Als een klant online een product toevoegt aan zijn winkelwagentje, sturen veel webwinkels de klant direct door naar de betaalpagina. Volgens Practical eCommerce geen goed idee; een winkelwagen in een pop-up biedt uitkomst.
Een pop-up winkelwagen wordt dan ook steeds vaker gebruikt, zo staat in een artikel op Practicalecommerce.com vermeld. Deze vergemakkelijkt immers het toevoegen van nieuwe producten voor de klant, wat de online-verkoop kan bevorderen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een pop-up winkelwagen:
Niet doorsturen
Indien een klant een product toevoegt aan zijn winkelwagen, zorg er dan voor dat hij niet wordt doorgestuurd naar een pagina waar hij kan afrekenen en alleen via een button ‘verder winkelen’ nog terug kan naar de online-shop. Slimmer is het gebruik te maken van een pop-up winkelwagen. Dit venster overlapt enkel een gedeelte van de pagina waar de klant aan het winkelen was.
Webshops die deze vorm van winkelwagens inzetten, vermeerderen wezenlijk het aantal producten per order en dus het uiteindelijke orderbedrag. Immers, als de klant een product heeft toegevoegd, verdwijnt het pop-up venster na enkele seconden, waardoor de klant direct weer bij zijn productselectie is.
Nette manier
Op deze manier stimuleert u uw klanten op een nette manier om langer door uw online-winkel te browsen en meer producten toe te voegen, oftewel te kopen. Dit weerspiegelt daarnaast ook de normale gang van zaken in de offline-wereld: we zoeken producten uit, leggen deze in onze winkelwagen en shoppen weer door. De traditionele aanpak in de online-wereld is te vergelijken met een klant in een fysieke winkel die na elk product dat hij in zijn winkelwagen legt naar de kassa wordt gestuurd.
Bron: Practicalecommerce.com
Wellicht dat dit werkt voor warenhuis website, maar ik denk niet dat het voor niche websites werkt. Sterker nog, verhoogt het niet de kans op het achterlaten van volle winkelwagentjes?
Wij hebben zelf er juist voor gekozen om dit niet te doen.
Je kan de klant bijvoorbeeld bij het afrekenscherm met gerelateerde artikelen (cross-selling) stimuleren meer te shoppen.
Het blijft een moeilijk twijfelpunt maar dat het zoiezo beter is om een popupje te gebruiken dan rechtstreeks door te sturen naar het afrekenscherm vind ik wat kort door de bocht.
Als je kijkt naar de grote webshops die succesvol zijn. (Bol.com) Zie je juist dat de klant meteen naar de checkout word gelokt. Ik ben van mening dat dit een betere benadering als een popup. Waarom? Een huiverige klant kan afrekenen, na een succesvolle order en levering kan heeft hij het vertrouwen van een webshop gewonnen en zal terugkeren voor vervolg aankopen. De klant zal dan ook meer de tijd nemen om te shoppen. Maar de eerste stap is gezet.
Daar ben ik het gedeeltelijk met Granit Nikq eens. Alleen de stelling dat de grote webshops die succesvol zijn dit doen en daarom alles goed doen vind ik een beetje onzin.
Dat heeft met veel meer te maken dan de manier waarop zei een webshop bouwen. Zie bijvoorbeeld wehkamp een aantal jaar geleden met de nieuwe webshop die was totaal geflopt.
Ik vind het zelf ook irritant als ik ineens in een betaalscherm zit terwijl ik andere producten ook nog had willen bekijken. De grootste ergernis ontstaat doordat je vaak moet zoeken waar ik gebleven was. Ik zie liever in plaats van een pop-up aan de rechterbovenzijde een winkelmandje die zich vult met de producten. Ik ga vaak later een selectie maken en gooi er weer dingen uit.
Blijkbaar ben ik niet de enige. Het ligt er ook aan wat voor product het is misschien?