Twinkle | Digital Commerce

GSI Commerce terug naar zijn wortels met overname Fanatics

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

GSI Commerce neemt voor 277 miljoen dollar Fanatics over, een netwerk van ruim 250 sportgeoriënteerde Amerikaanse webwinkels. Waar GSI Commerce tot voor kort vooral software leverde en sites voor anderen in de lucht hield, gaat het meer en meer zelf shops exploiteren.

Daarmee gaat GSI Commerce terug naar zijn wortels. Het bedrijf, genoteerd aan de Nashdaq, werd in 1995 opgericht als Global Sports Incorporated en verkocht aanvankelijk alleen sportartikelen. Net voor de millenniumwisseling werd de focus verlegd naar de ontwikkeling van software. Daarnaast hield GSI Commerce e-commerce sites voor Amerika’s grootste sportbonden en voor andere merken draaiende, waaronder Zales, iRobot, Timberland, Ace Hardware, Sports Authority, Dick's Sporting Goods, RadioShack en Toys ‘R Us (zie Wikipedia).

Smartbargains, Ruelala en ShopRunner
Met de overname van koopjessite Smartbargains.com en de acquisitie van de snel groeiende flash fashion community Ruelala mengde GSI Commerce zich in 2009 weer nadrukkelijker in de online-verkoopstrijd. Eind vorig jaar lanceerde het miljardenbedrijf ShopRunner, een bezorgconcept voor webwinkeliers op abonnementbasis à la Amazon Prime.

Meer omzet bij verlies
GSI’s nieuwe overnameprooi Fanatics, dat Footballfanatics.com als best verkopende site heeft,  boekte vorig jaar een omzet van 186,3 miljoen dollar. De omzet van GSI Commerce kwam uit op 1,36 miljard dollar, waarbij de categorie product sales harder groeide en meer opbracht dan services. Tegenover de omzetgroei stond een netto verlies van 36,5 miljoen dollar.

Bronnen: Internetretailer.com, Businessinsider.com