden gemaakt over de 'gevaren' van webshoppen dan nodig is. Als consumenten zich van tevoren een beetje informeren over hun rechten en plichten (en de website van paypal staat hier vol mee), dan werkt paypal uitstekend.
Hoop dat Thuiswinkel.org actie kan ondernemen tegen dit enorm slechte stuk 'informatievoorziening', want dit is niet goed voor de branche.
echt jammer zo'n amateuristies en eenzijdig stukje PvdA TV, en zeker slecht voor het consumenten vertrouwen in Online verkoop. Kassa slaat de plank volledig mis, en vergeet voor het gemak te vermelden hoe de afgelopen 10 jaar PP een belangrijke rol heeft gespeeld en nog steeds speelt bij de ontwikkeling van E-Commerce tot iets wat mainstream is.
Ik mag werkelijk hopen dat weldenkende mensen hier door Kassa/Brecht heen prikken.
Misschien een ideetje voor Twinkle om bij Tros Radar een neutraal itempje te verzorgen over E-Commerce en de do's en don'ts voor consumenten...
Tenenkrommende TV. Als je (zoals hierboven al opgemerkt) zo naief bent om nog in de val van een Nigeriaan te trappen (die een yahoo.de e-mailadres gebruikt) dan moet je belachelijk gemaakt worden ipv de steun van Kassa te krijgen.
Het ergste is nog dat Henk en Ingrid nu denken dat PayPal een onbetrouwbaar instituut is en als zodanig de e-commerce wereld in een verkeerd daglicht komt te staan.
Ik wil tenslotte nog opmerken dat marktplaats ook niet helemaal vrijuit gaat, want die waarschuwt over het algemeen pas na een dag of drie als je een reactie van iemand hebt gehad die wellicht niet helemaal pluis is. Het lijkt mij dat iedereen die een yahoo.de mailadres gebruikt op een NL veilingsite wellicht riekt naar oplichting?
Paypal is nu eenmaal niet betrouwbaar, wat doe je als webwinkelier een klant hebt die zegt dat er niets in de verpakking zit. dan trek je toch aan het kortste eind bij Paypal en ben je geld en product kwijt
Paypal is voor verkopers niet betrouwbaar op het moment dat een klant een geschil opent vind ik. De afgelopen jaren ben ik als verkoper consequent mijn geld kwijtgeraakt als de klant een geschil opende, ook als er weldegelijk geleverd is. Gelukkig gaat het bij mij om relatief kleine bedragen (40-60 euro), dus niets om van wakker te liggen.
Je kunt echter wel merken dat Paypal ontstaan is vanuit ebay: de leveringsbevestiging moet van een officiele verzender (pakketdienst) zijn.
Op zich valt het totaalaantal geschillen me overigens erg mee.
Hallo,
Zelf ben ik een eigenaar van een webwinkel en Paypal is zeerzeker fraude gevoelig. Ik bentot nu toe meer dan 700 euro kwijt door terugvorderingen die werden gedaan via Paypal klanten.
Een methode hoe er kan worden gefraudeerd is dat de klanten op de creditcard van de buurman een bestelling doen en deze laten afleveren op hun eigen adres en achteraf wanneer ze de bestelling hebben ontvangen kunnen ze een terugvordering indienen en het geld na x aantal dagen terug krijgen.
Ik mag track en trace en andere bewijsstukken aantonen maar klant heeft altijd gelijk. Dus heb ik Paypal eruit gehaald uit mijn webshop, want de afgelopen tijden wordt er hiermij te veel gefraudeerd.
Er zijn nog meer methodes waarover je kunt frauderen met Paypal en Paypal denkt alleen aan haar eigen klanten en niet aan de webwinkeliers die contstant geld verliezen.
Voor consumenten ook uitkijken want Paypal geeft vroegtijdig aan dat de betaling is goedgekeurd, maar paypal int het geld gemiddeld na 2 dagen. Indien Paypal het geld niet meer kan innen bij de paypal rekening omdat er geen geld op de bankrekening is betekent dit dat ze jou betaling annuleren en jij kan hier niks tegen doen.
Een top uitzending!!!
Groeten,
Agirman
Paypal schrijft op haar website alles te zullen doen om fraude en phishing tegen te gaan. Ik werd zelf slachtoffer van een phishingsite via een paypal betaling. In plaats van de officiële website met een .com extensie heb ik betaald via een exacte kopie van deze website met een .net extensie. Omdat het om software ging, waarbij ik via de Phishingsite in ieder geval een download had binnengehaald (en uiteraard niet geïnstalleerd) zei Paypal dat het om een 'echte' aankoop ging. De zogeheten 'wassen neus' koperbescherming geldt alleen voor 'materiële aankopen' en niet voor virtuele. Zelfs alle bevestigingen van mijn aankoop kreeg ik per mail binnen van deze nep website. Bizar. Via andere wegen heb ik deze site uit de lucht weten te krijgen, maar echt niet via Paypal. Gelukkig ging het maar om 50 euro, maar toch. Ik kan alles bewijzen, maar zelfs na langdurig contact met Paypal zeggen ze niets te kunnen en willen doen.
Paypal gaat fraude en phishing tegen? Nou, niet dus. Kijk maar uit met dit systeem. Bij officiële bedrijven heb je vaak nog de mogelijkheid om een betaling of aankoop te annuleren. Via een phishingsite ben je meteen je geld kwijt en is de transactie niet omkeerbaar.
Het gaat er niet om dat betalingen via Paypal goed of fout gaan. Het gaat om de controle erachter. Ik heb letterlijk ondervonden geen enkele bescherming te krijgen. Zelf heb ik ook een webshop, maar Paypal begin ik niet aan. Ik sluit me volledig aan bij de negatieve reacties hierboven. Gewoon via een PSP of ander controleerbaar systeem. Ik ben het ermee eens dat Paypal een handig en op heel platformen toe te passen systeem is, maar juridisch moet er toch nog wel het een en ander verbeteren om als betrouwbaar platform voor webwinkels te functioneren.
Arjan Dasselaar, columnist bij Nu.nl, laat zijn vernietigende licht schijnen op de Kassa-uitzending.
Niks mis met de uitzending, de mensen die hier klagen over de uitzending hebben nooit problemen gehad met Paypal. Ik ben door Paypal een paar duizend euro kwijt geraakt door de makkelijk manier om geld terug te vorderen van kopers.
Verkoop van virtuele producten worden niet gegarandeerd door Paypal, het maakt niet uit hoeveel bewijs je aan voert. Dit heeft zelfs geleid tot blokkade van mijn account omdat Paypal vond dat er verdachte transactie geplaats werden. Hier is helemaal geen spraken van, mijn account werd voor 180 dagen geblokeerd van de meeset functie. Heel handig van ze, ze lieten me wel de de optie om nog meer geld op me rekening te laden (natuurlijk staan ze dit wel toe want dat levert Paypal geld op, hoezo gierieg!). Ik kon zelf niet meer charge backs aanvechten die werden geplaatst in die 180 dagen. Na de 180 dagen kon ik het geld wat er op mijn toen der tijd zakelijke account opemen en zou de account verwijderd worden. (Deze is nooit verwijderd, de blokkade staat er gewoon nog op)
Vandaag kreeg ik een telefoontje van Paypal waarin werd begonnen met dit is een vriendelijk telefoontje (hoe haal je het in je hoofd om zo te beginnen tegen een "klant", zeer professioneel maar dan heel anders. Meteen daarna werd er ineens gezegd dat er transacties naar mijn account werden gemaakt die niet prive zijn maar zakelijk. (Dit is niet het geval). Ik werd weer zo enorm boos dat ik boos heb opgehangen. Meteen daarna kreeg ik een email met het volgende bericht: (Note: ik gebruik mijn Paypal account niet voor zakelijk gebruik, ik ben alang over gestapt naar Moneybookers die wel zijn verkopers beschermen)
We contacteren u om u ervan bewust te maken dat sommige klanten u
Persoonlijke betalingen sturen in plaats van Zakelijke betalingen.
We begrijpen dat u hiervan misschien niet op de hoogte was.
Omdat persoonlijke betalingen gratis zijn is er geen controle op deze
betalingen. De persoonlijke betalingen zijn enkel bedoeld om betalingen
van vrienden en familie te ontvangen, hierdoor worden er geen kosten
aangerekend voor deze betalingen.
Het is van groot belang dat uw klanten de zakelijke betalingsoptie
gebruiken wanneer zij u PayPal betalingen sturen voor het ontvangen van
goederen en service, om de reden dat er meer controle bestaat voor deze
betalingen, zowel voor koper als verkoper. Mogen wij u vragen dit mee
te delen in uw betalingsinstructies.
Omdat uw zaak PayPal gebruikt om commerciele betalingen te ontvangen,
wordt het automatisch doorgegeven in ons systeem wanneer u een
persoonlijke betaling van een klant ontvangt. Indien persoonlijke
betalingen worden ontvangen in plaats van zakelijke betalingen voor
commerciele doeleinden, kan deze functie mogelijk verwijderd worden van
uw PayPal rekening.
We begrijpen dat u misschien niet op de hoogte was van dit probleem,
mocht u verdere vragen hebben, zijn wij steeds bereid u bij te staan.
Dank u voor uw tijd.
Met vriendelijke groet,
PayPal
Paypal liegen en bedriegen waar je bij staat, ze geven je verkeerde informatie of onvolledig. Bewust en onbewust doen ze doen, hun klantenservice is rond uit de slechte die ik heb mee gemaakt (T-Mobile is hier niks bij). Uren in de wachtrij, terug bel acties worden niet na gekomen. Geen geupdate dossiers, eigen idossier mocht ik niet inzien. Wat precies verdachte transactie zijn kunnen ze niet uitleggen ze verzinnen maar wat.
Dit bedrijf moet echt tot de order geroept worden, duizenden Paypal accounts worden gehackt en er worden betalingen mee gedaan. Ach het verhaal gaat maar door en door. Ik kan hier nog veel meer over uitwijden maar denk dat je wel een aardig idee kan krijgen hoe ik tegenover Paypal sta.
Wat is de officiele website van Paypal? Ik heb namelijk een Paypal account nodig voor een aankoop in het buitenland.
Zojuist ben ik me gaan verdiepen in Paypal en kwam er al gauw achter dat er makkelijk gefraudeerd wordt. Zo las ik dat er websites bestaan die er geheel hetzelfde uitzien als die van Paypal.
Zo kwam ik net op de site www.paypal-nederland.nl en www.paypal.nl. Beide zien ze er officieel uit. Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Melissa
Melissa, beide address landen op https://www.paypal.nl. Dus beide zijn correct maar je hebt gelijk het is voor niet bekende onduidleijk.
Beide beginnen met https wat betekent dat deze "beveiligd", ik zet dit tussen tekens omdat het ook maar tot zekere gedratie beveiligs is.
Groet,
Rogier
Zeer amateuristisch dit. Het probleem ligt niet bij Paypal, want zowel de gebruiker als Paypal zijn slachtoffer van de fraude. De naam van Paypal wordt gewoon misbruikt en daar kan Paypal niets aan doen. Paypal zorgt enkel voor betalingen, maar er is niet eens sprake van een betaling in de voorbeelden. En ook al zou Paypal een waarschuwing op zijn website hebben staan, dan nog zal dat geen invloed hebben, want de mensen zien de NEP-email en reageren daarop zonder dat zij de website van Paypal zien.
Heeft de redactie van Kassa iets tegen Paypal ofzo omdat ze Paypal zo zwart maken? Erg onterecht als je het mij vraagt.
En dan nog iets voor mevrouw de presentatrice: als je iemand een vraag stelt, laat die persoon dan eens uitpraten en een fatsoenlijk antwoord geven!
Voor alle mensen die Paypal zo geweldig vinden: keep dreaming.
Kijk maar eens op de site www.klacht.nl en je kunt direct zien hoe paypal met klachten omgaat.
Ik heb zelf tweemaal op een nette manier getracht een klacht te deponeren, één maal telefonisch en twee maal per mail(eerste de klacht tweede een rappel van de eerste). Per telefoon werd gezegd toen ik vroeg waar ik een klacht kon neerleggen: "als u zo begint te praten sluit ik het gesprek af". en prompt werd de verbinding verbroken en dit nadat ik ruim 10 minuten aan de lijn zat te wachten om iemand te krijgen.
Op de klacht per mail werd al überhaupt niet gereageerd.
Het is dat een hoop van onze leveranciers paypal betalingen prefereren anders was ik allang met dit klantonvriendelijke systeem gestopt.
Natuurlijk is ook mijn verhaal subjectief maar ik wil in herinnering roepen dat positieve verhalen dit ook zijn en dat een positievere ervaring niet uitsluit dat er ook begatieve ervaringen zijn en dat als het gaat om betalingen waar veelal zakelijke belangen zijn gemoeid dit ook zorgvuldig dient te geschieden en dat een firma als paypal juist open moet staan voor kritische geluiden om hun beleid te blijven verbeteren in plaats van klachten weg te wuiven omdat deze ongemakkelijk voor ze zijn.
De zogenaamde veiligheid gaat zelfs nog veel verder mis
na ruim twee jaar betalingen verricht te hebben aan dezelfde leverancier vindt het "interne" veiligheids systeem van PayPal dezelfde betalingen ineens niet meer veilig en worden tegen gehouden.
Niemand bij PayPal heeft hiervoor een verklaring en kan hier iets aan doen.
Vreemd dat een INTERN veiligheids systeem niet INTERN gecontroleerd kan worden dus WIE controleert hier de veiligheid?
PayPal is hierdoor naar mijn mening onveilig, ik kan immers nergens een garantie vinden dat de door het PayPal intern veiligheids systeem veilig gevonden transacties ook daadwerkelijk veilig zijn en volgens PayPal hebben zij geen invloed op het interne veiligheids systeem
Zeer betrouwbaar die oncontroleerbare veiligheid denkt u ook niet?
Paypal....trek me de bek niet open, wat een partij waardeloze actie's van deze mensen achter paypal.
ik koop een script ( site) welke niet naar mijn ideeen werkt, geen probleem want tegen extra betaling kun je het laten verbouwen. Ik kan het zelf ook wel maar het is geen open source dus het moet maat zo.
Na de tweede betaling hoor ik niks meer en het werk wordt dus niet gedaan, wat heb ik dan aan het script???
goed ik maak dus 2 geschillen aan in paypal en 24 uur laten maak ik er claims van, en wat gebeurt er??? paypal sluit de eerste gelijk af want ik heb toch een product gehad?? dit lijkt wel een sprookje voor fraudeurs....je opend een site en verkoopt een viritueel product of scripts, je leverd maar het werkt niet, en als je wil klagen dan zegt paypal...jammer dan....mispoes je geld is pleite. Maar goed, ik ga bellen met paypal want dit klopt natuurlijk niet, gaat de mevrouw van paypal gewoon zitten lachen om het geheel, ongelofelijk gewoon.
Kortom, wil je van je centjes af...betaald dan met paypal. paypal....ze verdienen genoeg aan je maar als je hebt betaald ben je een lul en moet je oprotten, stelletje mafketels daar!!
Oude topic maar toch wil ik ook nog even reageren. Wij maken gebruik van Paypal maar het systeem van Paypal is zeer fraude gevoelig. Wij verkopen o.a. e-tickets voor diverse gelegenheden. In theorie (wat ook een paar keer is gebeurt) kunnen klanten bij ons wat bestellen, betalen met Paypal, e-ticket wordt direct geleverd dus men kan bijv. met de e-ticket een avondje uit met eten & drinken. De volgende dag kan de "klant" dus besluiten om alsnog het bedrag te storneren en dat sta je daar als verkoper. Doe hier wat aan PAYPAL!!! Jullie systeem is niet meer van deze tijd!!!
Ik ervaar continu klachten met paypal. Nu lopen ze mij ineenkeer te vertellen dat ik mijn negatieve saldo van 504 euro terug moet betalen, wat vervoudigt is omdat ik geld heb terug geboekt, terwijl ze eerst zeiden dat ze het met me eens waren! De klantenservice is extreem slecht en bijna onmenselijk. Belachelijk gewoon. En op mijn andere account geld afboeken van mijn rekeningnummer naar mensen terwijl ik die al heb betaald met het saldo op mijn account. Nee, zo kan ik het ook. Goed bezig PayPal, je wordt officeel gehaat. En het jammere is dat je er niet omheen kan. Je hebt het voor steeds meer online aankopen nodig.
Wij hebben als bedrijf ook regelmatig te maken met PayPal fraude waarbij betalingen achteraf worden ingetrokken vanwege onder andere ongeautoriseerde toegang. Meerdere malen met PayPal aan de telefoon gehangen maar helpen, ho maar. Omdat wij bestellingen niet via de reguliere pakketdiensten versturen maar zelf bezorgen en dus geen track & trace kunnen overhandigen, verliezen wij alle geschillen. Om fraude tegen te gaan gebruiken wij sinds kort een extra verificatiemethode. Vaak gebruiken fraudeurs een ander e-mailadres dan die van de PayPal rekeninghouder. Wanneer klanten bij ons online betalen via PayPal wordt na het bevestigen van de betaling op de PayPal website eerst een verificatie bericht verzonden naar het e-mailadres van de rekeninghouder. Pas nadat de knop in het bericht is ingedrukt wordt de betaling daadwerkelijk afgeboekt en gaat de bestelling verder in onze bestelafhandeling. Deze methode is natuurlijk niet 100% waterdicht maar zorgt er in ieder geval voor dat het voor de fraudeurs een stapje moeilijker wordt.
Daarbij wil ik er nog aan toevoegen dat wij serieus overwogen hebben om met PayPal te stoppen maar aangezien er toch nog behoorlijk wat mensen betalen die wel te vertrouwen zijn en niet hun geld achteraf terug vragen, gebruiken wij bovenstaande oplossing als laatste middel om PayPal nog een kans te geven. Voorts heeft PayPal onlangs de termijn waarin geschillen geplaatst kunnen worden, verlengt naar 180 dagen...
PayPal is gewoon achterhaald. er zijn genoeg alternatieve om je betalling veilig binnen te halen. Bij Paypal verlies je uiteindelijk toch je zuurverdiende winst. je moet het verlies ook iemand anders gunnen. Dat is degene die denkt niet zonder PayPal te kunnen leven.