Twinkle | Digital Commerce

Wat zijn sociale media niet

2017-05-26
180101
  • 2:49

Social media is een enorm breed begrip, van productaanbevelingen tot en met fora en communities. Uiteindelijk is het een middel om online met elkaar te kunnen communiceren en informatie te delen. Maar dat is nog steeds een heel ruim begrip.

Wat zijn sociale media nu eigenlijk niet, en waarom zijn deze platformen dat niet?

Geen exacte wetenschap
Door middel van het toepassen van een set aan regels is het mogelijk om een webwinkel of website beter indexeerbaar voor zoekmachines te maken. Met sociale media is er geen sprake van een vaste formule voor succes. Wat voor een bepaalde organisatie wel werkt, hoeft niet per definitie ook voor u te werken. U verkoopt immers een ander product, u heeft waarschijnlijk andere klanten op een andere locatie, en de cultuur binnen uw organisatie is ook anders. Kortom, allemaal externe factoren die invloed hebben op het al dan niet succesvol zijn van uw strategie op het gebied van sociale media.

Geen direct marketing
Ten grondslag van sociale platformen ligt interactie. Het zijn middelen om in gesprek te raken met consumenten, of consumenten onderling met elkaar te verbinden. Het is zeker geen kanaal om hier met name uw pers- of nieuwsberichten te verspreiden. Het is een kans om niet alleen via nieuwsbrieven en uw webwinkel met consumenten te communiceren, maar ook één op één. Let er wel op dat een relatie - ook met een klant - gebaseerd is op vertrouwen. En dit vertrouwen wint u niet door alleen over uzelf te praten. Met name dat laatste moet bij u 'passen'. De wil om een gesprek aan te gaan is een voorwaarde voor succes, ook als het een kritische noot betreft.

Geen campagne
De echte kracht van sociale media ligt buiten uw bereik. Consumenten vertrouwen elkaar immers meer dan dat ze u vertrouwen. Uiteraard kunt u door middel van media-inkoop op platformen zoals Hyves, Facebook en LinkedIn, naamsbekendheid verwerven. Dergelijke campagnes kunnen zeer goed gericht worden op uw doelgroep en voor de nodige 'buzz' zorgen. Maar zorgt u er ook voor dat u na het voeren van een dergelijke campagne de doelgroep kunt blijven boeien.

Geen doelstelling
Het openen van een account bij Hyves of Twitter kan nooit een doelstelling zijn. Dergelijke platformen zijn altijd een middel om een bepaalde doelstelling te bereiken. Welke doelstelling dat exact is, is aan u om te bepalen. Op basis daarvan kunt u overwegen een of meerdere van deze platformen in te zetten.

Geen heilige graal
De kans is groot dat u, net zoals de meeste anderen, hard moet werken om een groep consumenten om u heen te verzamelen die vertrouwen in u hebben. Dit kost tijd. Verwacht dan ook op korte termijn geen grote successen. De tijd die u spendeert aan sociale platformen kunt u niet aan iets anders besteden. U moet er dus rekening mee houden dat u dingen zult moeten laten. Het gebruik van dergelijke media is dan ook niet gratis. U had deze tijd immers ook kunnen besteden aan werkzaamheden die direct impact op de verkoop hebben.

Conclusie
Ik ben ervan overtuigd dat het toepassen de enige echte manier is waarop u leert hoe u met de verschillende vormen van sociale media om moet gaan. Nogmaals, wat voor uw buurman werkt, werkt waarschijnlijk niet voor u. Het is dan ook van belang om te experimenteren en zodoende kennis en ervaring op te doen. Door te weten en zich te realiseren wat sociale media niet zijn, is de kans op succes in ieder geval een klein beetje groter.