Twinkle | Digital Commerce

'Massa is kassa'

2017-05-27
  • 4:04

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Dushi vond het in bijzondere knuffels. Kidoows.nl in een marktplaats voor kinderkleding en het Duitse Mymuesli.com in bio-muesli.

Tekst: Miriam Knopper

Een webwinkel begin je volgens Bas Bosman uit Alphen aan den Rijn niet zomaar. Samen met Jille Brugman verkoopt de dertigjarige ondernemer Dushi ’s, persoonlijke wensknuffels, op Dushilikeyou.com. Dushi Like You is het nieuwste concept van Dushi; een bedrijf dat met innovatieve concepten de wereld mooier, vrolijker en vriendelijker wil maken. ‘Het is niet een kwestie van mazzel hebben dat we dit unieke concept hebben bedacht’, legt Bosman uit. ‘We zijn twee jaar bezig geweest met het ontwikkelingsproces. En we stoppen er nog steeds een hoop energie in.’ Een Dushi, Papiaments voor ‘schatje’, kost ongeveer vijfentwintig euro en is verkrijgbaar in 36 varianten wat betreft uiterlijk. De menselijke knuffels, die zijn gemaakt van pluche en katoen, kunnen worden aangekleed met honderd verschillende kledingstukken en accessoires. De klant kan de circa dertig centimeter hoge knuffel bovendien voorzien van een persoonlijke boodschap in de vorm van een ‘tag’. Voor particu-lieren zijn de Dushi’s binnen vijf dagen in huis.

Bijzondere momenten
Bosman: ‘Dushi Like You staat voor alle leuke mensen die iemand een knuffel cadeau willen geven op bijzondere momenten in het leven. Het is een lief, schattig en aandoenlijk cadeau. Een Dushi is ook aardig als relatiegeschenk. Elk bedrijf is knuffelbaar. De wensknuffel is bovendien cool en fun om te geven, het is niet te serieus.’ Sinds mei is Dushilikeyou.com live. Bosman, die voorheen een hbo-studie commerciële economie heeft gevolgd, en Brugman hebben een fulltime baan aan Dushi. ‘Over de start mogen we niet klagen’, zegt Bosman. We hebben redelijk wat publiciteit gekregen. Daarnaast proberen we met verschillende ludieke acties op te vallen.’

Op zoek naar partners
De ondernemers hebben bewust gekozen voor een webwinkel. ‘Het voordeel van een webwinkel ver-ge-leken met een fysieke is dat je niet afhankelijk bent van derden. We zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week toegankelijk. Bovendien is online shoppen een groeiende markt. Maar we zijn altijd op zoek naar partners. Dus mocht er een ondernemer interesse -hebben om bijvoorbeeld een Dushi-winkel te openen, dan staat onze deur open’, aldus Bosman. De komende tijd -bouwen de -compagnons het concept verder uit. Bosman somt op: ‘De persoonlijke boodschap willen we op het
Dushi-t-shirt laten drukken. Ook komen er -huwelijks-
en geboorteknuffels en wordt de kleding-collectie uit-gebreid. Daarnaast willen we met Dushilikeyou.com -internationaal gaan.’


___________________________________________
‘Er is handel in tweedehands merkkleding’
Kidoows.nl wordt dé grote concurrent van advertentiesites als Speurders.nl en Markplaats.nl. Tenminste, als het aan Luc Helmink en Peter Prinsen uit Varsseveld ligt. Op Kidoows.nl vindt de klant tweedehands en nieuwe merkkleding voor kinderen, vanaf maatje 50 tot en met 176. ‘Het concept is een marktplaats met de kenmerken van een webwinkel’, zegt Helmink. Op dit moment werken de compagnons vanuit huis aan de webwinkel. Prinsen (39) is in het dagelijks leven werkzaam als financieel interim manager en Helmink (22), die net een studie accountancy heeft afgerond, gaat bedrijfskunde studeren. De ondernemers zijn behalve zakenrelaties ook goede bekenden van elkaar. Helmink: ‘We wonen bij elkaar om de hoek in het dorp Varsseveld. Allebei zijn we behoorlijk ondernemend ingesteld. We hebben altijd ideeën.’ Een twee keer gedragen merkbroek die normaal tachtig euro kost, gaat bij Kidoows.nl voor de helft van het geld weg. Helmink: ‘Wij denken dat er handel is in gebruikte kinderkleding van een betere kwaliteit. In ieder geval meer dan in merkloze kleding. Hoewel de webwinkel boven verwachting loopt, is het aanbod nog beperkt. We hopen de komende tijd enkele tientallen transacties per dag te kunnen sluiten. Massa is kassa. We proberen op allerlei manieren onze bekendheid te vergroten. Zo versturen we persberichten, delen we flyers uit en plaatsen we advertenties. Het is best moeilijk om tussen gevestigde namen te komen. Toch zijn we ervan overtuigd dat Kidoows.nl dé marktplaats wordt voor kinderkleding.’

___________________________________________
‘Blijf geloven in een bijna onmogelijk idee’
Creëer je eigen bio-muesli online. Met de komst van Nl.mymuesli.com kan dat. Woordvoerder Max Wittrock: ‘Muesli is gewoonweg een leuk product. Voor de echte muesliliefhebbers was het niet mogelijk om je muesli geheel zelf samen te stellen, maar daar hebben we met Mymuesli wat op gevonden!’

De Duitse vrienden Hubertus Bessau, Philipp Kraiss en Wittrock verkopen uitsluitend biologische muesli. De bestelling begint met een basismix waarna de klant ingrediënten als vruchten, noten en pitten kan toevoegen. Na een paar dagen wordt de gemixte muesli thuisbezorgd. De combinatie-muesli is verkrijgbaar in vijf landen: in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en UK. ‘In juli 2009 zijn we in Nederland gestart. De promotie van Mymuesli gebeurt bijvoorbeeld door tv-reclame en vooral door - hopelijk - tevreden klanten’, lacht Wittrock.

In Duitsland heeft het product een vliegende start gemaakt. De woordvoerder: ‘Als ondernemers hebben we bij Mymuesli een volledige, drukke baan. In Duitsland werken er ongeveer negentig medewerkers en in Zwitserland zijn dat er vijf. Wij produceren en verzenden alle producten zelf. Verder doen we echt veel op marketinggebied. Online-marketing is erg belangrijk, net als tv-reclame en andere offline-media, maar vooral ook mond-tot-mondreclame.’ Expansie staat hoog op de agenda. ’Er wachten zeker nog meerdere mueslivrienden op ons product in Europa.’ Wittrock besluit met een tip aan startende webwinkeliers: ‘Blijf geloven in een bijna onmogelijk idee, want dat is meestal het beste!’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009.