Twinkle | Digital Commerce

Duitse pure player Zalando zet voet op Nederlandse bodem

2017-05-27
802394
  • [nieuws]
  • 1:32

Twee jaar na zijn oprichting maakt de succesvolle Duitse online-schoenverkoper Zalando zijn entree in Nederland. Zalando zoekt onderscheid in gratis bezorging, gratis retouren, een gratis telefoonnummer en een bedenktijd van honderd dagen.

Zalando.nl is afgelopen week gelanceerd. Het bedrijf schrijft in een persbericht dat de Nederlandse activiteiten zullen worden ‘gecoördineerd door hoogopgeleide professionals, binnenkort vanuit een eigen kantoor in Amsterdam’.

Zalando trendwatchers
Net als Zappos.com, ook begonnen als schoenverkoper op internet, heeft Zalando zijn productportfolio aanmerkelijk verbreed. Behalve schoenen worden tegenwoordig ook kleding, tassen, accessoires en verzorgingsproducten aangeboden op de site. ‘Zalando biedt een uitgebreid assortiment aan actuele fashionartikelen van meer dan driehonderd merken. Deze collectie wordt constant up-to-date gehouden door onze Zalando trendwatchers’, aldus het bedrijf uit Berlijn.

Honderd dagen
Zalando denkt ook in ons land webkopers aan zich te kunnen binden met een servicegerichte benadering. Het bedrijf verstuurt producten gratis naar bestellers en hanteert daarbij geen minimum orderwaarde. Klanten kunnen de artikelen honderd dagen op zicht houden en daarbinnen gratis retourneren. Verder wijst Zalando op het servicenummer dat vanaf vaste telefoonlijnen gratis kan worden gebeld.

Retourlabel
Shoppers kunnen op Zalando.nl afrekenen met Mastercard, American Express, Visa, PayPal en iDeal, of achteraf via acceptgiro. Zalando werkt samen met zowel Selektvracht als TNT Post: Selektvracht bezorgt de bestellingen. Wie producten wil terugsturen, kan gebruik maken van het bijgeleverde retourlabel en het pakket naar een postkanoor brengen, van waaruit TNT de zending verder afhandelt.

Omzetontwikkeling
De servicegerichte aanpak heeft Zalando, dat ook schoenen onder private label verkoopt, in Duitsland geen windeieren gelegd. Het bedrijf, geleid door de 26-jarige medeoprichter Robert Gentz, had halverwege dit jaar al meer dan honderdvijftig mensen in dienst. Over de omzet doet  Zalando geen uitspraken. Excitingcommerce.com schrijft dat de Duitse e-commerce branche de jaaromzet van Zalando schat op meer dan 50 miljoen euro.