Twinkle | Digital Commerce

Recessie vertraagt online-auto-verkopen

2017-05-27
  • 3:50

Voor wie geen zin of tijd heeft om bij een dealer over de prijs te onderhandelen, kan op internet tegen korting zon beetje alle merkautos nieuw bestellen. Met de online-verkoop loopt het echter nog niet zo hard. Een kwestie van tijd, zeggen betrokkenen.

Tekst: Marc Verduyn

Ruim vier op de tien consumenten is bereid om een auto op internet te kopen. Dat becijfert automatiseerder Capgemini in het meest recente onderzoek - eind 2008 - naar de ontwikkelingen in de internationale auto-industrie. Dit onder-zoek bewijst dat steeds meer mensen zeggen een auto via internet aan te willen schaffen, maar doen dit uit-eindelijk niet. Crisis of niet, uit gesprekken met betrokkenen blijkt dat er in het eerste kwartaal van 2009 in Nederland naar schatting enkele honderden nieuwe autos via internet zijn verkocht. De cijfers van de Rai Vereniging en Bovag stellen dat er in dezelfde periode in totaal 155.166 -ieuwe autos zijn aangeschaft. Die paar honderd internetautos maken bij lange na geen 40 procent.

Gebrekkige informatie
Toch is dat een kwestie van tijd, denkt Arie Hoekstra, directeur van -com-municatiebureau Plan de Campagne en exploiteerder van de sites Autos4sale.nl, Citroen4sale.nl, Chevrolet4sale.nl, Opel4sale.nl en Ford4sale.nl. 50 tot 60 procent van de online-autokopers opAutos4sale.nlis vrouw. Dat verklaart ook waarom er vooral kleinere modellen tot 10.000 euro worden verkocht. Mannen gaan naar de showroom en onderhandelen liever zelf over de prijs. Tijd zal een mentaliteitsverandering brengen.
Paul de Vries, die eind 2005Nieuwe-autokopen.nloprichtte, wijdt de -achterblijvende online-autoverkopen aan onwetendheid van de consument. Dealers maken consumenten bang, door te zeggen dat ze geen garantie krijgen op een internetauto. Dat is niet waar. Er geldt ook op internet een Europese fabrieksgarantie op autos. Zowel Hoekstra van Autos4sale.nl als De Vries van Nieuweautokopen.nl geeft aan dat er nauwelijks is genvesteerd in de naamsbekendheid van autowebsites. Ook dat zou een verklaring zijn waarom het grote publiek wegblijft.

Kleine modellen favoriet
Voor auto-importeur Pon Mobiel is de verkoop van de Skoda Fabia viaSkoda-direct.nlniet de belangrijkste doel-stelling. Het belangrijkst is om een jongere doelgroep te bereiken. Over de resultaten is de importeur wel aan-genaam verrast. Maandelijks trekt de site volgens Mirjam de Wilde, verantwoordelijk voor de pr van Skoda, 81.000 unieke bezoekers. In totaal zijn er sinds de lancering van de webwinkel eind januari duizend brochures en veertig proefritten aangevraagd. Tot begin mei zijn er acht speciale internetversies van de Skoda Fabia verkocht, die niet direct bij de dealer te koop zijn.

Ook op Nieuweautokopen.nl blijken de kleinere modellen favoriet. Hardlopers zijn volgens De Vries de Fiat 500 en de Toyota Aygo. De korting die de consument bij deze autowebwinkel krijgt ten opzichte van de catalogusprijs, is afhankelijk van het gekozen merk. Zo geeft Ford bijvoorbeeld 10 procent en Seat 5 procent korting. Maandelijks trekt de site zon 90.000 unieke bezoekers. De Vries ziet in de weekenden een piek in bezoekersaantallen. Dat zijn mensen die een showroom hebben bezocht en een offerte van een dealer hebben gekregen. Op internet kijken ze dan of ze deze auto met dezelfde opties goedkoper kunnen krijgen. De Vries zegt zon twintig autos per maand te verkopen. In de eerste vier maanden van 2009 is er 273 procent meer autos verkocht dan in dezelfde periode het jaar daarvoor.

Gedrag van de doelgroep
Citroen4sale.nl en Ford4sale.nl -trekken zon 3000 unieke bezoekers per maand. Opel4sale.nl en Chevrolet4sale.nl slechts 1000. Volgens Hoekstra heeft dat niet alleen met de populariteit van de merken te maken, maar ook met de merkdoelgroep. Opel-rijders zijn conservatiever en kijken daarom liever bij de dealer dan op internet. De merkensites van Autos4sale.nl verkopen de autos niet zelf maar zijn leadgenerators voor n dealer van het betreffende merk. Autos4sale.nl krijgt een vaste fee per ingevuld bestelformulier. In februari werden er op Citroen4sale.nl, Ford4sale.nl, Opel4sale.nl en Chevrolet4sale.nl in totaal 24 for-mulieren -verzonden. Een maand later lag dat aantal, als gevolg van de economische recessie, al 30 procent lager.

Nog goedkoper
Zowel Nieuweautokopen.nl als Autos4sale.nl gaan de komende -maanden uitbreiden. Nieuweauto-kopen.nl, waarop elke auto in elke uitvoering te koop is, gaat per merk een eigen website openen, bijvoorbeeld Audikopen.nl en Volkswagenkopen.nl. Deze automerkwebwinkels worden verhuurd aan een groep dealers van het betreffende merk. Autos4sale.nl krijgt later dit jaar ook dochtersites voor -merken als Fiat, Lancia, Renault en Hyundai. De strategie blijft overigens gelijk: n dealer per merk en de dealer bepaalt zelf welk aanbod tegen welke prijs via internet te koop wordt aangeboden. Het online-kopen van nieuwe autos zal zeker een verdere vlucht nemen wanneer het prijsvoordeel van de consument toeneemt. De geboden internetkortingen zijn vaak ook bij de dealer te krijgen, zegt De Vries. Importeurs zouden korting op de netto-catalogusprijs kunnen geven als een auto via internet wordt verkocht. Dat zou ook minder bpm en btw betekenen en de consumentenprijs nog lager maken. Ook parallelimport van autos - wat Nieuweautokopen.nl niet wil gaan doen - zou de nieuwprijs drukken. Echter, het prijsvoordeel van een -nieuwe importauto zal deels teniet -worden gedaan door een lagere in-ruilwaarde.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.