Twinkle | Digital Commerce

webhosting in de 21e eeuw

2017-05-26
180101
  • 4:06

Het klinkt zo simpel: een webshop beginnen. Zoek op Google ‘webshop beginnen’ en u krijgt een keurig overzicht met partijen die u hiermee (tegen een vergoeding) kunnen helpen. Zo bent u binnen een paar dagen zelfstandig ondernemer; maar is het ook zo eenvoudig?

Door: Edwin Cornelissens

Wat veel ondernemers zich niet (genoeg) realiseren, is dat een webshop voor het grootste deel afhankelijk is van het ‘online zijn’. Hoe kunt u zorgen dat u maximaal online bent? Over het algemeen worden alleen de verschillende hostingpakketten vergeleken, maar minstens zo belangrijk zijn de afspraken die u met de provider maakt (zogenaamde Service Level Agreement, zie kader). Vanuit technisch oogpunt kunt u het meest geavanceerde pakket kiezen maar als de performance tegenvalt, wilt u toch weten waar u staat. In dit artikel geven we u een aantal handvatten die u helpen bij het kiezen van een hostingprovider.

Shared, dedicated en virtual hosting
Vaak beginnen webwinkeliers met een hostingpakket waarmee het mogelijk is om - met standaardsoftware - zelf eenvoudig en snel een webshop op te zetten. Over het algemeen gebruiken ze dan shared hosting. Hierbij wordt de beschikbare ruimte op een server verdeeld over meerdere bedrijven die hun site hebben gehost. Bij de start van de webshop levert dit nog geen problemen op: er zijn nog geen enorme bezoekersaantallen en garanties over de bereikbaarheid van de webshop en performance zijn nog niet echt nodig. Maar het risico dat uw site niet bereikbaar is, is bij shared hosting het grootst. Verder is het belangrijk om te realiseren dat bij deze vorm van hosting, de hostingprovider de server beheert en het vaak niet mogelijk is om concrete afspraken te maken over uw specifieke eisen en wensen.

Als uw webshop meer bezoekers gaat trekken, een commercieel succes blijkt te zijn en daarmee voor u bedrijfs-kritisch wordt, is het verstandig om na te gaan of shared hosting nog wel de beste oplossing is. Nu u daadwerkelijk geld met uw webshop verdient, is het niet bereikbaar zijn van uw webshop onwenselijk.

Heeft u met uw webshop dit punt bereikt, dan kunt u overwegen om over te stappen naar een eigen server. Dit kan een zogenaamde dedicated server zijn of een virtual server. Bij een virtual server wordt als het ware de hardware van het besturingsysteem losgekoppeld. Hierdoor is de hosting van uw webshop niet meer afhankelijk van de hardware van één server, wat bij dedicated hosting wel het geval is.

Er zijn providers die ook nog een tussenvorm aanbieden: e-commerce hosting. Deze vorm van hosting is interessant als een shared hostingpakket eigenlijk niet meer aan uw performance-eisen voldoet en uw budget op dat moment nog niet toereikend is om een eigen server af te nemen. Voor optimale prestaties is de servercapaciteit speciaal ingericht voor de hosting van webshops. Er is bij deze oplossing nog steeds sprake van shared hosting maar met een betere performance.

Virtualiseren
Als er garanties nodig zijn, is het verstandiger om voor uw webshop te kiezen voor een virtual server. Deze vorm van hosting maakt gebruik van virtualisatietechnieken waardoor een optimale beschikbaarheid en performance wordt gegarandeerd. Bovendien heeft u de mogelijkheid om uw server op afstand naar eigen wens in te richten en te beheren. Uiteraard kan een hostingprovider dit voor u uitvoeren maar dan alleen op uw verzoek.

Heeft u behoefte aan extreme kracht en snelheid, dan is een dedicated server te adviseren. Hierbij krijgt u fysiek een eigen server ter beschikking. Het nadeel van een dedicated server is wel dat als er een hardwarestoring optreedt, uw webshop niet bereikbaar is. Voor veel webshops is daarom een virtual server de meest schaalbare, flexibele en betrouwbare oplossing. Door de eerder genoemde virtualisatietechnieken is uw webshop niet meer afhankelijk van één server. Zo hebben bijvoorbeeld hardwarestoringen geen invloed op de beschikbaarheid van uw webshop. Naast hardwarestoringen is het uiteraard ook mogelijk dat er softwarematig een fout optreedt. Om ook deze problemen op te kunnen vangen, kunt u gebruik maken van server clustering. In dit meest extreme geval worden de verschillende onderdelen van uw webshop (bijvoorbeeld de website zelf, e-mailservices en database) op verschillende servers ondergebracht en zo dus eigenlijk dubbel uitgevoerd. Door gebruik te maken van technieken (zoals replicatie) wordt een maximale beschikbaarheid en performance gegarandeerd.   

Service Level Agreement
Zelfs al kiest u de meest uitgebreide en zekere vorm van hosting voor uw webshop, dan is het geen garantie dat er zich geen problemen voordoen. Het is daarom van cruciaal belang om goede afspraken te maken met de hostingprovider. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de beschikbaarheid van de helpdesk (bij voorkeur 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar) en de response- en reparatietijden. Deze zaken worden vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA). De afspraken met betrekking tot bijvoorbeeld performance en responsetijden kunnen erg variëren, evenals de prijs voor deze dienstverlening. Het is daarom verstandig om - vóórdat u een contract afsluit - goed na te gaan wat een provider exact toezegt en of er zaken zijn die niet in de SLA zijn meegenomen, maar die voor u wel van belang zijn.

Edwin Cornelissens is directeur bij Denit Hosting Solutions, een managed hostingprovider die zich richt op het leveren van hostingdiensten voor de zakelijke markt.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.