Twinkle | Digital Commerce

Binnensteden krijgen hulp bij crosschanneling

2017-11-08
180101
  • 1:49

Het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel (HBD) is het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ gestart. Het instituut gaat groepen fysieke retailers helpen bij de inzet van nieuwe kanalen in de winkelstraat.

In een persbericht schrijft het HBD dat het winkeliers en hun medewerkers wil leren hoe zij ‘als collectief sneller en beter in kunnen spelen op dit fenomeen’, waarmee crosschannel shopping wordt bedoeld.

Collectief
Volgens het HBD zijn de benodigde investeringen alleen gezamenlijk op te brengen, door zaken als collectief aan te pakken. Jan Willem Janssen, adviseur innovatie bij het HBD zegt daarover: ‘De binnenstad met alle ondernemers die hierin actief zijn is zo’n collectief. Ondernemers in de binnenstad kunnen gezamenlijk een platform opzetten dat het nieuwe winkelen in de binnenstad mogelijk maakt.’

Aanjager
Het HBD heeft hierbij de rol van aanjager op zich genomen. Janssen: ‘Het realiseren van een crosschannel platform in een binnenstad vereist inzet van alle betrokken partijen en kost uiteraard geld. Dit komt er alleen met een goed plan. Het HBD financiert het maken van dat plan en begeleidt het proces. Vervolgens moeten ondernemers, gemeenten en providers samen het plan realiseren.’ Volgens Janssen is het aan het HBD om enerzijds ondernemers en gemeentes voor zich te winnen en anderzijds providers te enthousiasmeren, zodat ze bereid zijn de benodigde infrastructuur te maken.

Gemiste kans
Hoe zo’n crosschannel platform eruit komt te zien, moet het project duidelijk maken volgens Janssen. Hij voorziet dat gratis draadloos internet in ieder geval een element zal zijn en vindt dat ook een sms-dienst niet mag ontbreken. Janssen: ‘Het is een gemiste kans dat nog geen drie procent van de detaillisten daar gebruik van maakt uit angst hun klanten te irriteren. Logistieke services in de binnenstad kunnen ook een onderdeel zijn. Denk ook aan een dienst die productinformatie levert, maar ook presentaties maakt van bijvoorbeeld de aanbiedingen en deze online zet, zodat de ondernemer daar geen omkijken naar heeft.'

Planning
Het HBD zegt in gesprek te zijn met een aantal binnensteden. In eerste instantie wordt gestart in één binnenstad, al is nog onbekend welke. In de loop van 2011 moeten nog enkele binnensteden volgen. Ook  zal worden gekeken of het concept toegepast kan worden in grote winkelcentra, dorpskernen en kleinere winkelgebieden.