Media Plaza was deze week het decor voor het eerste congres op Nederlandse bodem dat geheel in het teken stond van sociale media. Twinkle was erbij en doet verslag van de interessantste presentaties. In dit artikel komen de presentaties tot de lunch aan de orde.
Tekst: Arjan van Oosterhout, met medewerking van Antonio Thonis (Strategieforum.nl)
De eerste aan wie dagvoorzitter Francisco van Jole het woord gaf was Matthijs Roumen van Rhinofly, die kort sprak over de doelen van de pas opgezette Social Media Professionals Association (SMPA): kennisdeling en het opbouwen van social media marketing ethics.
Medeoprichter Hanneke Vos van Ruigrok | Netpanel presenteerde vervolgens resultaten uit het eerste Nederlandse onderzoek naar de commerciële inzet van sociale media. Hoewel Vos erkende dat de 277 respondenten, 'geworven' op blogs over online-marketing, meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in het onderwerp, geeft het onderzoek toch een aantal nuttige inzichten.
In een nieuwsbericht schreven we al over het succes van de commerciële inzet van sociale media. Ruigrok | Netpanel vroeg de respondenten met een baan ook op welke manier ze sociale media inzetten. 66 procent gebruikt sociale media ten behoeve van de eigen organisatie, waarbij het participeren in netwerken of communities het meest voorkomt, gevolgd door het zelf opzetten daarvan en het gericht adverteren op specifieke doelgroepen.
Van de respondenten zet 38 procent sociale netwerken in ten behoeve van de klant, waarbij passief monitoren het populairst is, gevolgd door het opzetten van een netwerk of community rond een merk of product van de klant en het ontwikkelen of verspreiden van virale content voor de klant.
De complete presentatie van Vos is hier te vinden.
Bouman wees erop dat de wetenschap af is van het idee dat mensen slechts zichzelf sociaal maken en media daarbij geen functie hebben. Er is tegenwoordig een rol weggelegd voor de techniek, hoewel sociologen volgens Bouman altijd 'een bloedhekel' aan dat idee hebben gehad.
De inclusie van niet-menselijke objecten is dan ook een van de belangrijkste ontwikkelingen in de sociologie, aldus de sprekers. Vooruitgang is vaak het gevolg van het op een andere manier kijken naar de vraag die er voorligt. Techniek of software kan die vraag helpen definiëren en beantwoorden. De sprekers maakten duidelijk wat ze bedoelden door D66 als voorbeeld te nemen. De eendimensionale site die de partij aanvankelijk had, groeide uit tot plein voor gesprek, een ideeënplatform compleet met virtuele wandelgangen.
'Sociale software', zo wilden Bouman en Jansen maar zeggen, is meer dan software alleen. Het is een sociaal object dat zijn betekenis krijgt door de invulling die mensen eraan geven.
Hun presentatie vindt u hier.
Keynote speaker Chris Garrett sprak op het congres over het fenomeen bloggen. Hij liet zien hoe processen rond een blog moeten worden ingericht om bezoekers terug te laten komen. Rss, e-mail en Twitter hebben een positief effect op de door Garrett gedefineerde retain with stickyness factor.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
SMC: praktijk, sociologie en Chris Garett
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.