Het Amsterdam Fashion Institute van de Hogeschool van Amsterdam organiseerde onlangs een pittig seminar over RFID. Je weet wel, die kleine tags waarmee je producten overal kan volgen. De boodschap van het seminar: no rfid, no business!
Een van de leuke toepassingen van RFID was voor ‘shopper analytics’. Dat kan met mystery shoppers, maar ook met echte consumenten en RFID. Een innovatieve aanpak om de consument in de winkel te volgen. Lake Geneva Group deed er onderzoek naar. Hun motto: ‘There is no substitute for watching shoppers in the aisles of actual stores. People do not become real shoppers until they enter the store and cease to be shoppers when they walk out the store.’
Lake Geneva Group zet RFID in om inzicht te krijgen in het gedrag van de winkelende consument bij modeketens. Ze volgen de consument vanaf binnen komen, kijken, zoeken, passen tot aan de uiteindelijk aankoop. Zo blijkt 70% van de consumenten niet verder te komen dan een beetje rond kijken en zonder iets te kopen weer de deur uit loopt. Of ze zien niks leuks, of ze worden niet snel genoeg geholpen of hun maat hangt er niet. Persoonlijke verkoop haalt veel twijfelaars over de streep. Ook opvallend, slechts 40% van wat wordt gepast, wordt ook echt gekocht, de rest gaat terug de winkel in.
Wat heeft dit nu met webwinkels te maken, vraagt u zich misschien af? In de winkel brengt de consument, na alle moeite van het kijken, zoeken en passen achter de rug te hebben, 60% na het passen retour. Wat zou dat betekenen voor modeketens die meer willen verkopen via het web? Hebben die ook 60% retouren? Of misschien zelfs nog meer. Genoeg redenen om stevig in te zetten op shopper analytics, ook bij de consument in de webwinkel. Lake Geneva onderzocht ook de redenen voor de retouren.
De maatvoering, of eigenlijk het ook echt passen, is een van de belangrijkste redenen voor het niet kopen na het passen. Dat is ook mijn ervaring. Het lijkt wel of ze bij designafdelingen een dartboard gebruik om te bepalen wat de maat wordt. XXL bij Ben Sherman is in mijn geval eerder medium. XXL bij Ed Hardy is zelfs voor mij maatje tent. Een shirt van Eterna, boordmaat 42, zit als gegoten. Eenzelfde shirt van Boss is een drama. En over schoenen wil ik helemaal niet meer praten. Kledingmaten zijn niet in elk land dezelfde. Zo komt maat 38 in Nederland overeen met maat 40 in België, 42 in Frankrijk, 44 in Italië, 44 of 46 in Spanje en Portugal en 12 in Engeland.
Retouren zijn een blok aan het been van webwinkels die willen groeien. Retouren zijn onvermijdelijk. De pasvorm of de kleur valt tegen, of de huwelijksceremonie is net achter de rug. Maar retouren zijn ook onnodig. Het standaardiseren van maten is in elk geval een eerste stap om onnodige retouren terug te dringen in fysieke winkel en de webwinkel. Maar, dat gaat natuurlijk een eeuwigheid duren met al die creatieve ontwerpers.
Eigenlijk wil ik mijn eigen virtuele mijnpaspop.nl. Simpel, een keer een bodyscan, net als bij shirtbyhand.nl, en klaar ben je. Dan gaan je maten automatisch met mij mee shoppen en zoeken voor mij de kleding die ook echt past. Scheelt zoeken, scheelt tobben en scheelt retouren.
Walther Ploos van Amstel.
Hi Walther,
Interessant om consumentgedrag te volgen middels de RFID tags! Zo wordt offline shoppen net zo goed te tracken als online shoppen.
Het probleem van de verschillende maat voeringen bij verschillende merken kan inderdaad een groot probleem zijn, zeker bij een webshop. Door gebruik te maken van merk afhankelijke maattabellen kan het deels voorkomen worden maar het zou inderdaad beter zijn als de maten allemaal gelijk zijn. Dit is precies waarom Toine Manders van de VVD op 18 mei in het Europees Parlement een rapport heeft ingediend.
Doordat het rapport is aangenomen wordt de impact van een verplichte uniforme maat onderzocht .
Overigens kunnen nee verkopen als gevolg van een missende maat ook worden voorkomen door in de winkel het assortiment van de webshop beschikbaar te maken.
Ard van Leeuwen
kega
Ik ga soms, voordat ik bestel, de maat passen in de winkel. Laatst werd ik daarom zelfs uit een flagship store van een bekend sportschoenenmerk (dat ook schoenen om maat maakt) gestuurd.
De reactie op mijn klacht was vermakelijk: Alhoewel we het vervelend voor u vinden dat u de schoen niet mocht passen hebben wij ook begrip voor het standpunt van de winkel. Voor ons maakt het inderdaad niet uit of u een schoen via de website koopt of via de winkel, maar voor de winkel maakt het natuurlijk wel uit. Het beste wat ik u kan adviseren is om een volgende keer niet te vermelden dat u een schoen wilt passen om hem bij ons op de website te bestellen
Tja .
Beste Walther,
Misschien biedt Fits.me de oplossing die je zoekt? (Hoewel meer uniformiteit in maten ook absoluut noodzakelijk is)
http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=51114&type=member&item=25401445&commentID=19947083&report%2Esuccess=8ULbKyXO6NDvmoK7o030UNOYGZKrvdhBhypZ_w8EpQrrQI-BBjkmxwkEOwBjLE28YyDIxcyEO7_TA_giuRN#commentID_19947083
Marjolein Keijser
Hallo Walther,
Je opmerking is zo basaal, dat het vreemd is dat er maar weinig merken en fabrikanten zijn die daar écht mee bezig zijn. Wij hebben zelf een schoenenmerk waar we bekend zijn om de vele kuitwijdtes (van 30 cm tot 60 cm kuitomvang) die we per model aanbieden. Vrouwen kunnen de kuitomvang meten, aangevuld met hun voetlengte. Onze "kuitwijdte calculator" berekend welke kuitwijdte bij de betreffende omvang past. Vervolgens kan er doorgeklikt worden naar de beschikbare modellen in die kuitwijdte en de kans dat iets past is gestegen naar ruim 95%. Het aantal retouren is idd aanzienlijk minder. Deze "kuitwijdte calculator" is overigens een tabel die vrij te gebruiken is, ook door onze conculega's, omdat wij ook graag uniformiteit hebben binnen het "laarzensegment". Vele webwinkels zijn erg geïnteresseerd in dit concept en we verkopen, ondanks de crisis, dan ook lekker door... internationaal wel te verstaan. Voor meer info zie http://www.jjfootwear.nl
Lees ook:
http://www.webwinkelweblog.nl/logistiek/retouren-op-kleding-door-onduidelijke-maten.html
De conclusie:
Een probleem dat nu nog slecht op te lossen valt
Toekomstige technieken als de virtuele paspop, met exact jouw lichaamsmaten, kunnen uiteindelijk een uitkomst zijn. Betere aansluiting van de maten bij de diverse grotere merken, zouden ook een echte oplossing kunnen bieden. Tot die tijd blijft het waarschijnlijk bij het thuis passen, optimaliseren van het proces van retouren, en incalculeren van het verlies van soms enkele miljoenen per webwinkel.
Lees verder: http://www.webwinkelweblog.nl/logistiek/retouren-op-kleding-door-onduidelijke-maten.html#ixzz1SAmQnEe0
Vreemd dat hier door de branche nog niet goed is over nagedacht. Een standaardisatie van maten lijkt me inderdaad een vooruitgang.