Twinkle | Digital Commerce

Oranjegekte op het web

2017-05-27
180101
  • 5:45

Nederland zit aan de vuvuzela en de safarihoed en dus is ook internet oranje gekleurd. Tientallen webwinkels proberen een graantje mee te pikken van de voetbalgekte ter gelegenheid van het WK in Zuid-Afrika. Twinkle maakte een rondje langs de velden.

Tekst: Mark Hemmer

Straten zijn versierd. Vanuit de kofferbak bungelen weer feloranje leeuwenstaarten. Bedrijven struikelen over elkaar heen om hun klanten te verwennen met oranje pluchebeesten. De Oranjekoorts lijkt met ieder groot toernooi in hevigheid toe te nemen. En daarmee worden ook de commerciële belangen steeds groter.

Hans Poulis, voorzitter van de brancheorganisatie Platform Promotional Products, geeft aan dat dit inmiddels een serieuze markt is geworden die goed is voor 60 tot 70 miljoen euro. Een verklaring voor de Oranjegekte durft hij zelf niet te geven, maar hij kan zich wel vinden in een analyse van massapsycholoog Hans van de Sande van de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Volgens deze hoogleraar is er juist in deze tijd van economische malaise behoefte aan positiviteit. Een evenement als het WK draagt bij aan een stukje saamhorigheidsgevoel’, aldus Poulis.

Overweldigend
Ook webwinkels spelen daar op in. Google het woord ‘oranje’ en je krijgt een zee van links naar websites die inspelen op de Oranjetrend. Op het web zijn tientallen bedrijven en handelaren actief met deze Oranjeproducten. De populariteit van ‘Oranje’ is ook terug te zien in de prijs van Google AdWords-campagnes. Arwin Bos van het internetbedrijf Media Solutions: ‘De gemiddelde kosten-per-klik voor “WK voetbal” ligt rond de 1,30 euro en voor “oranje” rond de 0,90 euro. Dit is voor een advertentiepositie bovenaan de eerste pagina, dus positie één tot en met drie. Maar dit is wel een schatting want het bod van de concurrentie wisselt door de tijd heen en daarmee ook de kosten.’

Uitverkocht
Eén van de spelers op het gebied van Oranjeproducten is Oranjo.nl, een site die in maart werd opgericht door De Nieuwe Hollandse Compagnie (DNHC) uit Haarlem. Mede-eigenaar Harm Beumer startte het bedrijf met twee compagnons en biedt via zijn site een kleine tweehonderd Oranjeproducten aan. ‘We zijn met dit initiatief gestart omdat we kansen zien in e-commerce. We zijn begonnen met een webshop voor energiebesparende artikelen - Gloeilampvervangers.nl - en zijn vervolgens op zoek gegaan naar andere producten. Zo kwamen we op de Oranjeproducten’, vertelt Beumer. Het samenstellen van het assortiment viel nog niet mee. ‘We zijn ons gaan oriënteren maar kwamen erachter dat heel veel producten al waren uitverkocht. Je moet de echte hardlopers al een jaar van tevoren inkopen’, aldus de ondernemer.

Frappant
Grofweg is het webwinkelaanbod in dit segment te verdelen in twee soorten: er zijn sites die vooral gaan voor de safarihoeden, slingers, toeters en het Wolter Kroes-assortiment, andere sites kiezen vooral voor merchandise-artikelen zoals officiële tenues. Voetbalshop.nl en Fanshop.nl van het Woerdense bedrijf Badge Direct behoren tot die laatste categorie. Directeur Roland Heerkens bevestigt dat de concurrentie enorm is toegenomen. ‘Lange tijd waren wij de enige aanbieder. Nu heb ik het idee dat iedere sportzaak in deze markt stapt en een winkel op internet begint’, aldus Heerkens. Erg druk maakt hij zich overigens niet over die stijgende concurrentie. ‘Welnee, anderen werken eraan mee om de consument op internet kennis te laten maken met voetbalproducten. Ze kopen uiteindelijk bij ons. Sinds wij concurrentie hebben gekregen, is de omzet omhoog gevlogen. Frappant, maar waar.’
Heerkens geeft aan dat de verkoop van het nieuwe Oranjetenue inmiddels al in het vroege voorjaar in volle hevigheid losgebarstte. ‘Dat is altijd zo. Zodra dat tenue er is, stijgt de Oranjekoorts.’

Piek
Enno Cornelissen, verantwoordelijk voor de marketing bij het bedrijf Shoppartners.nl, weet op grond van eerdere ervaringen dat de piek precies voor de start van het WK ligt*. ‘Ik denk dat het daarna iets afneemt. Maar als Nederland het goed doet en doorgaat naar de achtste finales dan krijg je nog eens een periode waarin mensen graag extra slingers in de straat willen hangen.’ Shoppartners.nl is een bedrijf dat tientallen webwinkels exploiteert. Door middel van een systeem, dat door eigen programmeurs is gebouwd, kan het bedrijf al die verschillende winkels beheren. Zo duiken zij in themawinkels als Thermo-ondergoedwinkel.nl, Grotematenshop.nl en ook meerdere Oranjewinkels als Oranjediscounter.nl en Oranjeshopper.nl.
Shoppartners heeft zich goed voorbereid op deze drukke tijd. ‘We startten vier jaar geleden met onze eerste online-Oranjeshop en werden toen overdonderd door het succes. We wisten echt niet wat ons overkwam; het was het zo ongelooflijk druk. Twee jaar later met het EK waren we beter voorbereid. En ook nu zijn we er klaar voor. We hebben veel op voorraad en kunnen grote aantallen leveren’, vertelt Cornelissen. Ook het personeel is op volle sterkte aanwezig. ‘Dit is een periode waarin niemand op vakantie mag en we zelfs extra hulp inschakelen. Anders redden ze het niet in het magazijn.’

Termijnhandel
Het gevaar in deze tak van sport is natuurlijk dat het Nederlands elftal vroegtijdig strandt en dat handelaren met honderdduizenden onverkoopbare Oranjeartikelen blijven zitten. Heerkens beaamt dit ogenblikkelijk: ‘Dit is termijnhandel. En dat brengt risico’s met zich mee. Wij hebben ons hoofd ook wel eens gestoten. Dat was bij Euro 2000 toen Engeland, Frankrijk en België er al in de voorronde uit lagen. T-shirts die we - toen nog - voor 40 gulden verkochten, waren vervolgens niet meer dan een paar dubbeltjes waard. Ik denk dat dit risico door velen wordt onderschat. Er zijn mensen die snel even een internetsite in elkaar zetten en denken te kunnen profiteren van de Oranjekoorts. Maar zo gemakkelijk is het niet. En geloof mij maar: er zijn best een paar mensen die momenteel wat onrustig slapen.’

Nachtrust
Heerkens heeft zelf naar eigen zeggen een uitstekende nachtrust. ‘Onze e-commerce afdeling bestaat al dertien jaar, we kennen dus de statistieken. We weten waar we op kunnen rekenen en - minstens zo belangrijk - we beschikken over kanalen om eventueel overtollige producten weg te drukken. Dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden’, aldus de directeur van Badge Direct. Beumer van Oranjo.nl heeft evenmin veel stress over zijn voorraden. ‘Wij hebben bij de inkoop goed gelet op tijdloze producten. Dus we verkopen geen producten die uitsluitend aan het WK in Zuid-Afrika kleven. Zo kunnen we ook met andere Oranje-evenementen onze producten verkopen. Dat is ook echt ons doel met de site.’

Blijvend Oranjegevoel
De ambitie om het Oranjegevoel langer vast te houden, leeft bij meer webwinkels. Ook voor de webwinkel Onsoranjeshop.nl, die 4Net E-commerce voor de KNVB exploiteert, is het de uitdaging om het hele jaar door een attractieve site te zijn. Deze webwinkel is gelieerd aan Onsoranje.nl, een ontmoetingsplaats voor Oranjefans. Wouter de Regt, commercieel directeur bij  4Net E-commerce: ‘Natuurlijk is er nu een piek, met name bij de verkoop van de officiële tenues en staat het huidige assortiment nog in het teken van het WK. Maar we willen graag dat deze webwinkel het hele jaar door aantrekkelijk is voor de Oranjefans. Daarom richten we ons op de community van Onsoranje.nl en proberen we het assortiment op hun behoeften af te stemmen. We zoeken het in exclusieve producten, zoals een shirt dat exclusief voor de Fandag op 4 juni was gemaakt. Maar we zullen na het WK ook nog veel energie steken in het uitbreiden van het assortiment met boeken en dvd’s. We willen echt aansluiten op de Oranjefan, zodat de shop het hele jaar door interessant is en we dus structurele verkoop kunnen realiseren. Want een site die maar een paar weken per jaar knalt, vinden wij zakelijk gezien niet interessant.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.

* Dit artikel werd enkele weken voor de aftrap van het WK gescrheven.