Twinkle | Digital Commerce

Win-winsituatie met affiliatemarketing

2017-05-27
  • 3:50

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Saluer.nl lokt creatieve geesten om zelf ontworpen kaarten via de webwinkel te verkopen. Het Friese Babystyle.nl hoopt met zijn internetetalage jonge gezinnen uit héél Nederland te bereiken. En Saviena.com bedient tijdschriftliefhebbers met losse nummers.

Tekst: Miriam Knopper

Saluer.nl - ‘saluer’ is Frans voor hallo zeggen - maakt het particulieren en bedrijven gemakkelijk om gepersonificeerde kaarten vanuit de luie stoel te verzenden. De kaarten worden in vier stappen gemaakt. Hoewel de site technisch goed werkt, is de belangstelling voor Saluer.nl niet naar de verwachting van Antoine Aarts, eigenaar van het bedrijf uit Vlijmen. ‘We weten nog niet hoe internetters zoeken naar een site voor wenskaarten, terwijl er wel echt een markt bestaat voor het versturen van online-kaarten. De verkoop van kaarten in winkels is, in de oude economie, altijd een succesvolle formule gebleken. Onze invulling is dat we het distributiesysteem eli-mineren. Bovendien kunnen klanten de kaart persoonlijk vormgeven, met allerlei toeters en bellen.’

Het bedrijf heeft geen groot marketingbudget. Aarts: ‘Om toch promotie te maken, gaan we de komende tijd met affiliatemarketing werken. Dat is een -win-win-situatie voor ons én voor bedrijven die willen adverteren. Daarnaast zijn we in gesprek met bedrijven en organisaties die, voor interne doel-einden, kaarten willen versturen.’

Het Nederlandse bedrijf bestrijkt ook de internationale markt. Saluer is beschikbaar in landen als Frankrijk, Engeland, Canada en de VS en heeft daar een netwerk van aangesloten printbedrijven. De eigenaar vertelt: ‘Wie in Nederland voor drie uur ’s middags een kaart bestelt, kan deze de volgende dag laten bezorgen. In het buitenland duurt de bezorging met ongeveer twee dagen wat langer.’

Nieuwe ideeën
Bekendheid met software heeft Aarts al tientallen jaren geleden opgedaan bij het bedrijf Offshore Solutions. ‘Voor grote winkelketens ontwikkelden we de techniek om fotoalbums via internet te maken. Het technische kunstje van kopen en verzenden via internet hadden we dus onder de knie. Met Saluer.nl

wilde ik nieuwe ideeën toevoegen aan het concept van online-kaarten versturen. Zo kunnen artiesten foto’s, tekeningen en gedichten uploaden en deze content verkopen. Ik hoop dat er tussen creatieve geesten een soort van gemeenschappen ontstaan die online-reclame voor het bedrijf gaan maken.’

Er worden alleen in Nederland al miljoenen kaarten per jaar verstuurd. Aarts: ‘Onze doelgroep bestaat voor zeventig procent uit vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar. Het is gebleken dat vooral vrouwen dat beetje extra aandacht geven, bijvoorbeeld met een verjaardag. Wij willen bereiken dat er van die miljoenen kaarten een gedeelte door ons wordt verstuurd.’

_______________________________________________________________

‘Bladen die niet te vinden zijn bij kiosk, supermarkt of pompstation’
Peggy Simons en echtgenoot Arjen Bruinning uit Breda mikken met Saviena.com op tijdschriftenliefhebbers pur sang. ‘Het is toch heerlijk ontspannend om in het weekend, met de benen op de bank, door een tijdschrift te bladeren’, zegt Simons, die in het dagelijks leven zorgmanager is. Saviena.com heeft naast de populaire publiekstitels ook veel special-interestbladen die de bezoeker niet vindt in de kiosk, supermarkt of bij het pompstation.

De webwinkel verkoopt direct uit voorraad ruim tweeduizend nationale en internationale losse tijdschriften. Het bedrijf Sellvia (Sellvia.nl) is distri-buteur van de tijdschriften en vormt de backoffice. ‘Saviena.com verzorgt het contact met de klant’, legt Simons uit. ‘Bijvoorbeeld wanneer er onverhoopt iets misgaat met de bestelling. Juist de persoonlijke benadering is de kracht van onze webwinkel. Zo willen wij graag van onze bezoekers weten welke titels zij in het assortiment missen, zodat we hierop in kunnen spelen.’ TNT Post zorgt voor de verzending van de bladen. Speciaal voor expats en Nederlanders die wonen in het buitenland, heeft het echtpaar recent Hollandsebladen.nl opgezet. De onderneemster: ‘In het buitenland staat, aldus een onderzoek van de Wereldomroep, een Nederlands tijdschrift op nummer één, gevolgd door kaas en drop.’ Adverteren vindt Simons vooralsnog geen optie. De Bredase ziet meer heil in mond-tot-mondreclame. ‘Tevreden klanten zijn onze ambassadeurs.’ _______________________________________________________________

‘Zitzakken, draagzakken en omslagdoeken voor uw baby’
‘Meegaan met de tijd’, was voor mede-eigenares Sjieuwke de Beer een reden om vorig jaar oktober de webwinkel Babystyle.nl te starten. ‘Onze doelgroep bestaat uit jonge, aanstaande ouders. In deze tijd zijn mensen druk met hun werk. Zij kunnen dan in onze webwinkel van een vertrouwd bedrijf makkelijk zeven dagen per week babyartikelen bestellen. TNT Post levert de producten met vijf werkdagen. Artikelen die goed lopen zijn vooral de zitzakken voor baby’s en peuters en de fleece draagzakken en omslagdoeken.’

De Beer is de derde generatie die in het familiebedrijf van opa Karel van der Wal werkt. De webwinkel ziet de mede-eigenares als een aanvulling op de fysieke winkel in Zwaagwesteinde in Friesland. ‘We verkopen 90 procent van de artikelen uit voorraad. Consumenten uit het land weten ons met Google goed te vinden. We hebben de webwinkel expres duidelijk vormgegeven, zodat de consumenten niet lang hoeven te zoeken. De artikelen zijn voorzien van foto’s en informatie, maar wie verder nog vragen heeft, kan contact opnemen via e-mail of telefoon.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009.