Twinkle | Digital Commerce

'Organische zoekresultaten dominant bij start zoektocht'

2017-05-27
180101

Mensen die zich online oriënteren op de aankoop van een product, kiezen de eerste website het vaakst op basis van organische zoekresultaten in Google. Ze gaan in minder gevallen af op de gesponsorde zoekresultaten, zeker die aan de rechterkant van de resultatenpagina.

Dat stelt WUA! in een benchmark, waarin tientallen usability-onderzoeken van het bureau zijn meegenomen.

Eerder liet WUA! zien dat online-oriënterende consumenten in 31 procent van de gevallen kopen op de eerste site die ze in hun zoektocht aandoen. De tweede site moet het doen met 19 procent, waarna het percentage snel afneemt voor sites die later zijn bezocht:



Het is dus van groot belang, zo wil WUA! maar zeggen, dat consumenten hun zoektocht bij jou beginnen. Het bureau gaf bij de publicatie van bovenstaande grafiek (artikel hier) al aan dat ongeveer 70 procent van de consumenten de eerst bezochte site via zoekmachines bereiken, maar heeft die groep nu uitgesplitst.

In onderstaande tabel wordt duidelijk dat de meerderheid van het zoekmachineverkeer afgaat op organische zoekresultaten, in totaal goed voor 44,4 procent van al het eerste sitebezoek. Duidelijk wordt ook dat gesponsorde links in Google ‘slechts’ ongeveer de helft van dat aantal eerste bezoekers binnenbrengt. Daarbij scoren de gesponsorde zoekresultaten boven de organische resultaten met 23,7 procent veel beter dan de gesponsorde resultaten rechts van de organische resultaten (goed voor 1,0 procent van het totale eerste bezoek).



In de tabel is ook te zien dat de conversie van de gesponsorde resultaten ter rechterzijde achterblijft, waar die van de gesponsorde resultaten aan de bovenzijde het beter doen dan de organische onderburen. De conversie van een directe bezoeker ligt het hoogst.