Twinkle | Digital Commerce

Gezien op de E-mail Marketing Conferentie

2017-05-26
204123
  • 4:13

Een vol programma vandaag op de E-mail Marketing Conferentie en opvallend veel cases uit de reisbranche. Ook veel andere interesante presentaties kwamen voorbij. We schreven mee met keynote speaker Chris Combemale, Mick Lodder van Conrad en Roy Platje van Boekvandaag.nl.

Via een klik op één van de onderstaande links komt u direct bij de bijbehorende presentatie.

·          Chris Combemale en ‘Do engines’
·          Event driven e-mail marketing volgens Conrad
·          Het success van Boekvandaag.nl

Chris Combemale en ‘Do engines’
Chris Combemale, directeur van The Email Acadamy, deelt zijn visie over toekomstige ontwikkelingen in technologie die het gedrag van consumenten zal gaan veranderen. Geen presentatie over hoe je morgen meer uit je e-mailmarketing kan halen, maar een toekomstvisie.

Combemale besprak nieuwe technieken zoals stemherkenning en persoonlijke assistenten. In zijn visie hoeft een consument over een aantal jaar niet meer te zoeken naar informatie, maar zal de informatie via slimme nieuwe services naar je toekomen. Search engines worden ‘Do engines’.

Met de snel groeiende technische mogelijkheden in het vooruitzicht moeten bedrijven er volgens Combemale rekening mee houden dat een consument zich in de toekomst niet meer hoeft te abonneren op een nieuwsbrief, maar dat de informatie naar hem toe komt op basis van zijn behoefte. Het is ook het einde van het versturen van één nieuwsbrief naar alle abonnees. Je zult technieken moeten inzetten die behoeften bij consumenten signaleren en daar zal je als bedrijf op in moeten spelen door persoonlijk, relevant aanbod aan te bieden.

Hieronder een overzicht van video’s die Combemale liet zien, en die te vinden zijn op YouTube:

·          Kevin Kelly | Predicting the next 5,000 days of the web

·          Meet Milo | The interactive character

·          SIRI technology | A personal assistant inside your iPhone

Event driven e-mail marketing volgens Conrad
Conrad Electronicpost purchase

Nadat klanten een aankoop in de webshop hadden gedaan, ontvingen ze een bevestiging van de bestelling in hun mail. Vrij bescheiden stond daar bovenin vermeld ‘Wat vindt u van dit product?’ Of de klant het gekochte product wilde reviewen dus, om zo Conrad te helpen productinformatie te verbeteren en andere klanten een aankoopadvies te kunnen geven.

Een vraag waar velen mee worstelen is: moet je nou overal een incentive tegenover stellen? Moet je een review meteen belonen? Conrad besloot om dat in eerste instantie niet te doen, mochten de resultaten tegenvallen dan kon dit altijd nog. Na drie maanden waren er ruim 4600 ingezonden reviews.

Wat is er zo interessant aan reviews dat Conrad hier een hele campagne van maakte? De marketingdoelstellingen waren als volgt:

1. Hogere omzet - meer verkopen door (positieve) aanbevelingen
2. Assortimentverbetering - producten die missen opnemen of betere alternatieven bieden
3. Betere productinformatie - completere informatie op basis van gebruikerservaring
4. Beter seo-resultaat - Google indexeert reviews

Na de succesvolle eerste drie maanden werd zichtbaar dat lezers van reviews beter en vaker converteerden. De reviews zorgen voor vertrouwen bij de klant. Als webshop is het zonde om hier geen gebruik van te maken. In combinatie met e-mailmarketing kunt u veel automatiseren zonder dat de klant zich één van de zovele ontvangers van de mailing voelt, is de boodschap. Dynamische content en meteen na een koopactie een mailing verzenden, levert snel resultaat op.

De presentatie is hier te downloaden.

Het succes van Boekvandaag.nl
Boekvandaag.nl is een van de labels van RED Online marketing. Boekvandaag heeft dagelijks een dagaanbieding die uniek is in prijs of arrangement. Boekvandaag heeft momenteel 140.000 leden in haar database en aan de hand van inzichten in profielen van klanten worden er elke dag 90.000 e-mails verzonden. E-mailmarketing is goed voor meer dan de helft van de omzet. RED Online marketing werkt samen met E-Village voor haar e-mailmarketing activiteiten met de applicatie Create a clang.

Om het aantal aanmeldingen te bevorderen is een banner gemaakt met een directe inschrijfmogelijkheid. In de banner kon je een e-mailadres invoeren, na de inschrijving kreeg je direct een bevestiging, die werd getoond in de banner. De actie was goed voor 0,49 procent conversie op basis van het aantal vertoningen. Er werd bewust geen landingspagina ingezet. Het doel was niet meer traffic, maar meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief te genereren.

Kennis van de ontvanger is essentieel om uiteindelijk relevant te kunnen blijven. Bij inschrijving voor de nieuwsbrief en tijdens het lidmaatschap wordt door Boekvandaag.nl naar interessegebieden gevraagd. Zo kan een abonnee een keuze maken uit 12 reisvoorkeuren, ongeveer 40 procent vult het profiel na inschrijving ook daadwerkelijk in.

Uitschrijven kan heel gemakkelijk. In deze fase moet je bezoekers zeker niet gaan frustreren. Wat goed is van de Boekvandaag-case is dat ze ook hebben nagedacht over hoe ze uitschrijvers alsnog kunnen behouden. Tijdens het afmeldproces biedt Boekvandaag.nl alternatieven aan zoals het eens per week ontvangen van de mail of het gebruik maken van een tijdelijke uitschrijving. Dit resulteerde in 35 procent minder uitschrijvingen, en 3 procent heeft zich tot nu toe tijdelijk afgemeld.

Deze posting is een bundeling van postings op weblog Reismanagers.nl. Behalve Martin van Kranenburg droeg ook Sabine de Witte daaraan bij.