P. de Bruijn Wijnkopers heeft met Pierre.nl een ‘online-sommelier’ geïntroduceerd. Volgens de initiatiefnemers verschaft de site helderheid in de wildgroei van online-wijnaanbod. De eerste week verwerkte Pierre al een kleine tweehonderd bestellingen.
P. de Bruijn Wijnkopers werd opgericht in 1772 en is naar eigen zeggen de oudste zelfstandige wijnkoperij van Nederland.
Geen tijd
Joost de Bruijn, uit de zevende generatie die leiding geeft aan het bedrijf, verkoopt al jaren wijn via Debruijnwijnkopers.nl, maar wil met Pierre een jongere bemiddelde doelgroep bedienen: ‘Denk aan jonge hard werkende wijnliefhebbers, zoals advocaten, grachtengordelyuppen en Quote 500-types. Ze willen in het weekend een goed glas wijn drinken, maar hebben geen tijd om zich te verdiepen in het immense aanbod.’
Persoonlijke wijnadviseur
Volgens De Bruin is het aanbod op de meeste wijnsites zo groot, dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Pierre brengt op basis van doelgerichte vragen de specifieke smaak van iedere bezoeker in kaart en vertaalt dit naar een passend wijnadvies. De Bruin: ‘Pierre wordt jouw persoonlijke wijnadviseur’, dat is wat we willen uitdragen.
Australische omfietswijnen
De online-sommelier houdt het aanbod bewust klein en hij beperkt zich tot wijnen uit Frankrijk. Volgens De Bruin is Pierre wars van poespas: ‘Geen Australische omfietswijnen of Kaapse kaskrakers dus. Frankrijk is en blijft de bakermat van de wijn. Door enkel Franse wijn te bieden, keert Pierre terug naar de basis en garanderen we kwaliteit.’
Nieuwe klanten
De Bruijn kijkt terug op een goede eerste week, waarin een kleine tweehonderd bestellingen werden geplaatst op Pierre.nl. ‘Dat is boven verwachting goed gegaan, ook omdat het allemaal nieuwe klanten zijn voor ons.’
Zeer netjes, ook erg leuk gedaan die configurator waarmee je aangeeft waarvoor en om welke reden(en) waarna een selectie gemaakt wordt.
200 bestellingen? Met een moelijk en onvindbaar flash-ding? Volgens mij zijn er 200 bestellingen voor een broodje aap geplaatst.
Beste lezer, Hoeveel kliks had u nodig om tot een bestelling te komen?! Volgens mij is op deze site al meedere malen aangegeven dat dit er niet dusdanig veel hoeven te zijn.
Ik vind het toch bijzonder dat de pers altijd klakkeloos een persbericht overneemt. Als je even verder kijkt zie je dat de sommelier gewoon geen sommelier is. Het is niet meer dan een simpel Q&A spelletje met zeer voorspelbare uitkomst. Niks bijzonders.
De 'online-sommelier', in het intro bewust met aanhalingstekens geschreven, is inderdaad niet van vlees en bloed. Maar ik denk dat weinigen dat verwachtten. Laten we zeggen dat de term slim bedacht is, echt misleidend vind ik hem niet.
Overigens heb ik De Bruijn persoonlijk gesproken.
@Arjan: ik ben erg geïnteresseerd in een vervolginterview. Waarom?
Als Pierre.nl daadwerkelijk 200 bestellingen in de eerste week heeft gegenereerd, waarbij het met name nieuwe klanten betreft, dan zou ik heel graag hiervan willen leren. Een interview waarin wordt aangegeven hoe de 'nieuwe klanten' worden aangetrokken is bere-interessant.
Waarom? SEO - Pierre.nl is niet echt geoptimaliseerd voor Google. Pagerank 0 voor de homepage, weinig echte tekst, alles in Flash. Dus hier kunnen de nieuwe klanten van Pierre niet vandaan komen.
SEM- Google Adwords Ik heb de namen een aantal van de wijnen uit Pierre's assortiment gezocht in Google. Alsmede algemenere termen als wijn, wijnadvies, sommelier etc. Ik kom eigenlijk geen advertentie van Pierre tegen. Wel af en toe van De Bruijnwijnkopers. Maar die sales zijn niet van Pierre. Ook hier vind ik geen verklaring.
Ik heb Pierre niet in de affiliate netwerken gezien. Kijk ik er overheen, of is dit ook niet de reden van de 200 bestellingen in de eerste week?
Vergelijkingssites: ook hier vind ik Pierre niet. Tenzij ik er overheen kijk.
Social Networks: Razendsnel zoeken in linkedin, hyves en facebook levert nog niets op. Moet ik verder zoeken? Of is dit ook niet de bron van de 200 orders in de eerste week?
Kortom ik ben erg benieuwd waar alle bezoekers vandaan komen. Offline advertenties wellicht? Een e-mail campagne? Een spannende viral. Dit kan erg leerzaam zijn voor webwinkeliers!
Dan de conversie: Ik zoek advies - Diner met vrienden, wijn bij rundvlees leidt tot een fles petrus van 88â�¬. Potjandorie die Pierre, hij weet niet hoe ik mijn vlees bereid en hij weet al dat er maar één wijn geschikt is, namelijk een fles van 88 Euro.
Wat had ik verwacht van Pierre? Eigenlijk datgene wat ik hier beschreef: http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=26246
Maar wellicht gaat dat te ver, en omdat er daar zoveel wijnen in staan die je niet altijd kunt kopen heeft Pierre wellicht de oplossing. Een wijn uit de Pomerol, 88 euro, en die past bij rundvlees. (Ik vermoed dat ik die Petrus wel overal bij lust, lijkt mij super ;-)) )
Kortom, een iets verder gaande uitleg van de heer de Bruijn lijkt me meer dan leerzaam!
We horen graag!
Ik ben het met Michel en Simon eens dat de echte nieuwswaarde van het bericht niet zit in het feit dat er een nieuwe shop is, maar in het feit dat een nieuwe shop zo maar 200 nieuwe klanten vindt. De kop had dus moeten zijn: 'Stormloop op nieuwe wijnshop. Uitzinnige familie kocht hele voorraad op.'
Heren,
Volgens De Bruijn heeft de 'Win een fles Petrus-actie', te zien op de homepage, zijn virale werk goed gedaan en veel nieuwe klanten opgeleverd. Is bedacht door reclamebureau DDB. De Bruijn zegt verder dat mensen warm zijn geworden door het etentje bij de Librije. Dat kan worden gewonnen door mensen die de Petrus-mail ontvangen en het glas van hun vriend aannemen, waarmee ze meteen tekenen voor algemene voorwaarden en ze tot het klantenbestand behoren.