Twinkle | Digital Commerce

'We effenen het pad voor volledige ketenintegratie'

2017-05-27
180101

Met Eperium en Neckermann.com als onderaannemers, leverde hoofdaannemer TNT Post eind vorig jaar de webwinkel van WE Fashion op. Het was het eerste zichtbare resultaat in de door TNT Post zelfgekozen rol als regisseur van e-commerce oplossingen. Half januari volgde de shop van M&S Mode.

In gesprek met Dirk van Lammeren, directeur e-commerce bij TNT Post.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Waarom hebben jullie deze stap gezet?
‘We kregen vaak het verzoek “Help mij eens” voorgelegd. Gevestigde retailers voelden steeds meer behoefte om de bouw van een online-verkoopkanaal snel en goed uit te besteden. Daar komt bij dat we vanuit verschillende invalshoeken al betrokken waren bij e-commerce, ­waaronder natuurlijk als webwinkelierMet dochterbedrijf Cendris hebben we veel klantkennis in huis en logistiek is de backbone van onze business. Daar komt het nieuwe concept Sjopze.nl nog bij, een ­portal waarin aanbiedingen van webwinkeliers zijn gebundeld. Het is een businessmodel op zich, maar het helpt ons om een volwaardige gesprekspartner te zijn op het gebied van e-commerce.’

Met welke partners werken jullie samen om een totaaloplossing te kunnen bieden?
‘We hebben de waardeketen van kop tot staart geïntegreerd voor de klant en bieden single point of contract en single point of contact. Maar we kunnen zelf natuurlijk niet alles. Voor WE Fashion en M&S Mode hebben we samengewerkt met Eperium voor de shopbouw en met Neckermann.com voor voorraadbeheer en fulfilment. Andere partners zijn Adyen voor de betalingen en Cendris voor de klantenservice.’

Is zo’n integrale oplossing met een hoofdaannemer niet duur?
‘De prijzen die we hanteren zijn zeer marktconform. In elke schakel bieden we state of the art oplossingen. Probeer maar eens voor ieder van die schakels een RFP (request for proposal, red.) uit te brengen, dan ben je een hoop tijd en geld verder. Als je één aanspreekpunt hebt, voorkom je als retailer bovendien dat verschillende partijen naar elkaar gaan wijzen.’

Leveren de retailers die jullie online ­helpen geen achterhoedegevecht?
‘Waarom? Ze hebben ieder hun eigen overwegingen om wel of niet online te gaan verkopen. Voor velen is nu de tijd: ze zien werkbare modellen ontstaan, ook in combinatie met de fysieke retail. De groeicijfers van e-commerce spreken natuurlijk tot de verbeelding en in ons treffen ze een gevestigde partij die ze kan helpen en die mee wil groeien. We willen substantiële business opbouwen in e-commerce, ook over de grenzen heen. Dat kan, getuige de internationale opening van WE Fashion en M&S Mode. We hebben een snel schaalbaar model.’

Op welke branches mikt TNT Post vooral met zijn integrale dienstverlening?
‘De eerste shops die we zullen opleveren, zitten in de hoek van fashion. Maar we ­praten met tal van partijen momenteel, met name uit branches die online snel groeien. Denk aan wonen, lifestyle en luxe.’

Ketenintegratie wint terrein, getuige ook andere initiatieven. Waar gaat het heen?
‘Dat is moeilijk te zeggen. Wij effenen nu het pad voor volledige ketenintegratie, maar ik sluit helemaal niet uit dat er over een paar jaar weer een hang naar specialisatie ontstaat. Ik bedoel: als wat wij nu aanbieden een commodity wordt, kan ons businessmodel er over twee jaar weer heel anders uitzien. Wij houden deze ont­wikkelingen nauwlettend in de gaten.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.