Twinkle | Digital Commerce

Warner Music wil fans online weer binnenboord halen

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:05

Muziekmaatschappijen hebben de afgelopen jaren lijdzaam toegezien hoe fans sociale netwerken hebben omarmd om hun ervaringen te delen. Met behulp van een platform van Cisco implementeert Warner Music nu zelf sociale netwerktoepassingen op de sites van zijn artiesten.

Warner Music is het eerste platenlabel dat zich heeft aangemeld bij het Eos platform van Cisco, dat vorige week in Las Vegas werd gepresenteerd. Het platform biedt een aantal tools waarmee media- en entertainmentbedrijven hun klanten mogelijkheden tot interactie kunnen bieden, zodat fan communities ontstaan.

Sociale netwerkrevolutie
Volgens Michael Nash, die de digitale strategie van Warner Music uitstippelt, speelt zijn bedrijf in op de sociale mediarevolutie die gaande is. Daarin is de consument, die direct wil communiceren met artiesten en andere fans, aan zet. Nash tegen persbureau Reuters: 'Met deze stap bevestigen we dat een sociale mediastrategie verder gaat dan meeliften op de bekende sociale netwerken, maar dat die ook voorziet in directe eigen inspanningen richting de klant.'

Geld verdienen
Volgens Cisco ondernemen noch sociale netwerken als MySpace en Facebook, noch de platenmaatschappijen succesvolle pogingen om munt te slaan uit de fans die elkaar daar opzoeken. Het bedrijf stimuleert Warner Music wel te verdienen aan de communities, bijvoorbeeld door specifieke online-aanbiedingen, advertenties en sponsordeals.