Twinkle | Digital Commerce

Weinig zicht op koppeling ING-klanten aan iDeal

2017-05-27
171131
  • 1:36

Toen De Postbank als merk verdween, is het Postbank-logo bij iDeal vervangen door dat van ING. Mensen die voor de samensmelting rekeninghouder waren bij ING, kunnen de betaalmethode nog steeds niet gebruiken. Verwarrend, kan ook ING zich voorstellen. 'Toch zijn er niet echt klachten bij ons binnengekomen.'

Marloes Leussink, eigenaar van Exclusivesecrets.nl, heeft ervaren dat webwinkeliers de dupe kunnen worden van de situatie. Ze maakte haar ongenoegen vorige week kenbaar op het weblog van Twinkle en schreef daar onder meer dat 'oude' ING-klanten op het verkeerde been worden gezet: 'De klant raakt in verwarring en haakt vervolgens af. De webwinkelier is in de meeste gevallen de klant kwijt.'

10 procent

Hoewel Leussink op veel bijval van lezers mocht rekenen, zegt woordvoerder Stijn Wesselink dat bij ING 'niet echt' klachten zijn binnengekomen over de situatie: '90 procent van de vier miljoen internetbankierende ING-klanten kan al betalen via iDeal. De toegang voor de overige 10 procent, toch een relatief klein aantal, volgt in de loop van dit jaar. Dat hebben we ook gecommuniceerd in folders en op onze website.'

'Boodschap niet duidelijk aangekomen'

Wesselink kan zich desondanks voorstellen dat een deel van de circa vierhonderdduizend 'oude' ING-rekeninghouders ten onrechte dacht voortaan met iDeal te kunnen betalen, na het zien van het ING-logo: 'Kennelijk is onze boodschap niet bij iedereen duidelijk aangekomen. Dat webwinkeliers daar wel eens hinder van ondervinden, kan ik ook volgen.'

Klanten gefaseerd over

Wesselink zegt niet precies te kunnen zeggen wanneer de ING-rekeninghouders wel toegang krijgen tot iDeal: 'Het zal ergens dit jaar zijn. Klanten gaan gefaseerd over naar een nieuw systeem en zullen daarover persoonlijk worden ingelicht.'

Samenvoegingsproces

Is dat al met al niet een beetje onduidelijk en laat? Wesselink: 'Het verloopt allemaal volgens onze planning. De openstelling van iDeal voor alle ING-klanten is onderdeel van een samenvoegingproces, waarbij ervoor is gekozen de dingen geleidelijk te doen.'