Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Niet altijd zin in cola'

2017-05-27
180101
  • 4:01

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Domaindefleur.nl geeft antwoord op de vraag naar kwalitatieve, alcoholvrije wijnen. EduKamer.nl biedt uniek kinderbehang en Casebuilder.com maakt flightcases op maat mogelijk.

Tekst: Janine Purola

Wat als u geen alcohol mag drinken? Of simpelweg geen alcohol drinkt? Domaindefleur.nl heeft de oplossing: alcoholvrije wijnen. De eerste gedachte bij alcoholvrije wijn is echter vaak negatief. Is er dan wel markt voor? ‘Het aanbod van kwalitatieve, alcoholvrije wijnen is heel beperkt, maar de doelgroep blijkt immens groot’, weert Alexander Nijeboer, de oprichter, zich tegen deze veelgehoorde reactie. ‘Eén op de zes Nederlanders gebruikt medicijnen, jaarlijks bevallen 207.000 moeders en één op de vijf Nederlanders drinkt sowieso geen alcohol.’

Wat wilt u drinken?
Nijeboer vertelt: ‘Sinds vier jaar gebruik ik medicijnen die niet met alcohol gecombineerd kunnen worden, dus wat drink je dan op feestjes of bij diners? De meeste horecagelegenheden komen niet verder dan fris, sap of water: dat komt al snel je neus uit! Zeker bij een goed diner heb ik niet altijd zin in cola.’ Zo begon Nijeboer met zijn zoektocht naar goede alcoholvrije wijnen, maar hij stuitte vooral op bocht. ‘Toen ben ik maar zelf, met behulp van experts, wijnen gaan selecteren en dealcoholiseren om via een webshop te verkopen.’ Eind maart van dit jaar was Domainedefleur.nl een feit en startte de verkoop.

Hoog, hoger, hoogst
Doordat het een uniek en vrij onbekend product betreft, heeft de webshop veel publiciteit gekregen. Nijeboer gaf zijn journalistieke bestaan op en richtte zich helemaal op zijn wijnbedrijf. ‘De dozen stonden al snel hoog in huis opgestapeld. Daardoor besloot ik al na enkele weken om de gehele logistiek uit te besteden. Zo kon ik me meer richten op de kwaliteit van de wijnen, uitbreiding van het assortiment, promotie en acquisitie van groothandelsklanten.’

In het verschiet
De acquisitie voor grootwinkelbedrijven leverde daadwerkelijk iets op: de alcoholvrije wijnen van Domaine de Fleur zijn nu ook verkrijgbaar bij alle 62 filialen van slijterijketen Dirck III. Het doel is om uiteindelijk in alle supermarkten en slijterijketens de belangrijkste, kwalitatieve leverancier van alcoholvrije wijnen te zijn. ‘De webwinkel gebruik ik dan om bijzondere wijnen te verkopen, die ik in kleine oplage laat dealcoholiseren’, aldus Nijeboer. Ook staat internationalisering op de planning: ‘Ik zie het als een grote uitdaging om de wijnen ook in het buitenland op de markt te brengen. We krijgen al veel orders uit België, maar het liefst wil ik met importeurs gaan werken.’

____________________

Casebuilder.com: ‘De verzending doen we zelf’
Flightcases op maat: het kan via Casebuilder.com. Een flightcase is een transportcontainer voor het vervoer van kwetsbare materialen, zoals muziekinstrumenten en elektronische apparatuur. Martijn Huinink en Sam Beltman zagen hier wel markt in en startte afgelopen september met Casebuilder.com. ‘Flichtcases worden vaak in standaardmaten aangeboden. Echter voor sommige producten zijn er zeer specifieke formaten nodig’, verklaart Beltman. Op Casebuilder.com is het mogelijk om binnen vijf stappen een eigen flightcase te ontwerpen en te bestellen. Die wordt vervolgens binnen vijf werkdagen, kant-en-klaar of als bouwpakket, bezorgd. Naast Huinink en Beltman, werken er nog acht mensen in het bedrijf: drie IT’ers, drie productiemedewerkers en twee voor de expeditie. ‘De verzending doen wij ook helemaal zelf’, vertelt Beltman verder. ‘Nadat de flightcases bij ons uit de machines komen, krijgt elke bestelling een unieke barcode. Die zorgt ervoor dat elk onderdeel op de juiste plaats komt, wordt gemonteerd tot een flightcase en vervolgens wordt verzonden. De barcodes en stickers zijn uitwisselbaar met het systeem van de vervoerder waardoor er ook geen fouten in de logistiek ontstaan.’ Het ondernemersduo hoopt zo snel mogelijk een internationaal bekende speler te worden. Door het nog verder professionaliseren van de organisatie, willen zij Casebuilder.com tot een internationaal succes maken.

____________________

Edukamer.nl: ‘Experimenteren met verkooptechnieken’
Göran van Hese en zijn vriendin Judith Straatman zijn deze zomer live gegaan met EduKamer.nl. Via deze webshop willen zij online leverancier worden van Walltastic kinderbehang in Nederland en België. Dit muurgrote (243,8 x 304,8 cm) behang tovert een kinderkamer om naar een prinsessenkamer, onderwaterkamer of voetbalkamer, om maar eens een paar thema’s te noemen.
Met zijn achtergrond in de ICT en haar baan als leerkracht in het basisonderwijs, hebben ze de nodige kennis in huis. ‘Zij staat dagelijks tussen onze doelgroep en heeft een goed beeld van wat kinderen leuk vinden. Daarnaast heb ik ruim tien jaar ervaring met het ontwikkelen van websites en webshops. Ook heb ik bedrijven geadviseerd op het gebied van zoekmachineoptimalisatie’, aldus Van Hese. De webwinkel is dan ook vooral innovatief aan de achterkant door het gebruik van geavanceerde analysesoftware. ‘We monitoren de klikpaden van unieke bezoekers en gebruiken deze informatie om de webshop te optimaliseren. Ook kunnen we uit deze informatie afleiden, hoe vaak een bezoeker terugkomt voordat hij overgaat tot een aankoop. Erg handig ook om te zien wat aanpassingen of acties voor effect hebben’, licht Van Hese toe.
Het is de bedoeling dat de webshop uiteindelijk voldoende inkomsten genereert zodat het bedrijf verder uitgebouwd kan worden. Van Hese: ‘We zijn nu druk bezig met het toevoegen van producten aan het assortiment. Daarnaast zijn we aan het experimenteren welke verkooptechnieken het beste aanslaan. We gaan zien, wat de toekomst ons brengt!’
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2009.