Twinkle | Digital Commerce

Kieskeurig.nl bouwt mobiele brug naar fysiek kanaal

2017-11-08
180101
  • 2:07

Kieskeurig.nl lanceert binnenkort een nieuwe mobiele site en een iPhone-applicatie. Gebruikers kunnen hiermee op de winkelvloer informatie opvragen over een specifiek product. De vergelijkingssite zal niet direct verdienen aan de mobiele toepassingen, maar uitgever Bastiaan de Jong ziet tal van mogelijkheden.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Bij het bouwen van de nieuwe mobiele site en app heeft Kieskeurig.nl één specifieke toepassing als uitgangspunt genomen, benadrukt De Jong: ‘We hebben geen kopie van de huidige site willen bouwen, waarin zoeken en vergelijken centraal staat. Daarin verschilt onze nieuwe van onze oude mobiele site. De nieuwe mobiele site en de iPhone-app bieden de extra informatie over een product die in de winkel niet voorhanden is. Een productchecker, dat is het.'

De functionaliteit van de mobiele site en de gratis app is gelijk, behalve dat die laatste ook is voorzien van een barcodescanner. Om productinfo op te vragen, kan daarnaast via beide wegen handmatig een barcode worden ingevoerd of worden gezocht op merk en type. De Jong: ‘Natuurlijk kan die barcodescanner op de app worden gebruikt als gimmick, maar zo introduceren wij hem niet. Het is een serieuze toepassing.’ De iPhone-app van de vergelijkingssite ligt momenteel bij Apple ter goedkeuring voor opname in de App-store.



Kritische massa
Via de mobiel biedt Kieskeurig.nl voortaan toegang tot productspecificaties, reviews van consumenten en de prijzen in andere webshops. Daar komen de prijzen uit het offline-retailkanaal, die Kieskeurig.nl sinds kort meeneemt in de vergelijkingen op zijn site, later bij. ‘Het ligt voor de hand om vervolgens iets met plaatsbepaling te doen, maar daar zijn we nu nog niet aan toe. Daarvoor ontbreekt vooralsnog de kritische massa van offline-prijzen’, geeft De Jong aan.

Voorlopig heeft Kieskeurig.nl, dat al enige tijd reviews deelt op prijskaartjes in de filialen van retailketen It’s, nog geen verdienmodel voor het mobiele kanaal. Voor de vergelijker is het allereerst van belang relevant te zijn voor gebruikers. De Jong: ‘Ik kan me allerlei verdienmodellen voorstellen, maar we willen eerst ook ervaring opdoen. We vragen geen vergoeding voor mobiele kliks naar webwinkels, want je kunt je afvragen hoe waardevol dat verkeer op dit moment is.’

Mobiele proposities
Dat verkeer zal in de toekomst wel waarde krijgen, voorziet De Jong. ‘We moeten kijken hoe mobiele proposities van retailers zich gaan ontwikkelen. Als mobiel bestellen in zwang raakt, dan kunnen we daar natuurlijk op inspelen. Daarbij zouden onze mobiele site en app kunnen dienen als guide naar een fysieke winkel in de buurt. Ook in een koppeling met actiecodes en vouchers zie ik mogelijkheden voor de toekomst. Maar ik heb geen glazen bol.’