Prénatal heeft een nieuwe website gelanceerd, waarop informatie, inspiratie en commercie met elkaar zijn verbonden. ‘Als e-commerce manager wil je graag verkopen, verkopen, verkopen’, zegt Paul de Vries. 'Daarnaast heeft Prénatal de ambitie een love brand te worden.’
De Vries wil maar zeggen dat Prénatal ook andere doelen heeft gesteld voor de site, die past binnen een herpositionering en eind november live ging. Om een 'love brand' te worden wil het bedrijf behalve een commerciële ook een dienstverlenende en uiteindelijk een maatschappelijke functie vervullen. De Vries: ‘Bij het woord “zwangerschap” denken mensen idealiter het eerst aan Prénatal, dat kan voorzien in materiële en immateriële behoeftes.’
Lost Boys en Accenture
Het nieuwe Prénatal.nl is ontworpen en gebouwd door Lost Boys en wordt beheerd door Accenture. Hieronder vindt u een impressie van de homepage.
Drie platforms
De site heeft drie hoofdcomponenten: een deel met informatie en inspiratie, een community en ten slotte de webshop. ‘Deze drie platforms communiceren met elkaar’, aldus De Vries. ‘Bij content voor zwangere vrouwen worden producten voor die doelgroep zichtbaar. Zo is het ook bij baby’s en peuters. We zijn er voorzichtig mee begonnen, maar willen hier nog een hoop stappen in maken.’
Fase van de zwangerschap
Prénatal, sinds enkele jaren webverkoper in ons land, wil de voorgeschotelde content en producten gaan afstemmen op de situatie van de individuele bezoeker. De Vries: ‘In iedere fase van de zwangerschap en de periode daarna zijn er andere vragen en is er behoefte aan andere producten. We weten bijvoorbeeld dat aanstaande moeders zich pas na de helft van hun zwangerschap gaan oriënteren op een kinderwagen. Omdat vrouwen bij registratie hebben aangegeven of en hoe lang ze zwanger zijn, kunnen we daar wekelijks individueel op inspelen. We zijn nu bezig om daar een beleid voor te ontwikkelen.’
Conversie
Prénatal, dat geen franchisenemers meer heeft in zijn 68 Nederlandse winkels, gaat de komende periode investeren in e-mailmarketing om de online-verkoop onder bestaande klanten te stuwen. ‘Maar het belangrijkste voor ons is dat we nieuwe bezoekers trekken naar de site. Dat doen we onder meer door onze site te promoten en integreren in de fysieke winkelactiviteiten en door aanwezig te zijn in de Blije Doos van Wij Special Media. De Blije Doos is overigens ook op onze website te bestellen. Verder willen we meer gaan doen met affiliatemarketing, waarvoor we samenwerken met Traffic4u. Zij beheren ook onze AdWords-campagnes.’
Prénatal Hearts
De herpositionering van Prénatal, nu vijf jaar onderdeel van de Italiaanse Artsana Group, wordt behalve op de website straks ook fysiek zichtbaar: langs de A1 bij Amersfoort bouwt men aan Prénatal Hearts, een ‘unieke ontmoetingsplek vol beleving en inspiratie voor iedereen die bij nieuw en opgroeiend leven betrokken is’.
De opening van Prénatal Hearts staat op de rol voor het eerste kwartaal van 2012.
Voor zo'n groot project toch matige beleving aan mij kant. De website is heel langzaam, echt traag, als koper was ik al lang afgehaakt. Ook ben ik van mening dat er teveel is doorgedacht. Het is de functionaliteit niet ten goede gekomen.
Niet iets dat ik verwacht van zulke projectgroepen
Alweer een nieuwe site?
Is het niet een beetje vreemd om binnen drie maanden 2x een nieuwe site te lanceren??
Bekijk hun tweets van eind nov./begin dec. 2010 maar
http://twitter.com/#!/prenatal
@Edwin: de nieuwe site van Prénatal ging toen inderdaad live - na enige vertraging - en deze is vanaf die periode getest en geoptimaliseerd. Het gaat dus om dezelfe website. Ik heb het moment van lancering nu toegevoegd aan het artikel.
Love brand? Prenatal is wel het eerste merk waar ik aan denk als ik met zwangerschap bezig ben, maar dan meer als de HEMA van de babywinkels: praktisch, betaalbaar en zeer compleet in aanbod. Volgens mij zouden ze daarop moeten bouwen en niet allerlei 'emo' proberen erbij te plakken.
Jammer dat ze ook nog veel bezorgkosten rekenen
en dat over ons, winkels en alles bovenin een foutmelding geeft !!!!!!!
Laten we bij het begin beginnen, Alle button en links in de bovenste paars balk zijn zeer slecht zichtbaar, door slecht contrast tussen de button en de achtergrond en door de vorm. De link naar "winkels" adressen zit boven en onder de webpagina? Dit is niet een kwestie van smaak of design, maar van gebruik vriendelijkheid.
Het is ook niet duidelijk dat je al op de webpagina van "Inspiratie & Informatie" bent? Eigenlijk is de rubriek "Inspiratie & Informatie" de homepage. De banner onder de paarse balk waar de button wissel "Inspiratie & Informatie" staat wissel te snel om te lezen en te kijiken naar de foto (4 a5 sec) En als je het op een smartphone ziet, dan zie je het niet :( (dit maak een derde van de homepage op)
In de banner zitten links 4 stippen die met de plaatjes mee wisselen. Deze 4 stippen zijn eigenlijk buttons die de banner besturen, maar wat het bestuurd in niet duidelijk omdat er geen naam bij staat.
Onderaan heb je tekst kaders in licht paars: "De uitzetlijst - winkels -Veiligheid - Kamertjes" deze tekst kader zien eruit als buttons net als de buttons boven aan de pagina in de paars balk. Allen het verschik is de je allen de tekst als link aan kunt klikken een niet de kader die als een button eruit ziet.
Echt een ramp(zalige) website! laagzaam - slecht door te navigeren- rubrieken dubbel en onduidelijk. En ga zomaar door.
Op zich een mooi design. De webshop itself ziet er vele malen beter uit dan wat ze hiervoor hadden. Ik kan de producten eindelijk goed vinden. De snelheid verdiend in i.g. geen schoonheidprijs! Dit geldt tevens voor de community. Erg mager.
Maar goed... heb ergere websites meegemaakt die gebonden zijn aan een groot merk. Misschien dat Stormwatch28 nog meerdere voorbeelden heeft? Of een eigen website als voorbeeld. Ben wel erg benieuwd.