Bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle voorspelt een dalende vraag naar winkelpanden in Nederland. De opkomst van winkelen via internet is hier debet aan. In een nieuw onderzoek wordt de verwachting uitgesproken dat de behoefte aan winkelpanden in Nederland in de komende vijf jaar met 7 tot 9 procent zal afnemen.
Je hoeft geen groot trendwatcher te zijn om te voorspellen dat de ontwikkelingen in het retaillandschap uiteindelijk ook zichtbaar worden in de winkelstraten van Nederland. We zien het traditionele retaillandschap al jaren - zij het langzaam - veranderen.
Webwinkelen is daarbij zeker een belangrijke factor, maar ook zeker niet de enige, allesbepalende factor. Ontwikkelingen als branchevervaging cq. 'veraldisering' (Aldi verkoopt tenslotte álles wat los en vast zit) en retailontwikkelingen in de periferie van grote woongebieden (de Mediamarkten van deze wereld) zorgen ervoor dat de winkelhiërarchie volledig op de tocht staat.
Vanmiddag gaf ik een interview aan CBW/Mitex, huismagazine van de branchevereniging voor de sectoren wonen, mode, schoenen en sport. Een van de vragen van de journaliste was in welke mate online winkelen een bedreiging vormt voor traditionele winkeliers. In de vraagstelling zat uiteraard al het antwoord. Het is maar net met welke (vooringenomen) bril je naar een onderwerp kijkt.
Ik denk dan ook dat veel traditionele winkeliers online winkelen als een bedreiging zien. Gelukkig zijn er ook heel veel - en steeds meer - ondernemers die ook de kansen zien van internet als nieuw of additioneel kijk- kies- en koopkanaal. En de cijfers, zie ook de recent verschenen Multichannel Monitor van Thuiswinkel.org, bevestigen dit beeld gelukkig ook!
Het is zeer onwaarschijnlijk dat winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Consumenten zullen altijd blijven winkelen in fysieke winkels. Webwinkels zijn wel een waardevolle aanvulling op een echte winkel. Consumenten blijven behoefte houden om producten te kunnen aanraken en gedetailleerd te bekijken (met eigen ogen). Ook voor service e.d. zullen fysieke winkels altijd een streepje voor blijven houden op bedrijven die zich uitsluitend op internet presenteren en slechts vage contactgegevens op hun site vermeld hebben staan.
Dit hele stukje lijkt toch wel erg op "preken voor eigen parochie'. De huidige leegstand in winkelstraten is zeker niet toe te rekenen aan de opkomst van webwinkeltjes maar aan het economische zware weer waarin ECHTE ondernemers zich bevinden. Webwinkels die geen zgn. overheadkosten hebben op het niveau van een echte winkelier doen eigenlijk aan concurrentievervalsing. Voor grote merken is dit zeer ongewenst. Bekend is daarbij dat consumenten zich laten informeren in een echte winkel, de aankoop doen via internet en voor service zich dan weer wenden tot de echte winkel. Webwinkels hebben een te vluchtig karakter. Maken gebruik/misbruik van een merk in de zoekmachines met 'beukprijzen' en laten datzelfde merk weer net zo hard vallen als ze hun interesse hebben verloren. Nee, dan echte winkeliers! Die investeren in zorg en aandacht voor hun klanten en altijd bereid zijn om service te verlenen. Zo maak je een merk groot. Zo blijft een merk groot. Echte winkeliers houden ook voorraad. Dat is een groot voordeel voor de consument en betekend snelle adequate levering van bestellingen. Voor wat betreft de service ben je dan ook het beste af bij je eigen winkelier. Hij heeft alle producten immer in handen gehad en zich in het assortiment verdiept. De brengt werkelijk een heel groot stuk meerwaarde.
Hallo Marion, tis bijna 2010. Tijd om wakker te worden. 'Bekend is daarbij dat consumenten zich laten informeren in een echte winkel, de aankoop doen via internet en voor service zich dan weer wenden tot de echte winkel.' Geef me even het onderzoek waarin je dit vindt.