YouTellMe, dat zich positioneert als ‘eerste social shopping site van Nederland’, keert geld uit aan mensen die via de site een aankoop doen. Hoe actiever de gebruiker, hoe hoger de vergoedingen uitvallen.
Youtellme.nl is al geruime tijd in de lucht, maar wordt nu pas officieel gelanceerd. Nieuwe features moeten een sociaal karakter geven aan de vergelijkingssite, die sterk leunt op een ledenmodel.
Reviews, verlanglijstjes en wiki-teksten
Uitgangspunt is het delen van tips, kennis en ervaringen met het eigen sociale netwerk. Zo kunnen leden reviews schrijven en delen met hun netwerk via Hyves of Twitter, verlanglijstjes aanmaken en doorsturen, wiki-teksten schrijven over producten en productinformatie toevoegen, vragen beantwoorden en discussiëren. ‘Je vrienden weten hoe jij in elkaar zit en ze bedonderen je niet’, verklaart directeur Joost Nauta.
‘God’s personal shopper’
Hoe socialer gebruiker zich gedragen, hoe meer punten ze krijgen uitgekeerd. Die punten leveren hen een zekere status op, uiteenlopend van ‘Window shopper’ tot ‘God’s personal shopper’. De status bepaalt het kortingspercentage dat leden kunnen krijgen op aankopen via YouTellMe. Nauta: ‘De cashback die we geven bedraagt minimaal 50 en maximaal 90 procent.’
Extraatje
De directeur beoogt niet dat YouTellme als caschbacksite te boek komt te staan: ‘Het is een extraatje. We willen graag iets terug doen voor de mensen die ons helpen. Het is niet onze bedoeling om als kortingssite te opereren.’
Vergelijk.nl
Ook concurrent Vergelijk.nl sleutelt aan een manier om shoppers goedkoper te laten slagen bij de webwinkels waarnaar de vergelijker verwijst. De site wil actuele kortingscodes op productniveau mee gaan nemen in zijn vergelijkingen, zei Maurice Buijs van Actiepagina.nl vorige maand tegen Twinkle.
De eerste social shopping site in Nederland stamt al weer uit 2007 http://www.vinoo.eu.