Twinkle | Digital Commerce

Bol.com dendert door

2017-05-27
169130
  • [nieuws]
  • 1:37

Bol.com boekte het afgelopen jaar een recordomzet van 224 miljoen euro, 31 procent meer dan in 2007. Voor het lopende jaar rekent directeur Daniel Ropers ondanks de recessie op dubbelcijferige groei in alle categorieën.

De omzet van Bol.com is in twee jaar tijd verdubbeld. In 2007 kwam er 171 miljoen euro binnen, een groei van 50 procent vergeleken met 2006. In dat jaar werd 107 miljoen euro omgezet.

Consumentenprijzen

Ropers is vooral blij met het nog steeds groeiende aantal kopers, die gemiddeld vaker een bestelling plaatsen. In 2008 deden ruim 2 miljoen klanten meer dan 11 miljoen aankopen. De directeur: 'We zijn trots op de consumentenprijzen die we mochten winnen, waaronder natuurlijk de Thuiswinkel Award. De Click or Brick Award was ook een enorme blijk van waardering, omdat we daarin werden vergeleken met fysieke winkels. Geweldig om van alle Nederlandse winkels als beste uit de bus te komen.'

Meer dan ooit investeren
Bol.com ziet ook het lopende jaar met vertrouwen tegemoet. Ropers zegt 'meer dan ooit' te willen investeren in onder andere personalisatie en usability: 'Verder willen we ons partnernetwerk uitbreiden. Er is geen onderwerp waar geen boeken over zijn geschreven en dus kunnen nog veel meer partners naar ons verwijzen. Denk aan online-reisaanbieders, die klanten attenderen op boeken over bestemmingen.'

Hyves en Billie
Om het groeitempo te kunnen bijbenen gaf Bol.com in het afgelopen jaar veel geld uit aan de verbetering van zijn IT-platform. Verder investeerde de mediawinkel in interactie met de klant, onder andere door een toepassing voor Hyves en de recente entree van MSN-chatbuddy Billie.

Lcd-televisies
Het assortiment van Bol.com, openlijk uitgedaagd door Hans Breukhoven en zijn Free Record Shop, werd in 2008 uitgebreid met onder andere stripboeken en lcd-televisies. Elektronica is op dit moment de snelst groeiende productcategorie van de mediawinkel.

Harder dan de markt
Ropers verwacht in alle aangeboden categorieën een omzetgroei van meer dan tien procent te kunnen realiseren in 2009: 'Ik voorspel dat we opnieuw in alle groepen duidelijk harder zullen groeien dan de markt.'