Twinkle | Digital Commerce

Jongen ligt niet wakker van keurmerk belwinkels

2017-05-27
170129
  • [nieuws]
  • 1:18

Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org, reageert gelaten op de lancering van een keurmerk over de Wet koop op afstand: Dit hoort bij het spel.

Belcompanyen zusterformule Telefoonkopen.nlkwamen gisteren methetkeurmerkop de proppen. In een persbericht riepen ze consumenten op voortaan alleen te kopen bij online-belwinkels die het bijbehorende logo voeren.

Provocerend
Aan Twinkle maakte Paul Vreeburg, directeur van de belwinkels, alduidelijkdat zijn organisatie niet zelf over zou gaan tot het toetsen van webwinkels. Vreeburg zou vandaag in gesprek gaan met Fer van der Plas, die behalve directeur van moederbedrijf Macintosch Retail Group ook bestuurder van Thuiswinkel.org is. Volgens Vreeburg zou de branchevereniging de handschoen wellicht kunnen oppakken om het 100% OK Wet koop op afstand-keurmerk te gaan verstrekken.

Commercile actie
Daarvan zal het niet komen, aldus Wijnand Jongen vanThuiswinkel.org: Het is helemaal geen keurmerk, maar gewoon een leuk bedachte commercile actie. Niks meer en niks minder. Ieder bedrijf heeft het recht om iets leuks te bedenken rondom een goede uitslag in de Consumentengids.

Met het keurmerk wilden BelCompany en Telefoonwinkel.nl laten zien dat ze volledig aan de Wet koop op afstand voldoen. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek recentelijk dat slechts 11 van 50 onderzochte webshops dat kunnen zeggen. Bijna de helft van de schenders in deze momentopname was lid van Thuiswinkel.org. Vreeburg erkende al dat zijn keurmerk daarmee best 'eenbeetje provocerend' zou kunnen zijn.

Scheve gezichten
Jongen zegt niet wakker te liggen van de speldenprik van Macintosch Retail Group: Welnee, het hoort bij het spel. We gaan over tot de orde van de dag, zonder scheve gezichten.