We zien ze steeds meer: de mobiele applications (apps). Er zouden er al meer dan 50.000 zijn. Apple was de trendsetter met de App store. Later kwamen Microsoft (Marketplace), Blackberry (App World) en Nokia (Ovi) met soortgelijke initiatieven. Ook Google doet mee in de race en lanceerde recentelijk Android Market. Wat is de toekomst van de app en wat kunnen we ermee in Nederland?
Tekst: Geert-Jan Smits
Een app is een klein programmatje dat u downloadt van een App Store en vervolgens installeert op uw mobiele telefoon, waarna u het kunt gaan gebruiken. Apps voor smartphones komen volgens Jupiter Research (september 2009) in 2014 uit op 20 miljard downloads per jaar. Daarmee ontstaat een interessante groeimarkt voor de makers van applicaties. Apple berichtte onlangs dat de App Store, voor de iPhone en iPod Touch, meer dan 1,5 miljard downloads heeft gerealiseerd. Volgens ComScore hebben 8,7 miljoen consumenten in de UK gebruik gemaakt van een app (18 procent van de mobiele gebruikers). In 60 procent van de gevallen gaat het om games. De gemiddelde leeftijd van de app-gebruiker is 32 jaar en in 57 procent van de gevallen man. App-gebruikers bezitten twee keer zo vaak als gemiddeld een smartphone, zoals de iPhone, ofwel een telefoon die gemaakt is voor mobiel internet.
De Nederlandse markt
In september 2009 publiceerde het onderzoeksbureau Forrester Research de Western European Mobile Forecast 2009-2014. Hieruit blijkt dat in Nederland al 15 procent van de Nederlandse bevolking regelmatig gebruik maakt van mobiel internet. Bovendien zijn er de volgende ontwikkelingen:
• Steeds meer mensen nemen een -flat-fee mobiel-internetabonnement.
• Er is sprake van een stijgend marktaandeel van smart phones (onder andere iPhone, Blackberry, Android). Deze toestellen hebben tal van nieuwe mogelijkheden, zoals locatie via GPS, video en hulp van mobiele applicaties en widgets.
Forrester Research voorspelt dat in 2014 ongeveer 50 procent van de Nederlanders mobiel internet zal gebruiken. Met deze groei voor ogen is het meer dan interessant voor bedrijven om mobiele websites en mobiele applicaties te ontwikkelen. Zijn er al succesvolle cases in Nederland die een applicatie en mobiele website hebben gelanceerd? Ja, en wellicht vanuit onverwachte hoek: Gemeente Den Haag.
Case Gemeente Den Haag
Den Haag is met 480.000 inwoners de derde stad van Nederland. Ieder jaar organiseert de stad in juni de Haagse festivals (The Hague Festivals). De hofstad wilde graag bezoekers op een vernieuwende manier van informatie voorzien. De bezoekers kunnen gratis Nederlandse en Engelstalige informatie over Den Haag en de festiviteiten raadplegen op hun mobiel. Het bedrijf XS2TheWorld, gespecialiseerd in mobiele-marketingoplossingen, heeft de mobiele applicatie en een mobiele website ontwikkeld.
Toegang tot de mobiele content is mogelijk via twee wegen:
• Door het intypen van www.thehaguefestivals.com in de mobiele browser. Deze herkent direct de telefoon en toont de mobiele website in plaats van zijn ‘grote broer’.
• Door het sms’en van DENHAAG naar 5040. U krijgt een linkje naar de -applicatie die u kunt downloaden op uw mobiel (voor onder andere Nokia en Sony Ericsson). Mocht het toestel niet ‘Java compatible’ zijn, dan krijgt u automatisch een link naar de browser voor de mobiele website.
De mobiele website en de applicatie hebben beide ongeveer dezelfde content en functionaliteit: een real-timeagenda met de evenementen, concerten en -activiteiten, praktische informatie over het weer, parkeren, ticketing en adressen van cafés, restaurants, hotels, winkels en bezienswaardigheden, en plattegronden met een overzicht van alle negen locaties van het festival.
Voordelen app
Sander Munsterman, managing director van XS2theWorld, vertelt dat het raadzaam is om vooralsnog een applicatie en een mobiele website te laten ont-wikkelen. Zo maximaliseer je het bereik. Mobiele applicaties hebben een aantal voordelen: snelheid, altijd beschikbaar en de rijkere gebruikerservaring. Een app blijkt in de praktijk twee tot vier keer zo vaak bekeken te worden als de mobiele-websitevariant (vanwege de grotere zichtbaarheid op de mobiel). Nadeel van de app is natuurlijk dat deze niet voor ieder toestel te gebruiken is. Zo zul je voor de iPhone een aparte app moeten ontwikkelen.
Verdwalen of hoogtepunten missen -tijdens het festival is door de mobiele gids verleden tijd. In minder dan een maand tijd trok de mobiele website ongeveer 7000 unieke bezoekers en hadden meer dan 5000 mensen de applicatie op hun mobiele telefoon gedownload. In oktober 2009 zal de nieuwe Den Haag Gids worden gelanceerd. De verwachting is dat het aantal bezoekers en downloads dan een veelvoud zijn.
Best-practicetips
• Het mobiele medium moet geen kopie zijn van het vaste web, de content en de functionaliteiten moeten worden afgestemd op het schermformaat en kunnen meer plaatsgebonden zijn.
• Maak gebruik van een mobiele website én een applicatie, zeker als je meer eisen stelt aan gebruikersinteractie, beeld-materiaal, beleving en veiligheid.
• Staar je niet blind op de iPhone. De iPhone is populair, en het ontwikkelen van een applicatie speciaal voor de iPhone is leuk, maar door de applicatie ook beschikbaar te maken voor andere mobiele apparaten vergroot je het bereik enorm.
• Besteed aandacht aan de mobiele website of applicatie via alle beschikbare kanalen (RSS, e-mail, website, nieuwsbrief en direct marketing). Zo zul je het bezoek en het gebruik sterk bevorderen.
Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2010.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mobiele applicaties in de lift
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.