Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse reisagenten over de toekomst

2017-11-08
400300
  • 1:36

Onlangs kwam ik terecht op het blog van Jan Peeters uit België, Travolon.com. Heb deze site meteen in mijn favorieten gezet. Op zijn blog staat een interessant artikel over de toekomst van de reisbranche volgens Nederlandse reisagenten.

Peeters bezocht eind september in Utrecht een congres over de Nederlandse reisbranche. Het was georganiseerd door het Belgische Euram, dat een reserveringssyteem voor reizen op maat ontwikkelde. Aanwezig volgens Peeters: 'Het kruim van de Nederlandse reisagenten, aangevuld met dire eminente Belgen.'

Online-verkoop
Over de online-verkoop schrijft Peeters in zijn blog-verslag (hier in zijn geheel te lezen):

'De Nederlandse reisondernemers gaan ervan uit dat zij nooit de race kunnen winnen met de online-giganten. De distributie moet doen waar ze goed in is, of goed worden in wat ze doet: een persoonlijke benadering van de klant, inzicht krijgen in het volledige profiel van de klant, en vervolgens deze klant naar best vermogen helpen om een zo goed mogelijke reiservaring te hebben. De uitdrukking 'de klant helpen om door het bos de bomen nog te kunnen zien' werd herhaaldelijk gebruikt. Wellicht is het de keuze voor 'online-aanwezigheid' waar het in de toekomst wél om zal draaien, en zal het ROPO-principe van Research Online, Purchase Offline centraal staan in de aanpak van de reisadviseurs?'

Conclusie
Peeters concludeert uiteindelijk over de positie van reisagenten in ons land:

'Er is duidelijk sprake van een 'voortschrijdend inzicht' bij de Nederlandse reisondernemers. Een snel veranderende consument dwingt de reisbranche om zich aan te passen. Er is een grote nood aan overleg, zowel onderling als met de andere spelers op de markt. Er is ook een grote nood aan informatie en opleiding, zowel op niveau van ondernemer-manager als op niveau van de medewerkers. De houding van 'het zal allemaal zo’n vaart wel niet lopen' is onmogelijk geworden. Verandering, veranderingsprocessen, aanpassingsprocessen, nieuwe business modellen: het komt allemaal met een rotvaart op ons af.'