Mensen die zich online oriënteren op de aankoop van een product, kiezen de eerste website het vaakst op basis van organische zoekresultaten in Google. Ze gaan in minder gevallen af op de gesponsorde zoekresultaten, zeker die aan de rechterkant van de resultatenpagina.
Dat stelt WUA! in een benchmark, waarin tientallen usability-onderzoeken van het bureau zijn meegenomen.
Eerder liet WUA! zien dat online-oriënterende consumenten in 31 procent van de gevallen kopen op de eerste site die ze in hun zoektocht aandoen. De tweede site moet het doen met 19 procent, waarna het percentage snel afneemt voor sites die later zijn bezocht:
Het is dus van groot belang, zo wil WUA! maar zeggen, dat consumenten hun zoektocht bij jou beginnen. Het bureau gaf bij de publicatie van bovenstaande grafiek (artikel hier) al aan dat ongeveer 70 procent van de consumenten de eerst bezochte site via zoekmachines bereiken, maar heeft die groep nu uitgesplitst.
In onderstaande tabel wordt duidelijk dat de meerderheid van het zoekmachineverkeer afgaat op organische zoekresultaten, in totaal goed voor 44,4 procent van al het eerste sitebezoek. Duidelijk wordt ook dat gesponsorde links in Google ‘slechts’ ongeveer de helft van dat aantal eerste bezoekers binnenbrengt. Daarbij scoren de gesponsorde zoekresultaten boven de organische resultaten met 23,7 procent veel beter dan de gesponsorde resultaten rechts van de organische resultaten (goed voor 1,0 procent van het totale eerste bezoek).
In de tabel is ook te zien dat de conversie van de gesponsorde resultaten ter rechterzijde achterblijft, waar die van de gesponsorde resultaten aan de bovenzijde het beter doen dan de organische onderburen. De conversie van een directe bezoeker ligt het hoogst.
Interessant, maar ik ben ook benieuwd naar de preciese methode waarmee deze gegevens zijn verzameld. Ik vraag me bijvoorbeeld af:
- hoeveel zoekopdrachten hebben mensen gemiddeld gebruikt?
- langs hoeveel (affiliate) sites is de bezoeker verder geweest in de tussentijd?
- hoeveel tijd lag er tussen de eerste zoekopdracht in het orientatieproces en het uiteindelijke aankoopmoment?
@Mark: Bij de resultaten over de benchmark schrijft WUA! op de eigen site:
Tijdens onderzoeken van WUA! gaan groepen respondenten zich aan de hand van een casus zelfstandig online oriënteren naar een product of dienst. In een volledig gecontroleerde onderzoeksruimte vullen ze uitgebreide vragenlijsten in over de websites die ze tegenkomen, waarbij wordt geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht geven de respondenten aan bij welke website ze het product of de dienst zouden willen afnemen. Het is deze laatste keuze waar deze benchmark op gebaseerd is, en deze laatste keuze waar het vanzelfsprekend om draait bij het formuleren van de online strategie.
Meer op Wua.nl